Efter ca en vecka med min Fold 5 så kan jag bara konstatera att den för 14000 kr (1TB) är en mobil som jag ger betyget 10/10.
Vi kan börja med byggkvaliten, den är helt outstanding, modellen viker sig helt platt, den känns välbyggd, gångjärnets motstånd när man viker ut och in är väldigt tillfredsställande. Trodde på förhand att modellen skulle kännas mer klumpig/tung än vad den faktiskt upplevdes som i verkligheten, där blev jag positivt överraskad.
Kameraupplevelsen är också det mycket bra, visserligen så når den inte upp helt till flaggskepp som inte är foldables, men istället får du otroliga selfies och ett flexmode som förhöjer upplevelsen. Ska jag säga något negativt så tycker jag att Samsung överexponerar, går dock att åtgärda manuellt.
Skärmarna ger jag också ett högt betyg, till skillnad från så många andra så gillar jag det långsmala formatet, perfekt för att snabbt hantera mobilen med en hand. Den inre skärmen är såklart också mycket bra, ljusstyrkan, färgerna etc. Men det återstår att se hur bra den håller sig över tid.
Mjukvaran håller även den hög klass, det finns så många olika inställningar och anpassningar som varje användare kan implementera efter smak. Goodlock tar även mjukvaran till ännu en nivå, speciellt appar så som One Hand Operation och Lockstar. Just den foldable-specfika delen av mjukvaran tycker jag också funkar bra, det är dock min första foldable, så kan inte riktigt jämföra med något annat.
Att Fold 5 har två stereohögtalare med likvärdig styrka gillar jag verkligen från någon som senast använde en mobil från Sony.
Mediakonsumtion är den största anledningen till att jag nog inte kommer att gå tillbaka till en vanlig mobil, det är en ren fröjd att använda enheten till underhållning och sociala medier, vilket är också det jag egentligen gör mest på min mobil. Jag värdesätter denna förmåga bra mycket mer än t ex kameraupplevelsen.
Youtube, Kindle, Reddit, Internetsurfning, Spotify/Tidal etc är så otroligt njutbart att uppleva på en enhet som Fold 5.
Produktiviteten tar sig också ett steg upp givetvis, jag personligen gillar fortfarande inte att utföra något jobbrelaterat på en mobil utöver väldigt enkla saker så som email. Men för personerna som måste göra det så fungerar det givetvis väldigt mycket bättre med den stora skärmen jämfört med en vanlig mobil.
Battiertiden är okej om man jämför med vanliga mobiler, men jag tycker inte det är riktigt rättvist att göra den jämförelsen då skärmen är mycket större och det är betydligt svårare att få plats med alla komponenter.
Prestandan är också den på topp såklart med det allra senaste från Qualcomm, upplever också att den sköter ramhanteringen så mycket bättre än min Xperia 1V som har samma mängd RAM.
Det återstår som sagt att se hur väl gångjärnet och skärmen håller över tid, men just nu så kan jag inte ge något annat än ett toppbetyg.
Click to expand...