Hej Vad jag har förstått av att läsa på detta forum så behöver man inte stänga program för dom ska "pausas" när man tabbar sig ut från dom. Men detta verkar inte funka så på min hero. När jag startar mobilen så har jag ungefär 96 mb ledig ram, jag startar ett par program (typ webrowser) och går ut från dom,plötsligt blir mobilen seg som sirap, och när jag kollar ledig ram så har jag plötsligt 20 mb eller mindre kvar. väldigt roligt att missa samtal för att mobilen inte hinner registrera att jag trycker på svara knappen. programmet som jag använder för att se ledigt ram heter systray monitor, annars har jag bara installerat beercloud, breaktheblocks, funny jokes, keepassdroid, linda file manager, marketenabler, sprite migrate, sms backup, taskmanager och taskpanel. Har även rootat den, men problemet med laggen hade jag innan jag gjorde det. Kör på stock rom som följde med mobilen, men funderar på att uppgradera till modaco romen om det skulle bli bättre. En annan fråga, om jag uppgraderar romen till modacos senaste, kommer jag ha kvar möjligheten att skriva åäö? Har alltid kört med custom roms på mina tidigare htc mobiler, men den här är min första android. Tackar för svar...
96Mb? e du säker? när du startar ska du ha ~ 190MB för program, adresser och systemet tar de andra ~ 80-90MBen Låter som att du har en widget eller en service installerad som tar all plats?
Lånar tråden, hoppas det inte gör nått. Idag när jag startade mobilen, exakt efter 2-3 min att mobilen varit igång så fick jag ett SMS, gick in i "meddelanden" och kollade SMSet, och plötsligt då fryser hela mobilen och jag kan inte göra någonting. Sen restartas den automatiskt och då funkar den fint. Vad kan detta bero på? Jag har endast 3 installerade program och de är: Wallpaper Set & Save. Google Sky Map. & Ebuddy. Jag hade som sagt inte några program igång än att jag startade mobilen och gick in i "meddelanden" för att kolla SMSet. Har även 3-4 gånger stött på att det laggat "1 sek" när jag skrivit meddelanden. Detta har bara hänt 3-4 gånger, så det är inget jag stör mig på, tycker bara det är skumt då jag inte brukar öppna en massa applikationer på mobilen. Brukar faktiskt bara vara SMS, telefonboken & ändå har det här hänt. Skumt tycker jag.
ska man ha så mycket ledig ram?, fan då är det något allvarligt fel på mobilen. har sense ui igång, kan det vara den?
Jag brukar ha runt 70-80 när jag startar och brukar ligga runt 50 efter jag kört en taskiller. Men glöm aldrig! Ledigt minne är onödigt minne. Det är bra om minnet används fullt ut. Men att telefonen är så seg som trådskaparen pratar om låter som om nånting annat är fel. Så seg har aldrig min nalle vart. Och då har jag relativt mycket apps igång
Hmm kollade upp det, verkar som att Hero "låser" mer RAM än Magic, Magic har 192MB öppen av de 288 som finns (men Magic använder typ samma uppdelning, om jag förstått det rätt bara att de inte låser av det på samma sätt) medan Hero har 76MB fritt och resten är helt system låst endel av själva hårdvaran och en del av OSet, misstänker att det isf har med Sense och att de har "dedikerat" mer till Grafiken helt pga det samt cache, tar du bort grafik m.m. så är 76MB ganska mycket, troligen har det med optimeringar att göra samt skydda systemet från problem och likande pga minnes hantering.