fråga ang Serie/IMEI nummer på kvittot på själva köpet?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid119, 11 feb 2013.

1. Droid119

Droid119 Guest

Ah tja. Tror jag la tråden på rätt ställe. Iaf jag ska få ett evt nytt batteri och headset till min sensation problem med laddning när telefonen är påslagen (stannar på en viss procent och går upp till 100% om jag startar om den) och headset som många vet suger t.ex. ofungerande knappsats osv samt kvalitén suger jag vet inte vad. HTC krävde ett bevis typ mobilen ligger bredvid kvittot osv för att jag ska kunna "bevisa" telefonen. Jag ringde igen skulle göra det när jag skickade ett email via deras formulär på htc.com/support. Snubben öppnade mailet och såg ett fel.. nu ville dem att serie eller IMEI helst IMEI skulle va på kvittot. Jag förklarade minst 100gånger att det inte fanns. Då påstod han att det skulle vara en LAG som krävde att det var tvunget att stå med på kvittot?
    Fick även detta till mailen..
    Så finns det någon "Lag" om detta eller var bara snubben full på jobbet? :)
    Edit: Fick inget inköpskvitto utan bara det som visade mitt köp artikelnummer summa, Vara inget annat..

Last edited by a moderator: 7 jul 2016
  2. Critical

Critical Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Vart köpte du telefonen? På nätet eller i butik?

3. Droid119

Droid119 Guest

På nätet:)

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

4. Hänglås

Hänglås Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Vilken butik?

5. Droid119

Droid119 Guest

Siba

6. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Gå in till SIBA och be om ett kvitto då?

På alla kvitton står IMEI-numret just på grund av stöldrisker och sådana här tillfällen. Jag bytte till mig en telefon igår där kvittot hängde med med IMEI-nummer och allt. Har man det är allt K OK men utan det kan det lika gärna vara stulna telefoner. Det är väl i alla fall så HTC tänker utgår jag ifrån.

7. Droid119

Droid119 Guest

Det roliga är att siba inte "kan se" IMEI numret på telefonen pga att jag köpte den via nätet.. suck... Hade jag köpt den i butik så hade det stått men vafan..

8. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Har Siba någonstans man kan logga in på nätet och kolla sina beställningar, leveransstatus och liknande? Kanske finns något där som du kan skriva ut? Eller något mail du fick i samband med köpet?

9. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Aha, ja det suger ju lite. Men det måste ju kunna förklaras för HTC. Jag menar går det inte så går det ju inte. Ta och få skriftligt ifrån SIBA att det inte går men att du köpt telefonen hos dem så bör väl HTC ge sig?

10. Droid119

Droid119 Guest

Jo det stämmer finns login på siba dock bara ordernummer och kollidnr adress osv inget imei nummer...

11. Droid119

Droid119 Guest

Jo, HTC menar att DET ska stå på kvittot enligt svensk lag men jag vet inte.. Det sista skulle vara illegalt enligt både SIBA och HTC. Kanske borde dra in ARN och kräva pengar för ett nytt batteri och headset? Borde man inte kunna få prata med någon ansvarig för siba?

12. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Fråga dem om vilken lag och paragraf då.

13. Droid119

Droid119 Guest

Update: ringt en konsumentvägledare här och det är avtalen mellan Siba och HTC. HTC har tydligen inte riktigt förklarat sitt avtal. Ringde upp Siba från min kompis iphone såklart dog den skämt åt sido fick jättebra hjälp utav en annan på Siba som har lagt ett ärende till avdelningen som har hand om köp som sker genom Internet och dem skulle ringa mig vid innan kl 16:00 då dem stänger fortfarande inget samtal och har inte fått något:) ska upp dedär ang att det fanns en lag som krävde att imeinummer skulle stå på kvittot stämde inte. "hotade" även med arn om dem inte hjälper mig. Siba ville att jag skulle åka till närmsta Siba butik och tåg och bussresorna fram och tillbaka skulle kosta lika mycket som ett nytt batteri och headset jag påpekade att då kan ju Siba alt ge mig den summan som allt skulle kosta eller kostnaden för tåg och buss då ville hon skicka en försändelse men som jag sa ni kommer inte begripa vad jag menar om problemet kommer stå på ett papper? Då blev hon skitsur och jag la på luren och lugnade ner mig observera det var den första idioten på Siba jag pratade med..

14. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Står det att du behöver IMEI-nummer från HTC? HTC själva har ju "enligt lag" inget åtagande att hantera reklamationer direkt av dig (även om de kan erbjuda den service, på deras egna villkor)

Du har ju köpt telefonen av Siba, och ska således enligt lag kunna lämna in telefonen till Siba om något är fel. Vad de gav dig för dokumentation är deras problem. Kan du visa att du köpt den där så ska de även ta emot den.

15. Droid119

Droid119 Guest

Enligt HTC så är det HTC som har hand om tillbehör och inte Siba..

16. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 168
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Det stämmer ju inte.

Du har köpt varorna av SIBA och det är mellan er ärendet ska hanteras.

Det är så just för att den här situationen inte ska uppstå, att man bollas mellan affären och tillverkaren.

17. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Enligt svensk lag så har du "rätt" att reklamera en defekt vara till inköpsstället. Då ska i så fall kunna styrka att du köpt varan genom aktuell butik (behöver ej vara kvitto, eller ens ett kvitto med IMEI-nummer, men det brukar vara den enklaste lösningen).

Om sedan HTC väljer att tillhandahålla möjlighet till reklamation till dem så är det givetvis ett plus i kanten. Men genom det följer då också att de själva kan sätta upp regler för hur ärenden ska hanteras. Kräver de IMEI-nummer (och det anses skäligt, vilket det gör kan man tycka) så måste du också respektera detta.

18. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Precis! Butiken där du köpt varan måste ALLTID hantera reklamationsärendet om du begär det.

Sedan att tillverkare erbjuder diverse tjänster och möjligheter på egen hand är ju enbart goodwill, men de kan ställa upp särskilda regler i så fall.
    Tillverkaren kan alltså kräva att du har ett IMEI-nummer för att du ska kunna nyttja deras service, om det finns specificerat i villkoren.

Butiken kan däremot inte vid reklamation kräva något annat av dig i dokumentationsväg än att du styrker att du köpt varan i deras butik.

Last edited: 15 feb 2013
  19. RNB

RNB Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114

MINA ENHETER

Klassiker där återförsäljare och tillverkare pekar på varandra... hoppas det löser sig!

20. Droid119

Droid119 Guest

Varan* Som sagt HTC sa att DEM har hand om reklamationer på TILLBEHÖR inte återförsäljaren i detta fallet Siba.