Förvirrad runt Exchange, googlekonto och POP3

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av gammalpuma, 21 apr 2010.

1. gammalpuma

gammalpuma Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Alright! Dags för första posten efter en hel del smygläsande.

Har fått min HTC Desire nu. Jag är helt nybörjare när det kommer till Android och har blivit ganska förvirrad runt konton och liknande.

När man sätter igång telefonen skriver man in sitt google-konto. Men det räcker tydligen inte för att synca mail-widgeten som ligger uppe från början. Där stod det "tryck för att lägga till ett mailkonto". Så jag gjorde det och skrev in mitt googlekonto igen via exchange.

Nu verkar det som om jag får dubbla kopior av mailen till telefonen, en kopia till exchangemailen och en till min gmail-app. Jag har dessutom dubbla poster i min kalender.

Hur gör jag för att lösa detta? Ska jag radera mitt exchangekonto och köra gmail via POP3 istället? Eller kan jag inte använda widgeten till min gmail?

2. kashve

kashve Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tror att widgeten för mail där är just för pop3-mail. det är så jag använder den. Sen finns Gmail i en annan app. För min del strular inget.... Hmm...

3. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

du har rätt och fel, widgeten funkar för imap och via den kan man ställa in gmail om man så vill , och det finns en gmail app redan i Android också.
    du kan av aktivera gmail appen om du vill ha widgeten, annars tar du bort exchange kontot, jag rekommenderar att du ställer in gmal som imap om du vill ha den kvar i widgeten

4. eg0n

eg0n Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

jag är förvirrad. Jag använder htc egna epostklient som pekar på gmail. Jag vill lägga in min skolmail också och när jag väljer att lägga till konto så finns det exchange och imap/pop, vad är exchange activesync för nått? skolmailen använder sig av outlook men vad är skillnaden på att lägga in sin mail på exchange eller pop3/imap?