Formatera gammal dator- saknar windowsskiva

Diskussion i 'Off Topic' startad av YPZ, 9 jun 2012.

1. YPZ

YPZ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej, jag har en äldre dator som jag skulle behöva formatera, för den är så laggig att det knappt går att starta programm på den. Problemet är att jag inte har någon windowsskiva, som tydligen krävs för en formatering. Hur gör jag? Eller hur kan jag ta reda på hur jag ska göra?

Datorn kör Microsoft Windows XP home edition version 2002 Service pack 3 står det.

2. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Du kan formatera utan windows-skivan, du kan t ex ofta formatera via nästa OS installation. Vad hade du tänkt köra för OS på den (iom att du inte har någon windows skiva)?

3. YPZ

YPZ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det OS den kör nu antagligen, xp alltså.

4. dannyh

dannyh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Då är det ingen vidare mening i att formatera förrän du har något OS (i ditt fall xp) att lägga in.
    Finn utav vilken som är din produktnyckel antingen via att köra högerklick > egenskaper på My Computer eller enklast om du har klistermärket på själva datorn.
    Ladda nu ner en backupskiva (fullt lagligt ingen uppmaning till piratkopiering!) på rätt Windowsversion från till exempel thepiratebay.se. Bränn ut denna skiva till CD och installera XP via denna.

Kör hårt.

Med RAY via tapatalk

5. YPZ

YPZ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Länken borttagen! Förlåt!

Last edited: 10 jun 2012
  6. Facemeat

Facemeat Köttfejset Medlem

Mottagna gillanden:
    550
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    9. Piratkopierat material.
    Länkar till piratkopierat material (warez), länkar till sidor som tillhandahåller piratkopierat material och diskussioner om specifika piratsajter är inte tillåtet på forumet.

Host host

7. dannyh

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Bäst du tar bort länken. Läs PM.

Med RAY via tapatalk

8. naDah

naDah Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Fast det är rent tekniskt sett inte piratkopiering om man har "äganderätt". Eftersom man har rätt att göra kopior för eget bruk av nånting man äger så bör man ju ha rätt att nyttja en kopia för eget bruk.

9. dannyh

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Helt enig i din iakttagelse. Men enligt reglerna får du inte ens tänka på en pirathamn i samband med detta forum. Kanske Henrik Pontén spänt musklerna...

Med RAY via tapatalk

10. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo det finns ju ett alternativ till omformatering som jag brukar ta till när grannskapet kommer med sina sunkiga burkar och jag inte har tid.

CCleaner gör ett bra jobb med att ta bort allt temporärt junk som lagras upp över bräddarna med Windows.

http://www.filehippo.com/download_ccleaner/

Har det lagrats i åratal så tar det någon timme eller två att bli av med sörjan.

Om någon mer kollar in CCleaner så "den smarte" funderar lite över vad man vill städa !!

Sen körs INTE defragmentering enligt schema med XP och det ska också göras !!

Efter det brukar de flesta burkarna bli helt OK..... sen kan vissa även vara "pestsmittade" och då är det enklast att bara formatera.

11. YPZ

YPZ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, uh, jag har ju trots allt äganderätt i och med att jag betalat för programmet någon gång i tiden.

MEN det kan dock vara så att jag hittat skivan. Jag har hittat en hel drös skivor med mjukvara och annat. Men jag är dock osäker på vilken (vilka?) jag ska använda för formateringen.

Jag har hittat tre skivor med tillverkaren av datorns namn på (fujisu) märkta "managed2 drivers & utility windows xp", "managed2 WinDVD 4.0 FDC b11.110 sound" samt "managed2 nero5 vers.5.5.10.7 multilingual".

Jag har hittat tre skivor från Microsoft med holografiskt utseende av den typ som brukar användas för att försvåra förfalskningar märkta "microsoft office xp version 2002 microsift step by step interaktiv träning" plus ett artikelnummer, "microsoft office xp standard version 2002 media content" plus ett artikelnummer respektive "microsoft office cp standard version 2002" plus ett artikelnummer. De två sistnämnda låg i samma fodral som även innehöll instruktionerna "så här installerar du microsoft office xp standard" vilket bestod av 1. sätt i skivan, 2. följ instruktionerna, 3. återupprepa för media content skivan om du väljer att installera den, så jag antar att det är de två skivorna jag ska använda men ville kontrollera först.

Jag har hittat en fjärde microsoftskiva märkt "microsoft intellitype pro 5.2 keyboard software" och texten "multi- language software enclosed, install this software before connecting your device". Den skivan saknar det holografiska utseendet.

En heter "Fujitsu Siemens product recovery CD-ROM wi dows xp home edition-PS1" och är även märkt "får endast distributeras med en ny fujitsu siemens PC (vilket är vad datorn är)". "Mjukvaran på denna CD har förinstallerats och får endast användas för säkerhetskopiering & återställning av våra datorer, microsoft alla rättigheter förbehållna". Skulle kunna vara den också.

Och sist men inte minst "logitech, iTouch 2.15 logitech control center 1.1 microsoft windows xp, Me, 2002, 98, NT 4.0 mac os X v10.1.2- 10,2,3".

Vilken/vilka skivor ska jag använda?

^Tack Plun, jag ska ta en titt på det också!

EDIT: på baksidan av fujitsu- skivan hittade jag vad som verkar vara formateringsinstruktioner. Det står även att jag efter att ha installerat den skivan måste ominstallera drivrutinerna från andra skivor.

Jag har liksom aldrig gjort det här förut, det är därför jag inte vet hur det går till.

Last edited: 10 jun 2012
  12. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo en omformatering inkl alla jefla säkerhetsuppdateringar tar ju timmar.....

Tilläggas:

Defragmentering gör jag med det här verktyget:
    http://download.cnet.com/Auslogics-Disk-Defrag/3000-2094_4-10567503.html

Letar "pest" med det här
    http://www.malwarebytes.org/products/malwarebytes_free

Lägger alltid på de här plus CCleaner i en burk som ska röjas upp.

Om du väljer att formatera, besök din burks hemsida > support för där kan det finnas drivare som ev saknas med Windows-skivan !

13. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    "Fujitsu Siemens product recovery CD-ROM wi dows xp home edition-PS1" är den du ska använda, borde vara att bara starta datorn med den skivan i.

Drivrutinerna finns sedan på "managed2 drivers & utility windows xp".

14. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo och tilläggas bör väl att ingen burk är särskilt körbar men för lite ram-minne och dagens program.

Ännu sämre med hela burken full med temporärt junk.

Hur mycket ram-minne man har reder det här enkla programmet snabbt ut.

http://www.filehippo.com/download_speccy

--

15. YPZ

YPZ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack allihopa.

Jo, det var recovery- CDn, datorn håller på att formateras nu. Datorn har ett RAM på 512mb, jag kollade upp det tidigare. Så jag kommer förmodligen köpa till mer RAM.

16. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo 512MB är på tok för lite.

Med Speccy så reder du enkelt ut vilken typ av minne du har. Många köper tyvärr fel typ av minne.

Sen endera med Speccy eller att du öppnar chassit så reder man ut hur många minneskortplatser det finns.

Eller att du uppger exakt modellbeteckning på burken.

17. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Brukar passa på o bocka för defragmentering i CCleaner istället, tar lite längre tid men om man inte har bråttom är det smidigare :)

18. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Ccleaner har väl ingen defrag inbyggt?

19. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    My bad, stämmer bra. Piriforms defraggler är det, jag var lite för snabb :):)

Skickat från min LT26i