Första intrycken & omdömen Nothing Phone (2)

Diskussion i 'Nothing Phone (2)' startad av Swedroid, 11 jul 2023.

1. Swedroid

Swedroid Adult Droid Moderator

Mottagna gillanden:
    808
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 8
    ROM:
    Vanilla
    Dela med dig av dina första intryck, eller skriv ett omdöme, för Nothing Phone (2).

Vad anser du exempelvis om:
    • Skärmen
    • Batteritid
    • Prestanda (Mikrolagg?)
    • Kameran
    • Byggkvalitet & design
    • Batteritid (Skiljer sig batteritiden mycket åt mellan endast WiFi och endast LTE?)

2. StrikerLee

StrikerLee Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone (2)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone (2)
    Har kört med min sen i fredags, så har lite tankar.
    • Skärmen - En stor uppgradering över den förra. Den blir mycket ljusare och är noll till ingen image retention. Ett minus jag upptäckt är att trots jag ställt in displayen på dynamic, så växlar den bara mellan 120hz och 90hz. Nothing marknadsför denna med att gå ner hela vägen till 1hz för att spara på batteri, så detta är lite skumt.
    • Batteritid - Det sjunker sakta, trots jag gör mycket installationer och en del TikTok. Förväntar mig också att det blir bättre under kommande vecka.
    • Prestanda (Mikrolagg?) - Några ställen har jag märkt att svepgester inte registreras direkt, men annars laggar inte mobilen, men vissa appar tycker jag tar för lång tid att öppna sig. Detta va inte ett "problem" på Phone 1.
    • Kameran - Den är OK. Selfiekameran är mycket bättre än på förra modellen, men ser ingen stor förbättring på huvudkameran. Den är inte dålig, bara ok helt enkelt. En bugg jag upptäckt här är att ibland när jag tagit en bild, så har den inte sparats i Foto. Riktigt skumt och lite läskigt ifall jag tar en bild på något som inte kan fotas igen.
    • Byggkvalitet & design - Tycker mobilen känns skön att hålla i. Tycker den ser häftig ut och har inga klagomål här.
    • Batteritid (Skiljer sig batteritiden mycket åt mellan endast WiFi och endast LTE?) - Den drar lite mer batteri när jag är ute och går, men det är inte mycket. Kör på 5G med blåtand igång för lurar.
    Har uppdaterat mobilen till senast version, samt apparna.

chraist, flipp och eastbound gillar detta.
  3. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 243
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja. Det drar mindre ström när du är ansluten till Wi-Fi. Hur mycket är dock lite olika, bland annat pga hur bra mottagning du har.

chraist gillar detta.
  4. spigen

spigen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    522
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oppo Find X8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oppo Find X8 Pro
    Telefon 2:
    Xiaomi 14
    Har några synpunkter, haft min sen release. Överlag så gillar jag den här mobilen väldigt mycket. Det är uppfriskande med nåt som är nytt och inte samma gamla vanliga som många av dagens mobiler är IMO.
    På plussidan är designen som är iögonfallande även om jag kan tycka att glyph är lite av en gimmick trots nya funktioner. Men gillar design och byggkvalitet mycket. Mobilen känns premium och det är skönt med en helt platt display utan kurvor.
    Mjukvaran är också riktigt bra tycker jag, flytet och funktionerna gillar jag. Mobilen känns snabb och rapp, har inte märkt nåt lagg eller nåt sånt.
    Fingeravtrycksläsaren är väldigt bra, funkar 9 gånger av 10 för mig.

På minussidan finns högtalarna som är okej men inte mer, kameran det lilla jag testat är också okej men inte i klass med de bästa (ska man kanske inte förvänta sig heller)
    Det är väldigt lite förinstallerade appar vilket är bra givetvis men det går inte att ta bort vad jag kan se. Vill till exempel inte ha Youtube Music, Google TV, Meet och några andra som jag inte alls använder men det går alltså inte att göra på ett lätt och enkelt sätt utan massa adb kommandon och debugging och allt vad det heter.
    En annan sak som funkar sämre(än i princip alla andra märken jag testat) är deras inbyggda screen recorder funktion. En funktion jag använder flitigt men måste kanske ta hem en third party app för det. Går nämligen inte att avbryta inspelningen utan att dra ner notifikationsfältet och sen trycka på stopp. Lite märkligt kan jag tycka. Eller så finns det nåt smart sätt jag inte upptänkt ännu...

Sen undrar jag även var man hittar stegräknar-widgeten som var flitigt förekommande när Nothing släppte förhandsvideos på youtube osv. Har letat men även här kanske det är jag som inte letat tillräckligt bra?

I det stora hela är jag dock grymt nöjd och framförallt med skärmen, design, mjukvara, batteri, användarupplevelse, snabbhet

chraist gillar detta.
  5. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 243
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du bör kunna inaktivera apparna. Det har jag kunnat göra på Phone (1) så borde vara samma på Phone (2)

6. spigen

spigen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    522
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oppo Find X8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oppo Find X8 Pro
    Telefon 2:
    Xiaomi 14
    Jo det funkar att inaktivera men jag vill avinstallera helt :)

7. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 727
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nothing 2 är en överraskande bra telefon tycker jag. Nu hade jag bara den en kort period men de enda riktiga nackdelarna för egen del var avsaknad av telezoom och medioker/dålig haptik. Tycker skärm, byggkvalitet, batteritid och huvudkamera håller hög klass.

Att man inte satsat mer på haptiken är väldigt konstigt då Nothing verkar fokusera mycket på att ge en "smooth" användarupplevelse istället för imponerande specifikationer. Hade förväntat mig att Carl Pei hade prioriterat haptik, särskilt då han verkar rätt förtjust i iPhone.

chraist och spigen gillar detta.
  8. mullsjomannen

mullsjomannen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 637
    Operatör:
    Comviq

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Jag har nu haft min Nothing phone 2 i några dagar. Haptiken är medioker men inte dålig enligt min mening. Kameran har verkligen överraskat positivt. Visst är det synd att man inte har en telezoom men det finns väl gränser för vad man kan få för dessa pengar. Helheten är faktiskt på flaggskepps nivå om man tar bort telezoom och haptiken. En vansinningt trevlig mobil med riktigt trevlig design.
    Hela flytet är riktigt trevligt med en härlig skärm och bra ljud, suverän batteritid. Ska bli riktigt intressant att se hur Nothing phone 3 kommer att bli.

chraist och flipp gillar detta.
  9. patts

patts Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    678
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra 512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra 512GB
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Nexus 9
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Google TV Streamer 4k
    Nvidia Shield TV Pro (2015)
    Haft telefonen i drygt 3 veckor nu och sätter mitt betyg efter det.

Design och material : Telefonen känns robust och välbyggd. Nothing har en känsla för detaljer, och det märks verkligen. Snygg transparent baksida.

Glyph interface : Kul idé som gör att telefonen sticker ut lite i mängden. Dock så är det få appar som utnyttjar dess funktioner. Det mest användbara är väl funktionen flip to glyph, vilket indikerar notifikationer om telefonen ligger med skärmen ner.

Processor och gpu : Här var jag inte ett dugg besviken. Flyter på riktigt ordentligt. Animationerna i Nothing OS gör att den känns otroligt rapp. (Känns snabbare än min iPhone14Pro). Att den inte har den senaste SoC gör den inte sämre på något sätt. De få spel jag testat flyter på bra utan tillstymmelse till hickups.

Batteri : Det är en drygt 2 dagar på en laddning telefon för mitt användande. Kommer ut med drygt 6 timmars SoT mellan varje laddning.

Skärmen : Snabb och responsiv skärm av LTPO typ vilket gör att den kan gå från 1Hz till 120, vilket gör att batteriet håller längre. Det enda negativa jag har att säga om skärmen är väl att den inte är riktigt lika ljusstark som t ex min iPhone14Pro eller en Samsung S23 ultra. Men de kostar ju nästan det dubbla. Så det kanske man får räkna med.

Kamera : Tycker att kameran tar riktigt bra bilder i de förhållanden jag testat den i (regnig svensk sommar). Noting trycker ut uppdateringar med jämna mellanrum (har fått 2 st under den period jag haft luren) som innehåller mycket kameraförbättringar bland annat.

Slutsats : En riktigt kompetent telefon som ligger i det övre mid range segmentet. Klart värt sitt pris enligt mig. Och det skall bli kul att följa ett nytt hungrigt företag med känsla för design och innovativa idéer i en ganska tråkig mobil värld.

Pincett, chraist, flipp och 1 annan gillar detta.
  10. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    682
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Bra haptik finns ju även i oneplus midrangers idag så det är väldigt märkligt dom snålade in på det i tvåan.

11. mattihp

mattihp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 191
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Stämmer det verkligen att jag inte kan koppla in min fina mobil via hdmi på en tv? Man tänker att det är oväsentligt; men när jag reser har det varit en räddning på natten när castning inte funkat..