Omdöme efter 1 vecka.
Planen var att jag skulle haffa en S10 när S20 kom, mobilerna är alldeles för dyra nu... Men S10 fick rätt så ljumma rescensioner så de lockar inte så mycket, är ju ändå flera tusenlappar. Så... biter i det sura äpplet och satsar på S20serien...
Tog Ultran med tvekan, för dyr och för stor kändes det som men jag lockades av zoomen. Kändes innan som 40% chans att jag skickar tillbaka den, men nu är det nog nere i 5-10%
Storleken är inte så hemsk som jag befarade, tack vare att bredden är hanterbar och faktiskt fungerar för mig trots att jag inte har stora händer. Jag når inte att dra ner rullgardinen när jag sträcker upp tummen, men det går att lösa med enhandsläget rätt så smidigt. Höjden är mer än vad jag behöver. Visst är det skönt att mer av innehållet syns när tangentbordet är framme (jämfört med min S7 Edge), men när jag ex surfar så läser jag sällan från överkant till underkant utan scrollar innan dess...
S20+ är en bättre storlek.
Vikten på Ultran har jag dock inga problem med.
Men det är fortfarande zoomen som jag vill ha. 100x låtsas jag inte om.... 4x är förlustfri och den zoomen räcker långt, man får en mycket bättre bild där man hade velat gå några steg närmare men inte kan. 10x och lite mer ger inte alltid men ofta bilder som är fullt användbara för mig.
Det finns ju andra mobiler med periskopzoom. Huawei och Find X2 hade kunnat vart intressanta men med anledning av den kinesiska spionerilagen så avhåller jag mig från kinesiska mobiler. Xperia 1 II , LG V60 och Motorola Edge verkar ju tyvärr inte ha zoomen.
Jag tycker om att fota och jag har en systemkamera, som jag använder, men den är långtifrån alltid med och bästa kameran är ju oftast den man har med...
Skärmen är riktigt trevlig med 120Hz, har dock inte använt 90Hz så kan inte jämföra med de mobilerna. Visst är det lite hicka och nåt lagg då och då, men överlag en väldigt trevlig skärm.
Vibrationsmotorn hade jag inte läst nåt om innan men det är en välkommen förbättring. Den haptiska återkopplingen är riktigt trevlig. Jag starta kameran så fort överföringar och förstagångsinställningar var avklarade och jag var helt oförberedd på den fysiska känslan när jag zoomade och min intuitiva spontana reaktion var att det var någonting mekaniskt som skötte zoomen. Jag förstod ju med en gång att så inte är fallet, men för mig som inte upplevt sådan haptisk återkoppling tidigare så vart jag paff. (Kom ihåg att jag kommer från en S7 Edge).
Surf med wifi går snabbare än med min gamla S7
Ljudkvalitén i högtalaren vid mediauppspelning är också mycket bättre än S7. Trevligt när det känns att allt har utvecklats. Jag har visserligen hoppat över några generationer men hade inte vart förvånad om fler saker hade känts som samma gamla.
Last edited: 18 mars 2020