Första intrycken & omdömen Galaxy S24 Ultra

Diskussion i 'Galaxy S24 Ultra' startad av Swedroid, 17 jan 2024.

1. Swedroid

Swedroid Adult Droid Moderator

Mottagna gillanden:
    812
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 8
    ROM:
    Vanilla
    Dela med dig av dina första intryck, eller skriv ett omdöme, för Samsung Galaxy S24 Ultra.

Vad anser du exempelvis om:
    • Skärmen
    • Batteritid
    • Prestanda (Mikrolagg?)
    • Kameran
    • Byggkvalitet & design
    • Batteritid (Skiljer sig batteritiden mycket åt mellan endast WiFi och endast LTE?)

2. Jellygoose

Jellygoose Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82
    Telefon:
    S24U

MINA ENHETER

Telefon:
    S24U
    Var förbi operatörsaffärerna idag och klämde lite på den.

Såg en grå och en 'black'. I affärens ljus var 'black' snarare grå eller typ gunmetal, faktiskt snyggare än jag tyckte den verkade på de videos jag sett. Den grå var väldigt lik apple's 'natural titanium'.

I övrigt var de sköna att hålla i, nice med matt ram. Och så äntligen platt skärm.

De finns på triangeln i Malmö om någon undrar.

Carl och RURAL gillar detta.
  3. psp123

psp123 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 570

MINA ENHETER

Var på Elgiganten idag och kikade på den.
    Mycket imponerad av flytet. Nog det bästa jag upplevt på Android. Den kändes ruskigt rapp och jag upplevde inte något microstutter vid scrollning.
    Det är tyvärr vanligt förekommande på Pixel 8 Pro och den främsta anledningen till att jag tänkte gå över till S24U även om jag vet att jag kommer sakna kameran och UI:t.

Byggkvaliteten var riktigt bra. I klass med Apple.
    Att navigera med pennan kändes också fint. Den är fantastisk.

Last edited: 20 jan 2024
    LordRam, Zapartius, zztop007 och 2 andra gillar detta.
  4. Ascended

Ascended Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 307
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Var också inne och klämde på den... Tyvärr så kom en säljare direkt och försökte sälja... Så drog ganska omgående.

Men bra intryck från din sida!

LordRam och psp123 gillar detta.
  5. psp123

Mottagna gillanden:
    5 570

MINA ENHETER

Jag fick vara i fred för en gångs skull :)

kissidor, Kristy och Ascended gillar detta.
  6. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    8 717
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Du kan väl bara säga att du vill i lugn o ro kolla på telefonen?? de kan inte säga nåt :)

Rockson, Ascended, Kristy och 2 andra gillar detta.
  7. DioDox

DioDox Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53
    Är det inte lite misstänksamt när man hör orden vill du köpa så sticker du från butiken snabbare än Usain Bolts världsrekord på 100 meter. :)

Nåväl i mina fall brukar det vara tvärtom. Jag brukar få jaga försäljarna i butiken. Så var det åtminstone i gamla Siba där man kunde gå in och bära ut ett helt kylskåp utan att någon hade lagt märke till det då det ofta inte fanns någon personal vid kassan eller ute i butiken.

Ja de brukade komma ut från personalrummet? 5 - 10 minuter efter man hade ropat hallå som en repeterande grammofonskiva.

Det värsta är när man kommer in i affären och direkt så står där en bakåtslickad försäljare med 1 ton vax/gelé i håret och säger GIVE ME YOUR MONEY! Vilket är lika med KÖP NU! :D

Rosén78 och LordRam gillar detta.
  8. Oggenator

Oggenator Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    259
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3
    Klämde och kände idag på S24+ och S24 Ultra på Elgiganten tidigare idag. Måste säga att jag tyckte att båda kändes väldigt bra i handen. Men föredrar den mer kantiga formen på S24 Ultra. Titanramen kändes bra och den mer platta skärmen är en liten findetalj som höjer känslan mycket. Baksidan kändes skön och det är lite synd att man kommer att använda skal till S24 Ultra då den känns så otroligt skön i handen.

Var annars förinställt på FHD+ på S24 Ultra i upplösning. Ändrade det till QHD+ och då blir det såklart mer värdigt intryck även om FHD+ ser bra ut likt tidigare årsmodeller för de som vill spara lite på batteri. Som sagt värt att tänka på om man går in en butik och märker att skärmen ser lite off ut. Dubbelkolla inställning för upplösningen.

I övrigt märktes den ökade känslan av respons i One UI 6.1 och det är helt klart ett lyft från tidigare.

Blev smått beroende av att göra cirkelsök med AI via Google också. Mycket snabb och pålitlig funktion. Underskattade det innan.

I butiken uppfattar jag att skärmen reflekterade något mindre jämfört med tjänstelurens skärm som är en S23 Ultra. Helt klart ett plus.

Ljudet på högtalarna uppfattar jag som helt klart godkänt av det lilla jag hann testa. Så ingen försämring från S23 Ultra. Svårt att säga om högtalarna är bättre eller lika bra. Men i toppklass i alla fall bland de alternativ som finns bland android-lurar.

Men i överlag var de där snabba intrycken av S24 Ultra mycket positivt. Ska bli kul när man får hem sin svarta 512GB framöver. Då får man testa den mer djupgående som t.ex. batteritid, kamera i varierad miljö och dylikt.

bernard, Nabie och zztop007 gillar detta.
  9. marvinorman

marvinorman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25
    Vill minnas att du hade en iPhone 15 Pro inte så längesen? Jag har en nu som jag köpte vid release och uppgraderade från en 13 Pro, och innan det hade jag en Galaxy S21. Men idag fick jag känna lite på en polares S23 Ultra och kan inte ljuga att det började klia lite… Lite sugen blev man faktiskt att gå tillbaks till Android igen.

Vad fick dig att byta tillbaka redan?

10. psp123

Mottagna gillanden:
    5 570

MINA ENHETER

Jag har kvar min 15 PM. Kan inte ge upp iPhone.

Kommer antingen byta ut min Pixel 8 Pro mot S24U.
    Det som lockar med S24 är prestandan, batteritiden, pennan och inte minst möjligheten att anpassa telefonen (Good Lock etc.). Pixel påminner ganska mycket om iPhone och känns ofta begränsad om man inte vill byta launcher eller roota.

Kristy och Ramboline gillar detta.
  11. marvinorman

marvinorman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25
    Aha okej, vet inte varför jag fick för mig att du sålt din iPhone hehe. Vilken kör du oftast med, eller du byter lite emellan den och Pixel kanske?

Det jag däremot blev lite osäker på när jag klämde på S23 ultran var hur kantig den är. Vet inte om det är något jag hade irriterat mig på i slutändan. Det får liksom en redan stor telefon att kännas ännu större & klumpigare på nåt vis. Men den var jäkla rapp och skön att använda annars.

Har även känt på en Pixel 8 Pro och den var verkligen underbar i handen, och älskar verkligen UI:t med vanilla Android. Det var extremt nära jag vek mig för en sån, men kunde inte motivera det till slut pga Tensor G3. Även om den är mycket bättre än föregångarna och har tillräckligt med prestanda trots att det inte är flaggskepp-nivå, så kan man fortfarande läsa om folk som har problem med mottagning, och dålig batteritid på 4G/5G, samtal som avbryts osv pga Exynos-modemet. Sånt där är ingenting som får strula för mig, så den biten måste vara pålitlig.

12. psp123

Mottagna gillanden:
    5 570

MINA ENHETER

Föredrar Android och använder Pixeln mest.
    UI:t är verkligen fantastiskt och den är väldigt skön i handen.
    Tyvärr litar jag inte helt på den. Det händer (väldigt sällan) att den startar om sig, tappar samtal eller någon märklig bugg dyker upp som sedan inte går att återskapa. Att scrolla i appar är inte så mjukt som det borde vara.

Har haft liknande upplevelse med alla Nexus- och Pixel-telefoner jag haft. Det är en anledning till att jag oftast har en iPhone som backup.

marvinorman gillar detta.
  13. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 580
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    IMG_1755.jpeg

Även jag har besökt Elgiganten för att ta en titt på S24 Ultra. Här är mina snabba intryck:

Ergonomi/byggkvalitet

Toppklass. Samsungs bästa bygge ever och helt klart i klass med 15 Pro Max. Viktfördelningen är helt perfekt och de nya matta titansidorna både ser snyggare ut än föregångaren men känns också bättre i handen. Enda nackdelen är väl att hörnen fortfarande är väldigt skarpa så när man håller telefonen med en hand skär den in ganska påtagligt i handflatan och lämnar ett tydligt märke i huden. Det är väldigt snyggt med den mer fyrkantiga designen men inte helt klockrent i handen.

Man kan känna att den är snäppet tyngre än 15 Pro Max men eftersom vikten är så bra fördelad är det inget jag stör mig på.

Prestanda

Det märks verkligen att Snapdragon 8 Gen 3 är ett bra chip. Alla spel jag testade flöt på perfekt och jag kände ingen värmeutveckling alls. Operativsystemet flyter på som smör och jag märkte inga mikrolagg eller andra problem. Troligen den skönaste Android-telefonen jag testat!

Bildskärm

Högsta betyg. Flimret från S23 Ultra är helt borta (vilket jag kunde bekräfta då de hade en S23 Ultra i butiken som flimrade påtagligt). Färger och kontrast är svårbedömt i butiksmiljö men såg bra ut. Jag kunde också notera att skärmen hade färre reflektioner än andra telefoner, till och med mindre än min 15 Pro Max med Otterbox Antiglare.

Att skärmen är platt är verkligen en befrielse. Inga fler felaktiga inmatningar eller fula färgskiftningar i kanterna.

Högtalare

Det var länge sedan Samsung var i toppen vad det gäller högtalare och S24 Ultra är inget undantag, den låter ganska exakt som S23 Ultra. Klart och tydligt men tunt i basen.

Operativsystem

Det är fortfarande OneUI med lite "barnslig" design om jag får säga vad jag tycker. Men det känns mer finslipat än någonsin. De har också bytt systemfonten mot en som är mycket snyggare och ger telefonen ett modernare intryck.

Kamera

Enda besvikelsen egentligen. Här behöver de verkligen arbeta hårdare för att hålla jämna steg med konkurrensen.

Några point and shoot-exempel i 12MP:

1x:

Apple iPhone 15 Pro Max (Stock camera, 1x, 24mm, 0.01s, f/1.7, ISO 80, 12.19MP)

Samsung Galaxy S24 Ultra (Stock camera, 1x, 23mm, 0.01s, f/1.53, ISO 125, 12MP)

30f98c88409fe2ee9246876425123efa.jpg

5x:

Apple iPhone 15 Pro Max (Stock camera, 5x, 120mm, 0.02s, f/2.97, ISO 320, 12.19MP)

Samsung Galaxy S24 Ultra (Stock camera, 5x, 115mm, 0.02s, f/3.53, ISO 250, 12MP)

32d785aace1ca239cdf1eedae36ee73f.jpg

Sammanfattning

Väldigt fin telefon som väckte ett visst ha-begär för byggkvaliteten, skärmen och den underbara prestandan med Snapdragon 8 gen 3. Men kamerorna måste trimmas betydligt mer för att jag ska vilja testa denna. Troligen skulle en GCam-port behövas för att kräma ur max ur denna hårdvara.

vs Pixel 8 Pro

Jämfört med Pixel 8 Pro skulle jag säga att du får en telefon med ett mycket bättre flyt, bättre prestanda, bättre byggkvalitet och bättre bildskärm. Däremot kommer kamerorna bli en stor nedgradering utan en vältrimmad GCam.

kissidor, demonen, Kristy och 11 andra gillar detta.
  14. Ascended

Mottagna gillanden:
    2 307
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Bra intryck! Väldigt synd att kameramjukvaran inte håller måttet, att ändra exponering/färg-filosofi skulle ta Samsung ganska långt...

Kristy, bernard och Tiopental gillar detta.
  15. saigon

saigon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Klockren telefon, förutom kameran där Iphone springer cirklar runt Samsung, synd. Bilden såg till och med rent ful ut för mitt otränade öga jämfört med Iphone?

Edit: Fotona ser urvattnade ut och saknar detaljer om man Zoomar in på bilden, hur är det möjligt då ändå Zoomen ska vara ett "ess i rockärmen"?

Kristy gillar detta.
  16. Ascended

Mottagna gillanden:
    2 307
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Brukar bli ganska bra bilder bara man drar ner exponeringen manuellt, men lite jobbigt att göra det varje gång man ska ta en bild. Även såklart stänga av "Scen Optimizer"...!

Kristy gillar detta.
  17. saigon

saigon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Jag är fortfarande otroligt fascinerad över att man hos Samsung inte kan lösa samma problem som hängt med i flera år?

Kristy och Ascended gillar detta.
  18. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 580
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Det är nog mest tycke och smak. Gissar att Samsungs kunder föredrar ljusare bilder.

19. aikelo

aikelo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    334

MINA ENHETER

Såg en video på youtube där de sa att scene Optimizer av avstängt out of the box.

Kristy gillar detta.
  20. psp123

Mottagna gillanden:
    5 570

MINA ENHETER

Bilderna såg inte särskilt bra ut. Tack för jämförelsen @Tiopental@Tiopental !

(Ang. fonten så är det väldigt smidigt att byta i OneUI. Det första jag gör blir att installera Bauhaus)

Kristy och Tiopental gillar detta.