Fornlämningar i telefonen

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Gorm, 11 mar 2013.

1. Gorm

Gorm Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag jobbar på Riksantikvarieämbetet och en av mina arbetsuppgifter är att förvalta en webservice som heter K-samsök. K-samsök skördar upp data från svenska museer och andra minnesinstitutioner och tillgängliggör dessa via ett API. Drygt 1,4 milj av 4,3 milj objekt har en koordinat och kan placeras på en karta, det handlar ffa om data om fornlämningar och historisk bebyggelse i Sverige.

2010 utvecklade vi själva en Android-app för att testa hur API:et fungerade mot handhållna enheter. Idag känns denna app ruskigt omodern och jag är säker på att går att göra en bättre app. Vår tanke är att inte utveckla en sådan app själva, vi tillhandahåller bra strukturerad rådata och låter de som är bra på gränssnitt och användarupplevelser göra det de är bäst på.

Det har, mig veterligen, utvecklats två appar för iOS; Fornfynd och Fornminnen. Utöver Kringla så finns det dock inget mer för Android. Det är lite tråkigt tycker jag. ;)

API:et är gratis att använda och du behöver en API-nyckel. Läs mer på www.ksamsok.se/api. Det finns även en testnyckel om du vill testa. Sök i Kringla i browsern om du är nyfiken på vad som finns i K-samsök: www.kringla.nu

Hör av dig om du vill testa!

/Johan Carlström

2. haftigsticka

haftigsticka Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    Android 6 original
    Vill ni anställa en utvecklare eller bara informera om att möjligheten finns?

Finns det personer som är betalningsvilliga för att använda denna information och app? Låter ju lite som en svampguide motsvarighet, och där finns tydligen köpare.