Problem: Foton försvinner, telefonen raderar av sig självt?

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av bananapa, 5 apr 2013.

1. bananapa

bananapa Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Har precis varit på semester nu, och när jag kom hem noterar jag att flera tagna bilder saknas. Ja, jag är hundra procent säker på att fotona har tagits, och jag har visat dem i galleriet för min sambo. Men nu är de alltså puts väck. Jag fick med mig 500 bilder hem från semestern, uppskattningsvis bör det vara ca 550 (tog multipla bilder på varje motiv för att vara säker). En del motiv som jag tog 5-6 bilder på har bara 1 bild nu, en del motiv kom ingen bild alls med. Helskumt.

Det har hänt tidigare en gång också, förra sommaren när vi var i Skånes djurpark. Då tog jag också massa bilder och många försvann, enligt samma modell som nu.

Emellan dessa tillfällen har jag ju dels uppdaterat till Jelly Bean, dels gjort fabriksåterställning. Så det borde väl inte vara någon randombugg?

Jag kör 3:s bloatade orginalversion, utan root.

Nån som har en idé?

Tack för hjälpen!

/Martin

2. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Kanske inte till så stor hjälp, men prova HTC's kundtjänst elr Tre's.

3. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Är väl inte heller till så stor hjälp, men uppdatering. Vad som helst kan hända under ett sådant här förlopp.

Något du bör haft och bör göra vid jämna mellanrum är backup, backup, backup, backup. Och backup på all din data du anser viktig.

4. -WR-

-WR- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    117

MINA ENHETER

Har du inte laddat upp bilderna på exempelvis Dropbox, Picasa eller Skydrive? Om du har automatisk uppladdning kanske de ligger där? Fingers crossed!

5. DavidW

DavidW Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

På vissa mobiler så sparas bilder från "burst shot" eller seriebilder på interntminnet medan andra "vanliga shot" spras på SD kortet. Kolla om du ha en annan map med semesterbilder I.

6. bananapa

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svaret! Jag tror dock du har missuppfattat mitt problem lite. Det är mycket mer kortsiktigt än så. Det jag menade är att problemet har hänt vid 2 tillfällen, och att jag däremellan har uppdaterat och gjort fabriksåterställning (dvs det borde inte bero på något i mjukvaran?).

Grejen är att jag tar foton, de finns i mobilen och allt är frid och fröjd. En dag senare har kanske 5-15 % av fotona försvunnit, utan att jag har gjort något med telefonen whatsoever, förutom tagit fler foton då.

7. bananapa

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svaret!

Nej tyvärr, bilderna togs på Gran Canaria, utan internetåtkomst.

8. bananapa

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svaret!

Ja den tanken har slagit mig också. Tog inga burst shots, men man kan ju alltid råka klicka fel eller dylikt (inget är omöjligt). Dock finns det inga foton på andra ställen tyvärr.

Off topic: Har inte hängt så värst mycket på forumet. Om man vill quota flera meddelanden i samma inlägg, hur hittar man ID för rätt inlägg? Eller aa, hur gör man?

9. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Jag menade generellt, för det går inte att göra något åt de fotona som försvann. De är väck..
    Finns inte mycket mer att göra än att göra en fabriksåterställning och hoppas på det bästa, att skicka in telefonen på service ger inte mycket mer än att de flashar i den senaste RUU'n som de har.

Använder du några program som ev. kan rensa ditt minne?
    Antivirus, optimeringsprogram utav något slag, minnes rensare, fototjänst tex. dropbox?

Har du gott om lagringsutrymme?
    Gott om ramminne?

För att citera flera inlägg trycker du på knappen "multi"

Last edited: 5 apr 2013
    bananapa gillar detta.
  10. bananapa

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, jo det är klart. Ska ändå lämna in den dock för skärmen är lös och jag har en röd fläck (ca 7 mm bred, 3 cm lång) med en gul area runt...

Jag använder inga sådana program, förutom dropbox utan auto-uppladdning, har både lagringsutrymme och ramminne så det räcker. Skumt iaf.

Ah, den knappen var det ja. Tackar. Jag får skylla på jetlag och sommartidskludd :-).