Diskussion: Fordon, pekskärmseländet, i en negativ spiral med EU:s regelverk

Diskussion i 'Off Topic' startad av Tripod, 20 jun 2024.

1. Tripod

Tripod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    484
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Vilken sketen utveckling som skapats åt oss - bara för att det var möjligt. Som vanligt kan väl tillverkarna tala om potentiella kunders efterfrågan av funktioner, något som ofta inte verkar ha någon förankring i verkligheten, och om dessa kunder existerar verkar de inte vara de skarpaste.

Hetsade av varandra, branschen, och bara för att det är möjligt, förser biltillverkarna sina modeller med stora blaffor till pekskärmar. Det som tidigare möjligtvis var ett par rader information, upplysningsvis - d.v.s. inte nödvändigt för hantering, i en "musikanläggning" (radio, CD, infotainment etc) slogs samman med navigeringsskärmar, GPS, om sådana fanns, och utvecklingen tog skruv på riktigt med elbilarna (å Tesla som nån slags inspiration). Skärmarna sög i princip åt sig alla funktioner och blev större, enorma, med resultat att instrumentbrädan är en kliniskt ren linje med en 25-tumsblaffa till skärm i mitten.

Somliga kunder blir glada som barn på julafton för att de kan trimma löjligt många inställningar (utan en tanke på att med detta kommer en mängd nya felkällor), å nu t.ex. kan se en liten bild av sin bil på skärmen med däcktryck fan å hans mormor. Priset för denna utveckling, där ägaren får lite mer information och funktioner, är att tillverkarna ofta vet mer om bilen, dess användning, och användare, än ägaren.

Förr (inte för förr) fanns ofta en av erfarenhet medveten ergonomisk formgivning, grupperade funktioner som gav taktil återkoppling. Du behövde inte titta på knappen för fläkten, eller vredet för att styra inställningen. Du kunde alltså självklart göra detta under färd.

Antalet döda i trafiken i Sverige har sjunkit enormt sedan 50–70-talet - säkrare bilar, vägar, utbildning, sjukvård allt bidrar. Mitten av 60-talet var det väl drygt 1300, nu drygt 200.

Omkomna i trafik 1990-2019.PNG

Det kan nog finnas skillnader inom EU, som är en lite disparat skara. Den växande administrationen inom EU, nya funktioner skapas, blir väl emellanåt undersysselsatt och måste motivera sin existens (oavsett om detta innebär suboptimering, eller går på tvärs med vad andra delar av EU:s administration). Sålunda ställs det allt fler krav på nya bilar som säljs inom EU.

Fullständigt barocka funktioner införs - kameror eller annan övervakning som t.ex. övervakar hur föraren rör sitt huvud ...

Den ena utvecklingen ger upphov till den andra. (Samtidigt som misslyckade försök till semiautomatiskt framförande av bilen kan och har orsakat olyckor.)

Så ska nya bilen hålla dig vaken – men upplevs som störande [Sveriges radio]
    ”Den nya hastighetsvarningen driver mig till vansinne”
    Bilfråga: Kan varningen släckas?

2. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Kul tråd!
    Den sista delen av ditt inlägg, om de diverse EU-kraven som spårar ur, där håller jag helt med dig.

Det som är mest korkat är diverse funktioner som är tänkta att öka trafiksäkerheten, men där de flesta tänkande människor kan konstatera att utfallet blir tvärtom. Ett exempel jag hört är diverse ogenomtänkta spärrar i bilen som låser vissa funktioner medan bilen är i rullning, då kommer förståsigpåaren och säger "du får väl stanna bilen om du vill pilla på det", ett svar som givetvis totalt ignorerar hur människor fungerar och visar noll insikt om människans natur. Givetvis kommer människor ta omvägar eller genvägar för att komma runt problemet och slippa t.ex. stanna bilen, och då har "den smarta trafiksäkerhetsfunktionen" genast blivit ett trafiksäkerhetsproblem.

Principen som gäller bör vara "minsta möjliga förvåning" - då kan du på ett trafiksäkert sätt ändra det du vill ändra medan du kör (under eget ansvar givetvis), eftersom du kunnat öva in hur man gör tidigare, t.ex. när bilen står stilla. Om det istället dyker upp en massa varningsmeddelanden och rutor med text, vilket du inte är van vid eftersom det plötsligt inte ser likadant ut i menyerna som det brukar göra, så drabbar det trafiksäkerheten negativt alldeles självklart, på ett värre sätt än om du bara fått utföra det du ville direkt. Principen om minsta möjliga förvåning låter dig ha full fokus på körningen, utan att något distraherar dig.

Att bilen börjar plinga så fort någon kör för fort, ja vad ska man säga, tror någon på allvar att det skulle minska antalet olyckor? Snarare är det ju ett grymt bra exempel på en funktion som kommer skapa mängder med trafikolyckor för att folk tappar fokus från vägbanan eller tvingas ha fokus på fel sak. Medan förståsigpåaren säger "om du saktar in så slutar det jobbiga plinget", vilket återigen är totalt bristande insikt om människans natur. Kanske viktigare att glo på vägen, än att konstant glo på hastighetsmätaren?
    Antagligen måste EU lära sig den hårda vägen innan de fattar.

När jag köper ny bil i framtiden kommer jag behöva undersöka alla dessa aspekter noggrant. Kommer vara en av de viktigaste aspekterna som avgör köpet, tror jag. Kanske är det värt att importera en bil från utanför EU?