Första intryck

Diskussion i 'Liquid/Liquid E' startad av Beex, 9 dec 2009.

1. Beex

Beex Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Eftersom monstertråden "Acer liquid release" har gått lite väl offtopic så kan vi väl skriva här istället :)

Last edited: 9 dec 2009
  2. roxer2b

roxer2b Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag skriver så snart jag fått min. >.< Får den antagligen runt lunch imorgon om mina tidigare erfarenheter med DHL stämmer. Det blev nåt jäkla strul med mitt kontokort. När de testade en gång igen när jag sa åt dem att kortet inte är spärrat på något sätt alls och definitivt fanns pengar på det så funkade det.
    *Mutter*

3. Merlins

Merlins Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Premium Dual

MINA ENHETER

Telefon:
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S6
    ROM:
    Stock
    Mina första intryck:

+ Snabb. Inget lagg eller seghet någonstans.

+ Verkar få en bra community, redan rootad och är först ut med Snapdragon och hög upplösning på skärmen. Allt talar för uppgradering till 2.0 och eller 2.1.

+ Roligt att de skickar med skärmskydd. Lite pilligt att lägga på det dock. Kan vara bra att köpa till ett par till att ha i framtiden när man tycker att det första börjar bli dåligt.

- Lite problem att trycka på mindre touch-knappar ute i kanterna på skärmen (inte de fyra längst nere). Man klicka lite närmare mitten av skärmen mot vad man först tror.

- Kameran saknar flash/dioder och är inte i toppklass vid dålig belysning (har inte hunnit med att testa den i annan belysning).

- Inbyggda högtalaren kunde ha varit lite bättre.

4. thalle

thalle Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Första Android mobilen för mig så har inte så mycket att jämföra med.
    Men känns bra än så länge.
    Det negativa jag stött på hittills är som tidigare nämns.

-Touch funktioner i utkanten av skärmen, te.x Compse rutan till meddelande är rätt trixig att träffa...!?
    - Några av de få program jag testat att ladda hem från Market har inte funkat. (Taskmanager tex.) SR Player funka ypperligt!

5. Callahan

Callahan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Jaha, några timmar med sin Acer Liquid S100 och mina första intryck av telefonen. Köpte telefonen från Expansys.se. Skickades i går med DHL Express (132 kr) och kom hit till Luleå kl 13:00 utkörd med Posten. Sjukt bra!

Jag har ägt både en HTC Magic och en Samsung Galaxy båda med 1.5.

Design:
    Fin kartong levererades den i.
    Jag var lite nervös över hur tjock den skulle vara. Såg lite fet ut på bilderna på nätet men det visade sig att den var tunnare än Magicen. Vet inte jämfört med Heron. I verkligheten kändes den smidigare än jag trodde. Den är rätt bred men jag hävdar att den går rätt bra ner i fickan pga att den inte är så tjock. Knapparna och plasthöljet ger ju inte superkvalitetsintryck men är helt ok. Där tror jag både Hero och Droiden är grymt mycket bättre. Designen i övrigt känns också ok. Snyggare i handen som någon nämnde. Det är lite svårt att lära om sig då volymknapparna och starta/stoppa skärmen är flyttade jämfört med Galaxyn. Sen är det lite halvknepigt att inte ha en fysisk svara och lägg-på-knapp. Fast det kanske är någon av knapparna som har den funktionen?

Prestanda:
    Telefonen fungerade direkt out-of-the-box. Behövde inte pilla med några APN-inställningar vilket var positivt. Man slås snabbt över hur snabbt allt går. Man märker tydligt av de 50 % fler hästarna under huven jämfört med tidigare Androider och det känns som en bra avvägning att dra ner processorn i förmån till batteritid. För det går verkligen undan och jag märker inte av några som helst lagg någonstans!
    Detta märks tydligast vid installation av appar och den minimala tiden vid start av program t.ex. browsern. Browsern flyter dessutom på riktigt bra.
    Den högre upplösningen är också mycket trevlig.
    De inbyggda apparna verkar vara bra, har inte hunnit köra dem så mycket än. Bokmärkesflikarna är sköna att använda men tar upp en stor del av skärmytan.
    Gillar att de inte ändrat för mycket i originaldesignen av Android, men det är ju en högst subjektiv bedömning.
    Nu finns det massor av fler funktioner som jag inte hunnit testa som t.ex. mediadelning och synk av facebook och flickr.
    Den inbyggda dialern är inte heller så snygg.

Barnsjukdomar:
    Som väntat finns det givetvis några misstänkta barnsjukdomar vilket alla telefoner lider av i början. (Heron med sitt lagg och problem med sms och batteritid som ex... )
    Några saker jag råkat ut för i dag. Spontan omstart.
    Det har även inte ibland gått att se vad man skriver in i sökfält. Jag har dock installerat skandinavian keyboard så jag vet inte om det har något med det att göra.
    Det har även gjorts plats för tangentbordet några gånger i olika menyer men utan att det dykt upp.

Helhetsintryck:
    Nu har jag ju köpt telefonen så jag är ju givetvis färgad i mitt intryck. Men jag kan ju säga att för sina 3800 kr inkl supersnabb leverans så är det ju helt klart ett superpris med tanke på att det är vassaste telefonen hårdvarumässigt på Androidmarknaden just nu. Den är nu så snabb som man ville att Magicen och Galaxyn skulle vara! Android blir ju bättre och bättre så jag hoppas verkligen att de inte gör som Samsung och bränner sina kunder genom att inte lova en framtid med uppdateringar. Blir intressant att se batteritiden när batteriet blivit laddat några gånger. Känner mig hittills väldigt nöjd med mitt köp.

6. Nickemannen

Nickemannen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Några frågor som jag funderar på angående Acer Liquid:

1. Hur är integrationen med mail, facebook och twitter och möjligheten att få notifications från dessa direkt? Jag lockas av hur fint det ser ut på HTC Hero, men har inte förstått om det beror på Sense eller går att åstadkomma med alla Android-lurar.

2. Hur funkar det utan en fysisk knapp för att svara med? Hur gör man? Det verkar lite knöligt.

3. Har någon koll på hur mycket tillbehör det finns? Det viktigaste för mig är en sladd med mic som jag kan koppla mellan mina lurar och telefonen, finns det någon som funkar med Liquid?

Sedan funderar man ju lite allmänt på hur stor användarskaran kommer att bli och hur pålitliga Acer är vad gäller byggkvalitet och framtida uppdateringar. Mina erfarenhet av Acer som datortillverkare är väl lite sådär...

Grymt sugen på en Acer Liquid i alla fall. Det står mellan denna och Hero, som jag tycker är snyggare och verkar ha bättre mjukvara.

7. grushog

grushog Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Lite OT kanske; någon som vet hur man får tillbaka dom snurrande bokmärkesflikarna?

Tog bort widgeten men hittar inte hur man lägger tillbaka dom.

8. Artic

Artic Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Borde inte problemet med att den är lite svårt att träffa knapparna i kanterna vara ett kalibrerings problem, dvs att det går att åtgärda med mjukvara på nått sätt?

Jag har inga belägg för detta men det känns ju inte som att panelen skulle vara mindre tryckkänslig i kanterna...

Någon nämde att det var liknade problem med Magic:en i början, hur löstes det? Var det någon uppdatering från Htc eller är det bara så att 3:e parts applikationer är bättre kodade?

Är grymmt sugen på en Liquid, vill bara få bekräftat att batteritiden inte suger, vill inte måsta ladda den flera gånger per dag.

9. JonasE

JonasE Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Snapdragon platformen kör med en ARM Cortex A8 kärna som i teorin ska vara 1.6 ggr snabbare per Mhz än den gammla ARM11 kärnan. Lägg därefter till 50% högre klocka så kan man räkna ut att Liquid bör vara 2.4 ggr snabbare än Hero o Galaxyn.

10. Skerved

Skerved Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Jag hoppas att den är så pass snabb så att man kan underklocka den mer och få ut längre batteritid. :)

11. Roding

Roding Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om du håller inte fingret på den hemskärmen där du vill lägga till den på och istället för widget så tar du spinlet.
    Då kan du lägga till den.

12. mjukis

mjukis Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

13. Merlins

Merlins Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S6
    ROM:
    Stock
    Upptäckte att knapparna i kanterna fungerar bättre om man trycker mer distinkt. Det verkar som den inte är lika känslig i kanterna alltså som den är på övriga delar av skärmen.

Vad gäller batteritiden så har min laddat ut nu... Hade halvt batteri kvar när jag somnade och hade WiFi, GPS och ett stort antal program igång (MSN-messenger, mail m.m.) Bluetooth var dock avstängt. Man bör nog stänga ner en del saker man inte använder...

14. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Några Liquid frågor från en Hero ägare :)

1. Hur är kalendern? Finns det tex veckovy?
    2. Körs webläsaren i fullskärm, eller kan man se notification arean även när man surfar på nätet?
    3. Finns integreringen kvar från android så att man kan se om någon är online på google talk från kontakt-listan, messages och gmail apparna?
    4. Hur är prestandan när man använder bluetooth? Hero och Spotify + BT = slideshow telefon.
    5. Hur är samtalskvalitén?
    6. Hur är dialern när det gäller att hitta kontakter?
    7. Hur är det med skärmlås? På Heron så låser man ju upp med dubbelklick på menu knappen vilket gör det väldigt lätt att låsa upp av misstag.

15. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 179
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ingen som har möjlighet att händelsevis lägga upp lite bilder? Det vore kul att se.

16. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Får min nu under middagen någon gång. kan ta lite halvdana bilder med min magic.

17. thalle

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Widgeten i fråga heter Webplayer

18. Merlins

Merlins Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S6
    ROM:
    Stock
    Vad gäller de olika funktionerna på mjukvaran så är allt standard Android 1.6 och inget som skiljer Liquid mot Hero på de olika programen man väljer att köra. Standard-kalendern har t.ex. dag, vecko och månadsvy men det är ju inga problem att installera annan kalender om man vill det.

Vad gäller hastigheten har jag inte noterat något lagg ännu och då har jag testat en hel del olika program och inte stängt ner dem så ofta.

19. thalle

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

1. Du har 1-dags, 7-dags och månadsvy.
    2. Du ser den övre bar'en.
    3. Vet ej
    4. Ej testat
    5. Tycker den känns helt okej, fullt jämförbar med SE telefoner jag har.
    6. Slår man ett nummer verkar man inte få förslag på vem som kan ha numret. Du har flikar med Dailer, Call log, Contact o Favorits
    7. Du måste trycka på On/Off knappen följt av Meny.

20. Callahan

Callahan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

1. Ja, tror den är originalkalendern från Android.
    2. Notification area syns. Dock gör ju upplösningen och storleken på skärmen surfandet bättre än på t.ex magic och galaxy.
    3. Nä, verkar inte så från kontaktlistan i vart fall. Kan vara så att jag inte satt igång det. I gmail har jag inte sett det heller.
    4. Ej testat.
    5. Bra, känns lika bra som Magic, Samsung och SE K800.
    6. Dialern är ful men fungerar. Att söka kontakter görs på samma dåliga sätt som i original android. Jag kör "star contact" istället.
    7. Hårdvaruknapp på vänstra sidan för att tända skärmen, sedan klick på touchknapp på framsidan. Option att köra med pattern.

Har upplevt lite problem med barcode-scannern. Den fungerade inte alls i går (inte så omfattande tester så drar inte så stora slutsatser) men det gick att läsa in sidor på skärmen idag. Dock när jag läst en så slutade den hitta fokus. Efter att ha startat om appen så fungerade det igen.
    När jag lekte med "A world of photos" i går kväll fick jag två omotiverade omstarter av telefonen. Vet inte 100 % att det var just den appen som gjorde det.