Diskussion: Första intrycket av min SGS2

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Zajber, 20 oktober 2011.

1. Zajber

Zajber Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej. Jag har nu haft min SGS2 i tre dygn. Hade Iphone4 innan och här kommer några spontana tankar och frågor jag har.

1. Batteritiden. Den är inte alls så bra som jag trodde. Det tar ju slut på ett par timmar ibland. Vilket leder till nr. 2. Jag vet dock att det tar ett par laddningar innan batteriet klarar sin fulla kapacitet. Så jag har lite tålamod med denna punkten.

2. Vissa appar hänger sig i bakgrunden och drar slut på batteri. T.ex häromdagen så stoppade jag telefonen i laddaren på kvällen då hade jag 70% kvar i batteriet. När jag vaknar så har jag istället 20% även fast laddaren sitter i. Jag stängde ned alla appar och sen så planade batterianvändningen ut och jag kunde ladda den fullt.

3. Trögt interface. Jag som då är van iphone användare tycker att det är märkligt när man har en så pass "snabb" processor som SGS2:an ändå har lagg när man sveper mellan hemskärmarna och i programlistan. Det funkade nästan lika segt på min gamle HTC Hero på den tiden då det begav sig.

Är jag ensammen om att tycka detta eller har jag bara haft otur än? För mig veterligen så vet jag ingen användare av iphone som behöver stänga appar som drar slut på batteriet i fickan..

I övrigt så tycker jag det är smidig telefon, mycket lätt och smal. Tummen upp.
    Displayen har ju extremt bra konstrast men dock lite onaturliga färger.

Tycker även att själva telefon-interfacet ser riktigt tråkigt ut. Påminner om en gammal nokia n900 jag hade förut. Visst, det går att byta, och det ska jag snart.

Funderar även på att skaffa det där extended batteriet och undervolta den lite. Så kanske man får ut mer användande.

2. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Nåt står inte rätt till med din lur, du ska inte behöva stänga av några appar alls. Det ska skötas av systemet, vissa appar kan bugga dock. Wordfeud är känd för detta bla.

Men att batteriet minskar med laddaren i låter helt enkelt som att det är nåt fel på luren eller laddaren.

Lika smooth som iphone är det inte, men touchwiz är inte långt ifrån. Det är nåt som inte stämmer där också.

Starta om telefonen om du inte gjort det.

3. Hotlips

Hotlips Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Nä det låter verkligen som om du skulle ta och kvista tillbaka till butiken och säga det magiska ordet "DOA" och gå därifrån med en ny.

1. Jag körde min telefon i över ett dygn på fabriksladdningen...
    2. Utan att veta vilka appar du har problem med så är det ju solklart att det är något större fel än mjukvara om telefonen drar mer än den laddar.
    3. Jag vill nog hävda att samtliga 2.3 Androider i prisklassen 2500 och uppåt idag ska uppvisa "iphone flyt" om de inte är trasiga.

4. yooz1e

yooz1e Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Låter som ovanstående säger, något är knas på din lur. För mig flyter allt på alldeles perfekt, bra batteritid.

Testa fabriksåterställning och se om du får lika kass batteritid, utan å installera några appar då såklart.

5. Zajber

Zajber Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej igen. Jag har nu kört lite längre. Och batteritiden blir bättre, som sig bör med en ny telefon. Jag kommer ändå att köpa extended batteriet. Vandrade runt på stan igår och ingen butik har dom i lager. Webhallen hade tydligen runt 100 pers på kö för att köpa det. Så jag får nog vänta.

Jag tycker fortfarande att gränsnittet inte flyter på så bra som man förväntar sig. Det är inte "segt" men det hänger verkligen inte med, speciellt när man bläddrar mellan två hemskärmar. Precis när själva animationen mellan skärmarna börjar sakta ner så börjar det gå hackigt.

Jag skulle definitivt likna android med linux. Mycket handpåläggning innan man får som man vill. Och Iphone är då Os X. Där allt flyter på direkt, och vill man göra nått mer avancerat så är det POSIX under skalet.

Jag försöker att byta ut den fruktansvärda lockscreenen som samsung har skickat med (Hur fan tänkte dom där?) mot widget locker. Men typ var tredje gång så hamnar samsungs lockscreen "under" widget-locker, så man måste låsa upp den två gånger varje gång.
    En annan sak som stör mig där är att så fort jag kör widget-locker så hamnar den i händelselistan (den man drar ner från statusbar:en), det går att ta bort men det rekomenderades inte enligt inställningarna.

Jag upplever att statuslistan ganska direkt blir full med skit som jag inte bryr mig det minsta om. T.ex. AirSync med DoubleTwist och Widget-locker..

6. Grusburk

Grusburk Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

tanka launcher pro, mycet skönare UI om du frågar mig, samt så borde du tanka advanced task killer, så kan du rensa bland appar som du ser är igång och inte använder!

7. Macknu

Macknu Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Batteritiden ligger för mig på ca 40-50% när jag går och lägger mig om jag använt telefonen en hel del under dagen, använder jag den lite räcker det med att ladda varannan dag så originalbatteriet ska vara helt ok.
    Android är ju precis som ios då allt flyter på från start problemet är att man kan ändra allt precis som man vill vilket leder till mycket handpåläggande då man vill ha allt.
    Gränssnittet blir hårdvaruaccelererat först vid android 4.x så du får vänta ett par månader. Annars är andra launchers mer lättflytande.

Gå in i inställningar och stäng av all lockscrenar och i widgetlocker är det inget problem att ta bort den ur händelselistan, har aldrig haft nåt problem. Händelselistan ska vara tom om du inte har meddelande eller liknande.

8. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Har du totalt missat allt?

En killer gör mer skada än nytta!

9. Zajber

Zajber Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ok, inte task-killer alltså..

Jag hittar inte vart jag tar bort Samsungs lockscreen.

10. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Ta hem widgetlocker för 7 spänn eller vad den kostar..
    Lätt värt det ..

Kan du konfigurera låsskärmen som du vill

11. malm

malm Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det finns en app som heter nolock som löser problemet med dubbla låsskärmar

Zajber gillar detta.
  12. Grusburk

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Varför skulle den göra det?, När jag startar min mobil så finns det massa saker jag aldrig använder på mobilen som är igång stänger av dem genom den???

13. Zorkis

Zorkis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Android är byggt så att apparna vilar i bakgrunden (drar inte batteri). Då kan de starta snabbt när man startar appen. Autotaskkiller drar mer batteri istället då när den raderar appen, så startar appen sig igen. Alltså onödigt med autotaskkiller.

Om hur snabbt sgs2 ska vara!.

iPhone 4S vs. Samsung Galaxy S 2 - YouTube

14. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Därför att de apparna som DU inte använder använder ANDROID, om du dödar dem så startar de bara igen vilket leder till en sämre batteritid.

15. hiro

hiro Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Note 9

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 9
    Jag har också precis fått en S2 och tänkte dela med mig av vad jag tycker om mobilen såhär efter en vecka med den.

Jag är helnöjd!

Om jag ska klaga, vilket man såklart alltid ska, så har jag tre ytterst små synpunkter:

1: Jag gillar inte homeknappen, tycker den är svårt att "hitta" och använda.
    2: Tycker att den vita färgen på skärmen får en jobbig grön ton från alla vinklar som inte är helt frammifrån.
    3: Min batterilucka glappar lite lite lite precis under kameran. Ska nog ta bort baksidan och lägga in någon kvitto eller tunnt pappar för att få bort det.

16. Grusburk

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Men så det är lika bra att bara ta bort atk?

17. TechNoir

TechNoir Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Egentligen. Enda anledningen jag ser till någon aktivitetshanterare alls är att manuellt döda processer om de bråkar. Och Samsung har ju en inbyggd så det finns.

Till TS, vad har du för programvara i luren? Inställningar > Om Telefonen > Längst ner.

18. Zajber

Zajber Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej.. Jodå jag har redan det men det blir ändå två låsskärmar ibland.
    MEN! Jag fixade det med No Lock programmet! Tack för det tipset!

Ang. vilken version jag har så är det XWKI8
    Jag provade att köra Cyanogen en stund i går. Men efter att jag provat att använda kameran så blev telefonen skitvarm.. Så jag installerade tillbaka min backup jag gjort innan.