Diskussion: Första intryck Pixel Fold

Diskussion i 'Google Pixel Fold (2023)' startad av Redhawk1234, 1 sept 2023.

1. Redhawk1234

Redhawk1234 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    610
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)
    Jag har nu haft Pixel Fold och tänkte i det här inlägget dela med mig av de första intrycken jag fått av luren efter några dagars användning!

Jag älskade verkligen Pixel 4XL men har inte gillat uppföljarna riktigt. Men det märks att Google jobbat länge på Pixel Fold. Jag gillar den verkligen och det är ju främst en sak som gör att den sticker ut från Z Fold: formatet. Här har du en användbar skärm på framsidan samtidigt som den inre displayen också är tillräckligt bred så att du kan få plats med två appar sida vid sida på ett mycket vettigt vis. Pixel Fold har precis rätt format så jag typ ersatt min dator med den här telefonen. Den har en riktigt bra haptic feedback motor som gör Pixel Fold till en fröjd att skriva på! Telefonen har kanske inte de bästa kamerorna på pappret, men jag tycker verkligen att Google fått till kamerorna i Fold.

Jag vet att många videoklipp visar något slags "blänk" i den inre displayen. Detta är dock inte mer märkbart än i andra foldebles. Det är alltså ingenting som stör. Som de flesta troligen också vet så viks inte telefonen helt platt. Detta tror jag är för att telefonen ska åldras bättre. Det är dock hyfsat irriterande. Skarven må se stor ut på bilder, men jag stör mig inte alls på den faktiskt. Den är betydligt mer märkbar i Samsung Galaxy Z Fold5 när displayen är igång.

Trots ganska krävande användning med två appar sida vid sida så har telefonen inte fryst en enda gång. Känns som att de verkligen justerat Tensor G2-chippet.

Jag kör just nu betan av Android 14 och tycker batteritiden verkligen är fantastiskt! Får ut en dags användning på en laddning.

Saker jag dock stör mig på:

• Det verkar inte finnas någon inställning att fortsätta vad man håller på med på den inre displayen när man viker ihop luren och vill fortsätta på den mindre displayen.
    • Vikten. Visst, den andas verkligen premium, men den är lite väl tung.
    Jag kan redan nu säga att jag hade valt Pixel Fold före Z Fold5 alla dagar i veckan. Varför? Formatet! Sedan tidigare vet jag att Z Fold5 har ett värdelöst format på utsidan. Men när man testat Pixel Fold så undrar man verkligen också hur Samsung tänkt med formatet på insidan. Jag är minst sagt lyrisk hittils över Fold.

Om ni har några frågor så är det bara att hojta! :)

Bifogade filer:

Last edited: 2 sept 2023
    Nephisto, namkrad, LiamAhlborg och 7 andra gillar detta.
  2. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 726
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Hur står den sig mot Mix Fold 2/3?

Har du fått någon uppfattning om batteritiden ännu? Sägs vara en svag punkt enligt vissa tester.

Redhawk1234 gillar detta.
  3. Redhawk1234

Mottagna gillanden:
    610
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)
    Japp visst har jag det, och jag står till den skaran som tycker att batteritiden är bra i Pixel Fold. Får ut cirka 6h sot efter att ha installerat Android 14 betan (och använder den inre displayen i princip hela tiden).

Den har dock inte lika bra batteritid som Mix Fold 3. Den har verkligen galet bra batteritid för att vara en foldeble. Men Pixel Fold har åtminstone bättre batteritid än Mix Fold 2 än så länge :)

flipp gillar detta.
  4. Nephisto

Nephisto Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Fortfarande nöjd med luren? :)

5. Redhawk1234

Mottagna gillanden:
    610
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)
    Mycket. Är det något jag har att klaga på så är det att den är lite väl tung. Men i övrigt är den kanon på alla punkter.

Nephisto, matssoderstrom och bernard gillar detta.
  6. Nephisto

Nephisto Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Okej, skönt att höra! Jäkligt sugen men lite svårt att motivera inköp medan man är pappaledig :money:

7. flipp

Mottagna gillanden:
    8 726
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jösses vilken telefon. Fullkomligt älskar den. Gillade Z Fold 5 också men Pixel Fold känns ändå så mycket bättre. Man har verkligen saknat en vettig aspect ratio, inte bara på foldables utan även på vanliga lurar. 20:9 var aldrig lyckat. Haptiken är också helt grym.

Redhawk1234, Nephisto och eastbound gillar detta.
  8. flipp

Mottagna gillanden:
    8 726
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Lite fler intryck efter en veckas användning.

- Får ut bra batteritid. Var lite orolig för detta efter att ha läst blandande omdömen på nätet. Enligt accubattey drar den 10% i timmen med skärmen tänd vilket är riktigt bra. Min smärtgräns är nog runt 15% så batteritiden räcker och blir över för min typ av användning. Dock är jag ingen heavy user utan det blir mest surf/sociala medier/mail, youtube och en del fotande. Inget spelande.
    .- En annan sak jag var orolig för var den utvikta skärmens relativt låga ljusstyrka som många varnat för. Den är sämre än Z Fold 5 men fortfarande absolut bra nog för min del. Har inga problem att använda skärmen utomhus.
    - Z Fold 5 är bättre betydligt anpassad mjukvarumässigt för foldables. Vissa appar på Pixeln får svarta kanter på sidorna när man använder skärmen i utvecklat läge. I sin helhet föredrar jag dock Pixelns UI då jag aldrig gillat hur OneUI ser ut och känns rent estetiskt.
    - Pixel Fold har en relativt kraftigt böj i mitten vid utvikt läge, den går inte att veckla ut helt rakt. Helt klart den sak som jag helst skulle se förbättras till nästa generation. I detta avseende är Z Fold 5 bättre.
    - Den ligger oväntat bra i handen utan skal. Den är tung men formen och formatet på telefonen gör att den ändå känns ergonomisk utan skal. Med skal blir den väldigt tung och otymplig så funderar faktiskt på att köra den naken eller med ett skin på baksidan.
    - Kameran är helt klart ett lyft från Z Fold 5. Mest för att jag är betydligt mer förtjust i hus google processar bilderna jämfört med Samsung. Första foldable jag haft där man kan känna sig trygg med att ha en bra kamera. Både Z Fold 5 och Xiaomi Mix Fold 2 hade mediokra kameror.

Last edited: 26 apr 2024
    spigen, matssoderstrom och namkrad gillar detta.
  9. namkrad

namkrad Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    245
    Operatör:
    Telia 5G+
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia 5G+
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Det låter riktigt spännande!
    Är lite sugen, men vill helst att den finns att köpa i Sverige.
    Varför så få länder fick den känns overkligt...

10. flipp

Mottagna gillanden:
    8 726
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    namkrad gillar detta.
  11. namkrad

namkrad Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    245
    Operatör:
    Telia 5G+
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia 5G+
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
  12. flipp

Mottagna gillanden:
    8 726
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har nu kört Pixel Fold snart en månad och gillar den lika mycket som i början. Helt klart bästa foldable jag testat. Batteritiden fortsätter att vara kanon för mig (10% i timmen med skärmen tänd), uppenbarligen är den strömsnål om man inte sysslar med krävande aktiviteter som spel. En annan fördel är att den ligger fint i framfickan på mina jeans vilket inte alltid fungerar med längre telefoner.

Utifrån de läckor som finns om Pixel Fold 2 ser den ut att få en smalare aspect ratio på framskärmen, det vore synd tycker jag då detta är en av de största fördelarna med gen 1. Dock blir antagligen inte 21:9 utan kanske snarare 19:9 eller liknande vilket ändå är bättre än vad Samsung och Xiaomi erbjuder på sina nuvarande foldables.

Droid_309, namkrad och matssoderstrom gillar detta.