Första synkning Google-kontakter

Diskussion i 'Allmänt' startad av slowmove, 2 november 2009.

1. slowmove

slowmove Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Läst att vid första synkningen mot Google Contacts så raderar den alla kontakter man har på telefonen så jag har några frågor innan tjejen idag ska få sin HTC Tattoo.

1.) Är det korrekt att första synken är one-way från Google och raderar alla kontakter på telefonen?

1.1) Gäller detta även kontakter på SIM-kortet?
    1.2) Finns det något sätt att motverka det? (Exempelvis aktivera synken innan man lägger in kontakterna från sim-kortet på telefonen)

Vad tror ni annars om HTC Tattoo med sin lägre upplösning. Kommer fler och fler apps stödja den eller kommer man få leva med en begränsad market? Kan man då få tag på apk-filerna från annat håll annars? (Exempelvis Spotify som man kan dra ner från deras sida fungerar ju även om den inte finns på Tattoos market.)

Tack på förhand för svar

2. Lobo

Lobo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Inga kontakter raderades från min telefon.
    Däremot fick jag inte synken att fungera tillfredsställande förrän jag gjorde om alla kontakter till Google-format, exporterade alla från telefonen, tog bort alla från telefonen, importerade alla i GMail och synkade. Nu smider det som det ska.

3. slowmove

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Lät ju inte helt problemfritt tyvärr

4. Lobo

Lobo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Nix. Tog ett tag innan jag fick till det receptet, men å andra sidan så funkar det.
    Finns program på Market för att exportera .csv till SD-kortet samt att göra om kontakterna till Google.

5. slowmove

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Borde det inte gå att göra bindningen mot Google-kontot först och sen importera kontakter från sim-kortet? Då har ju ju första envägssynken gjorts liksom.

6. BeamingFuture

BeamingFuture Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

När jag gjorde detta med min Hero så tog jag mig en funderare. Först tänkte jag att exportera alla kontakter till SIMkortet och sedan importera i HTC Heron. Då det visade sig att SIMkortet inte kunde ta mer än 100 kontakter så sket jag i detta. Sen tänkte jag försöka skicka den via Bluetooth, men Heron kan inte ta emot kontakter från Bluetooth.

Lösningen blev att exportera ut alla kontakter till CSV fil. Detta var en svårhittat funktion på Sony Ericsson P1i. Sedan så importerade jag CSV-filen i min GMail. Sen editerade jag alla kontakter där. Vissa kontakter hade namnet bakvänt och det var lite pillande.

Sen första gången jag kopplade upp Heron mot GMail så ramlade alla kontaker snyggt in i den. Inget mer beroende av kontakter på simkort alltså.

Jag försöker göra backuper på gmailen ibland genom att exportera ut kontakterna därifrån och spara som csv-fil.

7. gylfe

gylfe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag ska uppgradera mig från en Nokia 2610 till en Hero imorgon (bra uppgradering, eller hur?)...

detta gör ju såklart att jag inte kan föra över mina kontakter i en CVS-fil, eller för den delen koppla mobilen till datorn överhuvudtaget.

Hur struligt är det här egentligen? Om jag kopierar alla mina kontakter till SIM-kortet, kör in dom i Heron - finns det alltså då en risk att alla mina kontakter försvinner när jag synkar? (eller har jag missförstått?)

Någon som har något tips på hur jag ska göra? (värsta alternativet är ju att köra stenåldern-style... skriva ner alla nummer för hand. känns ju inte som om man borde behöva göra det anno 2009!)

8. slowmove

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

De lär inte försvinna från SIM-kortet känns det som så sålänge man har de där så finns en backup. Google synkar väl bara mot telefonens inbyggda kontaktlista?!

9. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Inga kontakter har försvunnit för mig när jag synkat... och i och med att man kan välja att visa antingen SIM-, Google- eller telefonkontakter under sin adressbok kan jag inte tänka mig att Google skulle radera något av detta.

10. gylfe

gylfe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min första synkning gick jättebra, men jag har ett stort problem. Alla mina kontakter har dubletter eller i vissa fall trippletter.

Exempel:
    Anders Andersson (telefon)
    Anders Andersson (SIM)
    Anders Andersson (Google)

Kan man inte på ett snyggt och smidigt sätt bara lägga ihop dessa kontakter? Borde ju inte vara för svårt...

Sedan skulle jag även vilja fråga om det finns något automatiskt sätt att koppla ens kontakter till dess facebook-konto? Just nu så verkar det som att jag måste gå in på varje kontakt och trycka på "koppla till facebook" knappen. Omständigt...

11. slowmove

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Finns apps som gör det åt dig.

Jobbiga är ju att namnet måste stämma exakt, för och efternamn

12. gylfe

gylfe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har du något namn på en sådan app? söker på contacts, men hittar bara ytterst dåligt rate'ade....

13. gylfe

gylfe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

hittade just SyncMyPix. dock endast google-kontakterna som synkades.. behöver fortfarande slå ihop alla kontakter på något sätt...