Fråga: Förvirrad ny Android användare söker hjälp!

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Trained, 7 juni 2012.

1. Trained

Trained Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Tänkte börja med att säga att jag nu för första gången byter till en Android mobil. Har tidigare enbart haft Iphone sedan den första kom ut.

Som ni alla säkert vet finns det "Jailbreak" till iphone, vad är motsvarigheten till Android enheter - och hur går man tillväga på en Samsung Galaxy s3.Förmodar att den har ICS.:cool:

Jag kommer vara helt ny i den miljön och tar tacksamt emot den hjälp jag kan få :innocent:

Br,
    Alexander

2. Lidback

Lidback Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Trained gillar detta.
  3. Wallandroid

Wallandroid Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10E

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10E
    Börja inte med att roota. En android är väldigt anpassningsbar redan från början, jämfört med iPhone, så det du vill göra med telefonen går troligen att utföra redan nu. Testa t.ex. att byta den s.k. launchern först. :)
    Yes, den har ICS.

Skickat från den legendariska ZTE Light.

Last edited: 7 juni 2012
    Trained gillar detta.
  4. easyrider

easyrider Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy Note 20 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy Note 20 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy Note 10+
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab pro
    Välkommen till Android World - the Best of Worlds...
    Håller helt med Wallandroid, ta det lugnt, det finns jättemycket olika launchers du kan använda, både gratis och de som kostar några tior. Och det där med att "roota", hm, jag har väntat med det iaf och jag har kört med galaxys alla modeller sedan några år och inte ännu kännt ngt tvång att göra det... Original ROM funkar alldeles perfekt.
    Du kommer snabbt att "lära dig" hur Android funkar - det gick på ngn dag eller två för mig, och jag behövde aldrig använda ngn manual eller dyl. Min hustru använder iPhone 4S och jag måste säga att den är rejält slö och omständlig jämfört med Galaxy S2 som jag har f.n....
    :cool:

Trained gillar detta.
  5. bandcamp

bandcamp Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Hej, menar du att lägga in "off-market" app:ar?
    För då behöver du inte ROOT.

Gör så här:
    Inställningar->Säkerhet, bläddra ner och klicka i "Okänd källa"

Börja leta apps utanför market, eller gör dina egna, bara att ladda hem till telefonen och installera via filhanteraren.

Trained gillar detta.
  6. Trained

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

7. Trained

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej och tack!

Launchern? vad är det :)?
    Ursäkta mig jag är verkligen ny på detta.

8. Trained

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej och tack för välkomnandet :)

Haha ja har hört detta förut om att iphone är mycket segare en samsung nya flaggskepp :)
    Känns bra att jag bytt nu om det stämmer :D
    ROM/launcher, jag förstår inte riktigt vad det är, ursäkta om jag låter som världens noob xD

9. Trained

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej och tack för ditt svar :)

Ja Med Jailbreak kan du ju hämta hem appar/spel gratis och även göra en hel del annat. Kan man ladda ner appar/spel gratis utan att roota telefonen?

BR,
    Alexander Sanchez

10. Trained

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gud så trevliga alla är i detta forumet, jag är ny i detta forum också!

uppskattar ert bemötande :)

11. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Det du kommer till när du trycker på hem knappen. :) Startsidan så att säga.

Trained gillar detta.
  12. Trained

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jaha :) då vet jag det!
    finns det olika sådanna alltså, låter mer invecklat en ios men det är säkert till en fördel :)

13. Wellness

Wellness Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hej, jag är också ny på android efter att ha haft iPhone i många år. Jag undrar om jag byter launcher hur byter jag sedan till baka till originalet?

14. EUNE

EUNE Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag använder en app som heter Home Snack om jag vill till orginal launcher. Finns fler liknande bara välja vilken som passar bäst.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

15. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Enklast är att avinstallera launchern du inte vill använda längre. Annars så kan man gå in i settings -> apps, välja en launcher och välja clear defaults.

Wellness gillar detta.
  16. Pryltokig

Pryltokig Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Japp, man kan ladda ner i stort sett allt gratis (utan att roota), om man vill det... Jag brukar ladda ner en "ful-version" av dyra spel först och testa dem, tycker jag om dem så brukar jag köpa dem på google play (dels för uppdateringarnas skull, men även för att jag vill gynna duktiga utvecklare)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Trained gillar detta.
  17. Trained

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej vad bra :D

18. Wallandroid

Wallandroid Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10E

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10E
    stefan karlsson och Trained gillar detta.
  19. janhol

janhol Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

20. teal

teal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69

MINA ENHETER

Kan skriva en liten kort förklaring till vad som menas med diverse förkortningar etc. som de flesta kunniga här använder.

Launcher = Ett program som byter ut själva utseende på telefonens UI. Dvs de är oftast öppna för mer konfigureringar än standard som mer fungerar som en Iphone, dvs du får det som finns, du kan byta bakgrundsbild men sen är det inte mycket mer än så. I en annan launcher kan du ladda hem olika bilder du vill ha som ikoner, du kan byta utseende på app-drawern (där alla appar ligger till skillnad från skrivbordet som på iPhone) osv. Sök på youtube så får du upp fler svar. De populäraste idag verkar vara Nova Launcher elle Apex launcher. Jag själv använder den senaste och gillar den skarpt. De båda får telfonen att se mer ut som "vanilla android". Du kan kika i SGS2 forumet där det finns en lång tråd med olika hemskärmar där folk visar upp hur deras ser ut och hur de gjort, långt ifrån alla kräver root. Så du kan i princip få känslan av en helt ny lur bara du byter launcher.

vanilla android = Android har ett grundutförande som är gjort av google, SONY/HTC/Samsung släpper sedan sina egna varianter på denna "vanliga" (vanilla) android för att få in ett visst utseende som de har och vill ha på sina telefoner. De har även med sin egen launcher inbakat som standard. Samsungs heter TouchWiz, HTC heter HTC sense osv.

Widgets = Program som du kan ha körande som ligger på skrivbordet istället för att gå in i en app och titta. En kalender, väder, batteri, youtube osv. osv. och dessa gör att du kan ändra och forma ditt skrivbord med program som hela tiden körs utan att du behöver gå in i dem.

Root = Det är som att göra dig själv admin på din dator. Du får tillgång till och kan ändra precis vad som helst i luren. Detta krävs för att du ska kunna lägga in en egen ROM på luren.

ROM = En hemsnickrad variant av android som är gjord av någon/några som kan detta. Det kan liknas med att någon bygger en helt egen variant av windows, ändrar utseende, tar bort vissa program som annars ligger som grund. Osv. osv. Alla dessa fungerar inte felfritt så innan du börjar med att lägga in egna ROM:s osv så lek lite med launchers eller läs på så att du vet om vad det verkligen innebär att hålla på med sådant. Finns bra guider här på swedroid.

Litet tips för launchers etc. är att om du laddat hem en launcher och trycker på hemknappen så får du upp en liten lista med de launchers du har installerade. Om du väljer en av dem UTAN att bocka i "standard" eller vad den heter så kommer du att få valet varje gång du trycker på hemknappen. Väljer du en som standard kan du lätt återgå till att få välja en annan genom att gå in i meny -> program -> bläddra till din launcher och sedan ta "rensa standard" eller "clear standard". I de flesta launchers kan du dessutom spara alla dina inställningar om du inte vill använda den på ett tag så inget behöver gå förlorat bara för att du byter och provar på en annan launcher.

Isola, robink1989, acr och 12 andra gillar detta.