Första smartphone - 2 - 4k.

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av SunTzu, 7 juni 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. SunTzu

SunTzu Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Dags för mig att införskaffa mig min första smartphone. Har använt en lånelur ett tag och blivit lite småkär i smartphone så dags att äntligen skaffa mig. Känner mig dock helt lost, finns många bra lurar, men vilka är bäst i dagsläget, pris/prestandamässigt?

Min budget ligger på någonstans mellan 2-4k, men mindre är bättre (arbetslös, så varenda hundring känns). Prisvärdhet är enormt viktigt, men vet inte åt vilket håll jag bör vända mig, äldre top-of-the-line eller nyare i mellansegmentet? Jag kommer spela en del på den, surfa, kanske lite film på bussen och dylikt, annars inga direkt specialla krav på den, bra om det går att läsa e-books vettigt.

Jag har funderat främt på en Samsung Galaxy 2, men den verkar ligga på runt 3.6k, vilket är lite i överkant. Har även en bekant som säljer en oöppnad HTC Sensation för 2.5k, går det att slå prisvärdheten i den dealen? Hittade en för 2999 ny.

Sen är det där här med abonnemang... Är det värt att köpa en telefon med abonnemang? Tjänar man några vettiga pengar på det? Jag kommer oavsett vad köra Comviq så det är isf om jag kan hitta något där. (Samtliga jag känner i princip kör Comviq Kompis). Har kört kontantkort i 10 år så jag vet inte alls om det finns något att tänka på där.

Hjälp någon som är ny i telefonträsket, snälla!

2. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Sony Xperia S är mycket prisvärd. Samsung Galaxy S2 eller Nexus är också topptelefoner som börjat gå ner i pris nu när Samsung Galaxy s3 kommit ut. Framförallt på andrahandsmarknaden. De kan vara riktiga fynd utan att vara särskilt slitna. Du kan hitta dessa under tre tusen. Annars är Xperia arc under två tusen som är mycket populär och har många nöjda, detsamma gäller Xperia Ray. Bara att börja jämföra och känna efter vilka behov du har. Att åka till butik och känna på demo ex är nummer1 förstås. Lycka till och jag hoppas jag var till hjälp!

Skickat från min Transformer TF101 via Tapatalk 2

3. SunTzu

SunTzu Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för råden! Jag siktar på att köpa nytt och inte begagnat eftersom det är första gången och jag gillar känslan av "nya saker". Finns det någon "sweet spot" prismässigt där man helt enkelt får ut mer för pengarna? Finns en del sådant i datorhårdvara nämligen,dyrt nog att vara riktigt bra, men billigare än det som är "bäst".

4. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Vill du ha en stor skärm? (Själv tyckte jag det var viktigt att den är bekväm i jeansfickan.)

Behöver du ha en rejält vass telefon? (Själv nöjer jag mig mer "hyffsat bra".)

Vill du ha stöd för minneskort eller räcker det med internt minne? (Själv föredrar jag minneskort eftersom man då kan få ut en hel del av datat även om telefonen fastnar i bootlopp eller inte går att starta. Och jag har redan ett 16 GB SD-kort.)

Vad har du för krav på kamera? Antal pixlar, blixt, hur snabb, filma? Behöver du frontkamera för videosamtal etc?

Generellt så kan ju i stort sett alla Android-telefoner göra samma sak. Det finns vissa undantag, t.ex. en del spel som kräver en viss upplösning etc, men har man såna krav så har man nog redan koll.

Jag tror att som instegsmodell kan man välja nåt lite enklare, tills man känner vad man behöver.

Till min dotter köpte jag en ZTE Blade i julas, den är nere i tusenlappen nu. Jag har nyss "uppgraderat" från min gamla HTC Hero till en Xperia Sola (beställd i tisdag, inte kommit än) som jag gav 2800 för.

Stirra dig inte blind på de allra nyaste modellerna, det går ju att köra en del lite äldre modeller fortfarande (utan att behöva köpa begagnat).

5. John-Erik

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Prismässigt är det Xperia S helt klart där du får mest för pengarna.Xperia arc S gäller samma där. Men det gäller för Xperia S att du kan nöja sig med 32gb internt minne och batteriet du får med. Annars känns det som att Samsung Galaxy S2 verkar vara det du beskriver. Nu har jag inte tagit hänsyn till någon speciell storlek. Men det får du känna efter själv. Det är viktigt att du tycker att den är snygg och passar bra i handen och flickan.

6. SunTzu

SunTzu Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag vill gärna ha en skapligt stor skärm, men något monster måste det inte vara. Den måste vara "rapp", inte laggig, och dom flesta spel ska gå att köra på den. Har inga planer på att byta batteri.

Eftersom jag aldrig haft en smartphone är det svårt för mig att uppskatta hur mycket utymme som krävs med appar o dylikt. 32gb borde väll dock räcka rätt långt?

7. SunTzu

SunTzu Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är en HTC Sensation för 2500 prisvärt förresten, eller kommer jag få mer av mina pengar av att köpa från butik?

8. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag har ett 16 GB SD-kort i min gamla Hero och det som tar mest plats är kartorna till CoPilot. Och jag har väl 12 GB ledigt på kortet...

Men då har jag iofs inte en massa filmer och musik på kortet.

9. John-Erik

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Beror på hur gammal den är. En ny Sensation får du på Siba för 3000kr. Så lite till kan du pruta om den är det sex månader gammal tycker att. Det är en telefon som lätt kan jämföras med Samsung Galaxy S2. Däremot lite lägre batteritid på HTC sensation, behov av externt minneskort, eftersom bara 1gb finns internt. Lite lägre ram också. Men det är ingen dålig telefon och du kanske kan få 2.2, 2.3k för den istället? Då känns det som ett bra fynd. Men det går att få Samsung Galaxy S2 för nästan samma pris second hand också.
    Angående minne. 16gb räcker mycket väl. Jag har en del appar och 600 spår musik. Har mer än hälften kvar av utrymmet att fylla. Det räcker gott till en början. Du får nog själv räkna ut värdet av sensation framför s2 när de e så lika och det är tydligt vad man får mer av ena jämfört med det andra. Den måste man nog låta sig också gå på design och komfort. Det har stor betydelse. Tycker själv att min s2 lte inte är så jätteskön att hålla i en längre stund, å den är lik vanliga s2.

10. Playstation

Playstation Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Tycker du i din situation skall köpa en Arc S.

För de pengarna får du väldigt mycket telefon.
    Och ja, köp ett fint beggat ex för femtonhundra.

Skickat från min U20i via Tapatalk 2

11. SunTzu

SunTzu Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har som jag skrev tidigare fått erbjudande om att köpa oöppnad Sensation för 2500, lutar åt att det kanske blir den!

Arc S har väll singlecore CPU? Funkar det i längden?

12. Mosik

Mosik Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Köp en Samsung Galaxy Note så får du en bra telefon för 4k

13. orangesanfransisco

orangesanfransisco Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Kanske en HTC one S