Recension: Första intrycken & omdömen Galaxy Z Fold 5

Diskussion i 'Samsung Galaxy Z Fold 5' startad av night77, 7 okt 2023.

1. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    8 599
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Här kan vi diskutera egna "första intryck & omdöme" för Galaxy Z Fold 5

Vad anser du exempelvis om:
    • Skärmen
    • Batteritid
    • Prestanda
    • Kameran
    • Byggkvalitet & design
    • Batteritid (Skiljer sig batteritiden mycket åt mellan endast WiFi och endast 4G/5G?)

bernard gillar detta.
  2. night77

Mottagna gillanden:
    8 599
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    • Skärmen (den lilla skärmen skilljer sig inget från Fold 4, tycker den är så där, däremot interna skärmen är mycket fin!
    • Batteritid som Fold 4, sådär .. men ok för att vara en FOLD.
    • Prestanda Snapdragon 8 Gen2 är hur bra som helst!
    • Kameran bra men kan inte mätas med S23 Ultra!
    • Byggkvalitet & design tycker den blivit liiiiite bättre än Fold 4 men fortfarande tycker aspect ration borde bli som Google Folds.
    • Batteritid (Skiljer sig batteritiden mycket åt mellan endast WiFi och endast 4G/5G?) samma som Fold 4, kanske nån extra halvtimme till timme SoT.

Last edited: 11 okt 2023
    10cent gillar detta.
  3. 10cent

10cent Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    322
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Z Fold6

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Z Fold6
    Jag är i det stora hela väldigt nöjd med min Fold 5.
    Finns dock vissa saker som jag hoppas Samsung utvecklar till kommande modell för då tror jag det kan bli en riktigt fin telefon.

Front-skärmen
    Just detta stör jag mig mest på vilket också gör det svårt för mig att fästa mig vid mobilen till hundra. Det finns egentligen en fördel med att den är så smal och det är att mobilen är lättare att greppa med handen. Därefter ser jag inga fördelar alls. Samsung har ju kört samma design sedan Fold 2 så jag antar att dom ser fördelar som många andra har missat. Front skärmen är alldeles för smal vilket i mitt fall gör att jag allt för ofta använder innerskärmen. Blir lite omständigt när man är på språng. Snälla Samsung bredda front-skärmen.

Kameran
    Kameran är helt okej men va fan det är en 20 k telefon och då ska vi som konsumenter minst kräva att Samsung klämmer in en kamera som i alla fall motsvarar deras flaggskeppsmobil S23 Ultra.

Innerskärmen
    I det stora hela väldigt behaglig dock stör jag mig på det applicerade skärmskyddet som drar till sig enormt mycket fingeravtryck samt att den är lite för glossy för min smak. Den dolda kameran är heller ingen höjdare och där ser jag hellre att dom jobbar med en vettig kamera oavsett om det är en punch hole då jag tycker det är trevligt att ha videosamtal som är någorlunda skarpa. Vecket i mitten hoppas jag också dom försöker dölja ännu mer till nästa modell.

S-pen
    Snälla Samsung bygg in pennan så som ni gör med Ultra modellen.

Andra saker som vikt, tjocklek och batteritid hoppas jag också dom utvecklar fastän det inte stör mig lika mycket som det jag har angett ovan.

I det stora hela en väldigt trevlig telefon men det finns utvecklingspotential som förhoppningsvis Samsung arbetar vidare med.

Franke och night77 gillar detta.
  4. night77

Mottagna gillanden:
    8 599
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Håller med dig om alla punkter. Hade önskat mig ha samma aspect ratio so Pixel Fold eller OnePlus OPEN

10cent gillar detta.
  5. 10cent

10cent Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    322
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Z Fold6

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Z Fold6
    Sneglat lite på Oneplus Open då jag gillar formfaktorn men jag är osäker kring deras mjukvara. Har haft några Oneplus genom åren och tyckte att mjukvaran var ganska buggig samt att det tog lång tid innan dom fixade buggarna. Google litar jag mer på men deras fold känns också som att den behöver en uppfräschning samt att den släpps i Sverige innan jag i alla fall överväger ett köp.

6. Ascended

Ascended Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 272
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Efter ca en vecka med min Fold 5 så kan jag bara konstatera att den för 14000 kr (1TB) är en mobil som jag ger betyget 10/10.

Vi kan börja med byggkvaliten, den är helt outstanding, modellen viker sig helt platt, den känns välbyggd, gångjärnets motstånd när man viker ut och in är väldigt tillfredsställande. Trodde på förhand att modellen skulle kännas mer klumpig/tung än vad den faktiskt upplevdes som i verkligheten, där blev jag positivt överraskad.

Kameraupplevelsen är också det mycket bra, visserligen så når den inte upp helt till flaggskepp som inte är foldables, men istället får du otroliga selfies och ett flexmode som förhöjer upplevelsen. Ska jag säga något negativt så tycker jag att Samsung överexponerar, går dock att åtgärda manuellt.

Skärmarna ger jag också ett högt betyg, till skillnad från så många andra så gillar jag det långsmala formatet, perfekt för att snabbt hantera mobilen med en hand. Den inre skärmen är såklart också mycket bra, ljusstyrkan, färgerna etc. Men det återstår att se hur bra den håller sig över tid.

Mjukvaran håller även den hög klass, det finns så många olika inställningar och anpassningar som varje användare kan implementera efter smak. Goodlock tar även mjukvaran till ännu en nivå, speciellt appar så som One Hand Operation och Lockstar. Just den foldable-specfika delen av mjukvaran tycker jag också funkar bra, det är dock min första foldable, så kan inte riktigt jämföra med något annat.

Att Fold 5 har två stereohögtalare med likvärdig styrka gillar jag verkligen från någon som senast använde en mobil från Sony.

Mediakonsumtion är den största anledningen till att jag nog inte kommer att gå tillbaka till en vanlig mobil, det är en ren fröjd att använda enheten till underhållning och sociala medier, vilket är också det jag egentligen gör mest på min mobil. Jag värdesätter denna förmåga bra mycket mer än t ex kameraupplevelsen.

Youtube, Kindle, Reddit, Internetsurfning, Spotify/Tidal etc är så otroligt njutbart att uppleva på en enhet som Fold 5.

Produktiviteten tar sig också ett steg upp givetvis, jag personligen gillar fortfarande inte att utföra något jobbrelaterat på en mobil utöver väldigt enkla saker så som email. Men för personerna som måste göra det så fungerar det givetvis väldigt mycket bättre med den stora skärmen jämfört med en vanlig mobil.

Battiertiden är okej om man jämför med vanliga mobiler, men jag tycker inte det är riktigt rättvist att göra den jämförelsen då skärmen är mycket större och det är betydligt svårare att få plats med alla komponenter.

Prestandan är också den på topp såklart med det allra senaste från Qualcomm, upplever också att den sköter ramhanteringen så mycket bättre än min Xperia 1V som har samma mängd RAM.

Det återstår som sagt att se hur väl gångjärnet och skärmen håller över tid, men just nu så kan jag inte ge något annat än ett toppbetyg.

Johnh3, poipen, Franke och 4 andra gillar detta.
  7. Ascended

Mottagna gillanden:
    2 272
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Den allra största nackdelen är egentligen inte Samsungs fel, men många appar är tyvärr inte alls optimerade för den stora skärmen... Men förhoppningsvis blir det bättre för varje år på den fronten.

Twitter-appen är ett utmärkt exempel...

8. museo12

museo12 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    312

MINA ENHETER

Jag beställde hem Oneplus Open precis innan jag slog till på erbjudandet från Benify. Provade att använda Open några dagar och på något var den roligare att använda. Kan inte sätta fingret på vad. Sedan gillade jag den större skärmen på utsidan bättre. Men, mjukvaran var inte så stabil. Senast använda app funktionen levde tex ett eget liv. Gillade inte hur den multitaskade. Passade inte mig. Sedan saknade jag pennan. Fold 5 känns stabilare både hårdvarumässigt och mjukvaromässigt. Open är lite plastig. Batteritiden var dock bättre på Open. Även kameran. Som helhet vinner dock Fold 5. Den känns mer premium och är stabilare. Fold 5 stannar här och jag är jätte nöjd. Också min första Foldable. :)

kupster och Ascended gillar detta.
  9. Ascended

Mottagna gillanden:
    2 272
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Ja, och med Samsungen så vet du att du kommer att få uppdateringar snabbt och under en mycket lång tid, fattar jag det rätt så saknar även Oneplus foldable trådlös laddning?

museo12 gillar detta.
  10. museo12

museo12 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    312

MINA ENHETER

Ja, helt rätt Open har ingen trådlös laddning. Ett stort minus. Precis uppdateringar kommer mer frekvent från Samsung. Ett plus. Saknar dock bluetooth codec aptx adaptive hos Samsung.

Ascended gillar detta.
  11. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 697
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har nu kört Z Fold 5 någon månad och jag gillar den faktiskt riktigt mycket. Trodde jag skulle tröttna på den men icke. Störs faktiskt inte så mycket av den smala yttre skärmen då jag väldigt ofta har den i utfällt läge. Min fru har en Z Fold 4 och hon är också jättenöjd. Egentligen skulle jag nog lika gärna kunna använda den då skillnaderna mellan dem är små. Batteritiden är riktigt bra på båda, har faktiskt aldrig upplevt något problem där trots flitigt användande av den stora skärmen. Om jag fick önska en förbättring är det nog främst kameran, är inget fan av Samsungs bildbehandling. Ifjol körde jag Xiaomi Mix Fold 2 en kortare period och den hade ju en mer imponerande design. Dock föll den på mjukvaran.

Franke och 10cent gillar detta.