Första telefonen med bra batteri

Diskussion i 'Allmänt' startad av aaalex, 17 mar 2010.

1. aaalex

aaalex Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

När tror ni första smartphone/androidtelefonen med ett okej batteri kommer?

Skulle vara kul med en mobil som man kunde använda i 4 dagar utan att behöva ladda batteriet iaf.

Varför väljer tillverkarna bort att utveckla ett jättebra batteri? Är det för dyrt eller vart klämmer skon?

2. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Batteriteknologin (vad gäller lagringskapaciteten) har stått i det närmaste helt still under flera decennier. På sin höjd har de lyckats fördubbla kapaciteten under de senaste 20 åren, vilket är ganska patetiskt ställt i relation till övriga tekniska framsteg. Forskarna gör säkert allt de kan, men dagens teklologi är inte bättre än så i det här fallet.

Skall man ha ett batteri som kan driva en lur 2-3 gånger längre så tvingas tillverkarna alltså använda ett batteri som är 2-3 gånger större, vilket inte är en höjdare då telefoner och andra handburna enheter förväntas vara supertunna och fjäderlätta.

Förhoppningen är väl att de kan hitta ett nytt sätt att lagra energi, något som revolutionerar batteriteknologin.

3. Skerved

Skerved Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Det forskas massor inom batterier. Problemet är att man vill peta in större och större skärmar, snabbare och snabbare processorer, allehanda trådlösa tekniker osv som alla drar mycket ström. Utvecklingen på batterierna hänger inte med.
    Men skulle du ta motsvarande funktioner i en telefon från 90-talet och bygga den med dagens strömsnåla tekniker så skulle du få flera veckors batteritid. Men då är det ju ingen smartphone såklart.

4. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Har kommit forkningsframsteg inom batterier som gör att kapaciteten kan mångdubblas, synd bara att det är forskningsframsteg och kommer ta många år till marknaden...

5. roxer2b

roxer2b Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Plus att det tyvärr ofta dyker upp problem när sakerna ska skalas upp.

6. coredev

coredev Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

När det gäller avancerade telefoner, så får vi nog vänta på snålare skärmar samt snålare cpu/gpu:er. Som sagt så kan man nog inte hoppas på ny teknik på batterifronten. :)

Och frågan är ju om man verkligen vill gå omkring med något ännu med ännu högre energitäthet i fickan närmast familjelyckan :P

7. Skerved

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Jag är rätt nöjd med batteritiden på min Nexus med tanke på vad den kan göra. :)

8. Mist

Mist Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+
    ROM:
    Noble Rom 3.6
    Info:
    Android 13
    Fast AMOLED och de nya processorerna drar ju mindre ström.

9. Skerved

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Ja visst, om du räknar per pixel och per klockcykel. Men skärmarna blir ju större och processorerna snabbare. :)

10. Jovial

Jovial Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har 60% kvar av mitt batteri när jag går och lägger mig, har då varit igång ~17h. Blir en del ringande, några sms och läser mkt nyheter och har 6 widgets igång. 3 för nyheter som uppdateras 1 gång i timman, väder, kalender och batteritiden.

Själv kan jag inte se problemet med att man ska lägga telefonen på laddning varje kväll, har alltid bott så jag har tillgång till el :)

Skulle jag råka glömma ladda telefonen ja då håller den ytterligare 1 dag men nästa kväll/natt så är det väl inte så mycket kvar av batteriet.

11. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Bara jag klarar mig en dag så är jag nöjd. Som Jovial påpekar så har man ju alltid tillgång till laddning på kvällen/natten. Det känns mest som att det är minnet som kan ställa till det, om man råkar glömma ladda. Men då är det kanske bättre att äta mer fisk än att be tillverkarna stoppa i större batterier :)

12. Mist

Mist Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+
    ROM:
    Noble Rom 3.6
    Info:
    Android 13
    Jo iofs.:teeth:

13. eak

eak Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det finns ju lipo batterier men ingen vågar väl använda dom för batteriet blir förstört om det laddas ur för mycket.
    plus att dom är rätt så dyra änsålänge

14. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med batteritiden på min telefon även om jag måste ladda varje eller vartannan natt.

Nöjd är jag åtminstone då jag jämför med min GPS-navigator som har ett inbyggt batteri, utan att ha navigatorn inkopplad till bilens cigarettändar-uttag räcker det batteriet i knappt tre timmar. Då får man lite förståelse för att telefonens batteri snabbt dras ut om man slår på telefonens GPS.

Nöjd är jag också då jag jämför med min laptop. Med den kan jag med min USB-dongle surfa i ca två timmar på batteridrift innan det är dags att ladda laptopen. Med tanke på hur stora batterierna är i laptopen får jag respekt över hur länge jag kan surfa med fjutt-batteriet i min telefon.

Om man sedan jämför batteritiden med en "dumb-phone" bör man också jämföra under liknande användningsförhållanden. Någon skrev i forumet att batteriet hade räckt i två veckor då androidtelefonen endast användes som veckarklocka utan SIM-kort.

m v h Henrik