Fonia.se (tidigare Swedfonenet, Swedfone) - oseriösa?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Larsgmb, 5 sept 2016.

  1. Larsgmb

    Larsgmb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    2 066
    Mottagna gillanden:
    694
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Är det någon annan som har erfarenhet av operatören Fonia.se? Som tidigare hette Swedfonenet, och dessförinnan Swedfone.

    Själv ingick jag ett muntligt avtal med dom tidigare att ta över den fasta telefonin på min förra adress, som hade kabelinstallation och telefonjack i väggen.
    Men telefonförsäljaren berättade inte att avtalet fortfarande gäller även sedan jag flyttat därifrån till bostad som saknar installation för fast telefoni. Och vill jag avbryta avtalet skulle jag få en s.k. slutfaktura, alla kommande månadsavgifter på en gång.
    Då bad jag dom fixa IP-telefoni istället, vilket de den 13 juli bekräftade att de skulle ordna i början på augusti. Nu i september är det fortfarande inte ordnat.
    Har ringt deras kundtjänst flera gånger, med standardsvaret "jag ska be en tekniker undersöka, och ringer upp dig sen". Vilket de inte gör. Man får aldrig prata med en tekniskt kunnig person direkt när man ringer.
    Så nu sitter man med ett avtal som inte kan brytas, och med en telefoni som inte fungerar, och som man ändå debiteras för. Och familjen har varit tvungna att teckna dyra mobilabonnemang, med bindningstid.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    41 922
    Mottagna gillanden:
    46 865
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det verkar vara ett mycket tveksamt och oseriöst bolag. Anledningen till att de bytt namn ligger förmodligen i att KO varit på dem:
    http://www.konsumentverket.se/Om-os...v-2015/KO-stoppar-teleoperatoren-Swedfonenet/
    http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/press/Swedfonenet AB.pdf

    Här diskuteras de också:
    https://www.flashback.org/t2335605
    http://blog.zaramis.se/2015/09/16/swedfonenet-ett-lurendrejeriforetag/

    Jag vet inte exakt hur avtalet ser ut, men om de påstår sig kunna leverera en tjänst och sedan inte gör det inom skälig tid, så bör det vara anledning nog att säga upp det. Tjänsten har ju uteblivit.

    För loggbok över din kontakt med Fonia.se och kontakta http://www.hallakonsument.se/ för hjälp.

    E-post är bra att använda då du enkelt kan hänvisa till vad de tidigare skrivit. Telefonsamtal är lite knepigare om du inte spelar in dem själv. I värsta fall blir det annars ord mot ord, och det kommer man tyvärr inte så långt med.
     
    Last edited: 5 sept 2016
    Larsgmb gillar detta.
  3. Larsgmb

    Larsgmb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    2 066
    Mottagna gillanden:
    694
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Tack bernard för all information och tips:) Önskar jag hade vetat detta innan.
    Men förhoppningsvis blev ändå många andra varnade nu!

    Har nu iaf anmält dom till KO.
    Konstigt att sådana företag får fortsätta verka i Sverige.
     
    bernard gillar detta.