Fold 4 värd 2110 kr enligt samsung

Diskussion i 'Samsung Galaxy Z Fold 4' startad av gremlingswe1, 10 aug 2023.

1. gremlingswe1

gremlingswe1 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Bytade in min fold 4 när jag köpte en fold 5 via Samsungs hemsida.

Efter värdering värd 2110 kr. Den var i bra skick förutom att den plasten vid stora skärmen hade ett par bubblor och behöver bytas ut. Något som är ganska vanligt, hade ej möjlighet att göra detta innan inbyte de jag var på semester. Hade tänkt skicka den till samsung och få de bytt gratis då jag inte hade gjort detta tidigare men tänkte att de kanske bara handlade om några hundra lappar mindre.

Är det rimligt tycker ni?

Nu försöker jag få tillbaka den för tycker 2100 kr är ett skämt men då säger de att man bara hade 24 timmar på sig efter de tog emot den, de tog 36 timmar att få svar på värderingen

Last edited: 10 aug 2023
    katho gillar detta.
  2. poipen

poipen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 385

MINA ENHETER

Försök att stå på dig och försök att få tillbaka den. Det är galet dåligt igen utav samsung.

Kristy och katho gillar detta.
  3. Graz

Graz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    209
    Herrejises, säger ju endel om märket Samsung och att deras produkter alltså inte står sig bättre i pris enligt dem själva. Skämskudden tilldelas Samsung

Kristy, niclasc och katho gillar detta.
  4. tictoc

tictoc Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Samsung är ett jävla skitföretag. Vänd dig till ARN. Så här kan Samsung inte få fortsätta att hålla på.

5. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 735
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    acceptera absolut inte detta.

Ett råd för er som byter in. Byt inte in telefoner som är värda mycket på begagnatmarknaden. Betydligt bättre att byta in en gammal skittelefon som knappt är värd något för att få de extra rabatterna vid inbyte. Man lurar sig själv om man byter in en Fold4 eller S23U etc.

Millwad, snej81, Kristy och 4 andra gillar detta.
  6. poipen

Mottagna gillanden:
    1 385

MINA ENHETER

Håller med. Samsung värderar 2-3000 under det begagnade värdet. I det här fallet så är det under ~6-7000 under värdet.

7. flipp

Mottagna gillanden:
    8 735
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    En annan sak med Samsungs inbyte är att det verkar kunna ta upp till i ett halvår att få pengarna för det man bytte in. Också anledning till att inte byta in något värdefullt.

Hatsune Miku, katho, nDre och 1 annan gillar detta.
  8. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 222
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Låter mycket märkligt, särskilt delen om 24h ångerrätt, utan att konsumenten erhållit en slutgiltig värdering. Tvivlar på att det är förenligt med konsumenträtten.

Kan någon hitta villkoren för Samsungs trade-in-program? Jag hittar dem inte på hemsidan: Mobil Trade-in-program och erbjudanden | Samsung Sverige

Jag hittar bara avtalet för Z3-serien här: https://images.samsung.com/is/content/samsung/assets/se/pdf/SE-TC_Foldables_Trade-in.pdf

De menar att eftersom konsumenten är säljaren så gäller ex. inte ångerrätten. upload_2023-8-12_12-20-3.png

Av avtalet ovan hittar jag dock inget där det framgår att konsumenten bara har 24h ångerrätt/ingen möjlighet att neka en värdering. Framgår det någonstans på Trade-In-sidan?

Jag är ingen jurist, men detta är ju en tjänst som Samsung marknadsför och erbjuder till konsument, varför detta fortfarande bör gälla: Avtalsvillkorslagen

Motparten måste rimligtvis ges en chans att avgöra om den slutgiltiga värderingen är skälig. Att lämna en slutgiltig värdering först efter att ångerrätten löpt ut framstår nästan som bedrägligt. Tekniskt sett finns det i sådana fall inget som skulle stoppa Samsung från att tvinga en motpart till att acceptera hur godtyckliga värderingar som helst. En helt ny Z Fold4 skulle lika gärna kunna värderas till 10 kr utan att motparten haft något att säga till om, oavsett vad som utlovats i första steget.

Eftersom det står i avtalsvillkorslagen att villkoren måste vara skäliga, så är det ju svårt för i alla fall en lekman att se hur Samsung inte bryter mot avtalsvillkorslagen om de lämnar så ytterst oskäliga villkor. Har de dessutom brustit i att informera motparten om så väsentliga delar ur villkoren på ett tydligt sätt är egentligen bara det en fråga för sig.

Dock är det ju svårt att säga så mycket mer utan att läsa de aktuella inbytesvillkoren för Z5-serien. Kom inbytesavtalet för ZFold5 kanske på mailen @gremlingswe1@gremlingswe1?

Last edited: 12 aug 2023
    Hatsune Miku, flipp och Kristy gillar detta.
  9. bernard

Mottagna gillanden:
    47 222
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hittade efter lite om och men de allmänna villkoren: Allmänna villkor - Köpa tillbaka

Av villkoren ovan framgår det att du har 14 dagar på dig att acceptera det nya köperbjudandet (~2100 kr). Det inledande erbjudandet som lämnades på hemsidan när du ingick i avtalet menar de är "ett bindande köperbjudande", men andra villkor gäller om det slutgiltiga erbjudandet skiljer sig åt från det som lämnades inledningsvis och som var bindande.

Supporten har fått något om bakfoten, eller så har de inte läst sina egna villkor. Kontakta dem igen och låt meddela att du inte accepterar det nya köperbjudandet med hänvisning punkt 4.3 nedan och frånträder således avtalet med omedelbar verkan samt önskar få din egendom returnerad så snart som möjligt. Se även till att göra detta per mail då det är viktigt att det finns dokumenterat med tidsstämplar osv, så det inte bara sker i chatten eller med telefonsupporten

2. Preliminär köpeskilling, säljerbjudande av dig
    4. Köpeskilling och ingående av försäljningskontrakt

Det finns en rätt stor brist i avtalet ovan. De utelämnar nämligen hur värderingar ("köperbjudanden") som inte accepteras av motparten kommer att hanteras samt hur returer går till, så det blir ju intressant att ta del av. Lite märkligt att inte ha tydliga villkor för detta, man kan ju inte räkna med att samtliga köperbjudanden kommer att accepteras...

Länken till avtalet kommer från den här rutan från inbytesprocessen för Z Fold5:

upload_2023-8-12_13-15-46.png

Last edited: 13 aug 2023
    Kristy, Hatsune Miku och flipp gillar detta.
  10. Zerge

Zerge Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    534
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Riktigt skandalöst dåligt att de fortsätter att hantera detta på ett så dåligt sätt, speciellt när Samsung är ett så pass stort företag och borde ha rutiner för denna typ av ärenden.
    Har de åtminstone blivit bättre på att skicka ut returkitten i tid? Förr tog det flera månader efter att man startat processen för att få ett kuvert av dem för att skicka in enheten som man vill byta in.

11. flipp

Mottagna gillanden:
    8 735
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, riktigt skumt. Samtidigt har deras rabatter ibland varit galet bra. Många i forumet som köpte lurar i S23-serien från Samsungs hemsida till priser som ligger under priserna på begagnatmarknaden. Men då med inbyte av en gammal värdelös telefon och inte en värdefull telefon. Samsung gör antagligen en förlust på dessa affärer. Iofs tror jag det är få som känt till hur man kunnat maximera rabatterna men det har ändå fått mig att fundera. Kanske kräver den stundtals mycket låga prisnivån att de måste kapa kostnader på andra håll (service etc).

Kristy och Zerge gillar detta.
  12. poipen

Mottagna gillanden:
    1 385

MINA ENHETER

Hur har det gått? fått tillbaka telefonen ?

bernard gillar detta.
  13. bernard

Mottagna gillanden:
    47 222
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, hur gick det @gremlingswe1@gremlingswe1 - hittade ni någon lösning?

14. gremlingswe1

Mottagna gillanden:
    11
    Jag fick verkligen tjata mig till att samsung skickade tillbaka fold 4.
    Efter alla tjafs man fick ha via samsung chatt damp det bara ner ett mail sedan
    "Hej Erik,

Tack för du kontaktar Samsung Shop.
    Vi har nu fått en uppdatering i ditt ärende- XXXXXX
    Vi kommer skicka tillbaka din telefon till dig. Så du kommer inom kort få hem din telefon."

Sedan fick man ett mail från dhl.

Nu hittar jag dock inte lådan till fold 5 pga flytten, så vet i fan om de godkänner returen på den. Dock hackar samtalen i fold 5 så funderar på göra en DOA anmälan istället på den.

ang fold 4 så ska ett företag som är officiell samsung reperatör byta ut 360 skyddet gratis via garantin så..allt detta känns bara helt slöseri på tid. De gav mig inte extra inbytesvärdet som de sa de ska göra på fold 4 och säger "det var en miss från vår sida". Hade de bara gett mig ett ok värde direkt, istället för skriva ner mobilen till 2000 kr i värde pga skyddet så hade jag tagit de och sluppit allt detta.

Nej, vet inte om det blir fler samsung produkter efter detta

Last edited: 18 aug 2023
    katho, drzap, Bamsefar och 1 annan gillar detta.
  15. Modelg

Modelg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Jag bytte in en fold4 med ca motsvarande skavanker som trådskaparen. Fick idag följande från foxway.

Din inbytesenhet har bedömts

Tack för att du har valt inbyte i samband med ditt köp!

Samsungs inbytespartner Foxway har nu bedömt din inbytesenhet: Samsung Galaxy Z Fold4 5G 512GB F936B DS.

Värdet efter bedömning är samma som det uppskattade värdet vid köptillfället. Beloppet kommer att göras tillgängligt eller återbetalas till dig inom ett par arbetsdagar.

Om du har frågor angående returprocessen ska du kontakta: [email protected]

Med vänlig hälsning,
    Samsung

Hatsune Miku och bernard gillar detta.
  16. Graz

Graz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    209

Vad var värdet vid köptillfället då?

katho gillar detta.
  17. gremlingswe1

Mottagna gillanden:
    11

Fick du extra inbytesvärde för din, för det fick inte jag.
    "Roliga" är att jag lämnade in min fold 4 till Mcare igår, tog 3 timmar sedan fick jag tillbaka den med bytt skärmskydd.

Min fold hade inga andra skavanker (inga repor, inga kantstöttningar) osv men den fick ett värde om 2100 kr. Endast pga skärmskyddet

katho gillar detta.
  18. Modelg

Modelg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    7000-8000 någonstans där. Har dock inte fått pengarna än. Sen tillkom ju rabatter på den nya också utöver det.

19. PositivaÅke

PositivaÅke Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69
    Kollade med Halebop vad man skulle få om man bytte in sin Fold 4, de skulle ge enligt deras värdering (har ej skickat in den, enbart vad deras sida sa) ge ca 5700kr. Då får man en en rabatt på 160kr i månaden vid ny mobil. Samsung enligt deras värderingslista skulle ge 4030kr, kändes otroligt snålt.