Som rubriken lyder har jag en fråga angående när man byter rom , i mitt fall från Finnish Fillyjonk till Swedish Snow. Behöver jag dra en chace wipe och en factory reset eller är det bara att installera den nya romen från clockwork ?
Installera ROM:en från clockwork, gör sedan wipe and cache+data (factory reset). Eftersom du går från en rom till en annan så är det säkrast att göra wipe.
Jag har alltid trott man skulle göra wipe/reset <i>innan</i> man installerar ny ROM. Så beskrivs det i sandstroem:s guide, men det är alltså fel?
Det spelar ingen roll i vilken ordning du gör det. För vissa ROM:ar kan det vara en fördel att göra det innan om de installerar saker på /data. Det gör dock aldrig mina ROM:ar.
Jag upplever att det saknas tydliga instruktioner för hur man ska göra för att installera än hemmagjord rom. Det verkar finnas 40 olika sätt och olika guider vars information är olika akutella. Kan inte någon göra en definitiv guide för detta som är glasklar? Frågorna dyker ju annars upp hela tiden.
tycker jag har riktigt dålig batteritid. kan det ha ngt med att jag inte hade 100% när jag installerade den nya romen? är snart dags att lägga in en ny, då den nya kärnan kommit osv. Några andra tips på att förlänga batteritiden? har aldrig wifi och 3g igång, för då tror jag den knappt räcker en dag, fullladdad på morognen...
https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=26281 svaret ligger inte alltid på framsidan, så man kan med fördel offra 1-2 minuter av sitt liv och använda sök knappen, så slipper man vänta på att nån förbarmar sig.
Hur länge har du haft den? Upplevde samma sak när jag precis hade köpt den men efter fem sex laddningar så höll batteriet avsevärt längreä
Bumpar tråden lite: Är den korrekta ordningen när man ska byta från en ROM till en annan denna? 1. Göra backup? På apps, homescreens, kontakter osv. Hur gör man detta på smidigaste sätt? 2. Föra över zip filen på den nya romen till rooten av SD kortet. 3. Göra en wipe och factory reset via clockwork recoveryn. 4. Via Clockwork recoveryn köra den nya romen. Kan någon bekräfta om detta är korrekt?
Har du stock rom nu tycker jag att du ska göra en backup i clockwork recovery (om något skulle gå fel) + en backup med appen titanium backup (för att enkelt få tillbaka dina apps etc) Ordningen verkar du ha koll på, lycka till.
Jag har lagt in en de-branded stock Orange ROM. Kräver titanium backup root? Om ja, finns det andra alternativ för back up av apps om man inte vill roota?
Tyvärr så gör det det och så vitt jag vet, finns det inga andra alternativ (utan root alltså). EDIT: I och för sig, Clockwork Recovery har väl en backup-funktion?