Fråga angående WiFi-inställningar/policy

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av x_link, 22 maj 2010.

1. x_link

x_link Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Ägde för ett litet tag sedan en HTC Hero. Där kunde jag ställa in så att WiFi aldrig "dog" när "skärmsläckaren"/vänteläget aktiverades.

Inställningar -> Trådlöst och nätverk -> WiFi-inställningar -> trycka på menu-knappen -> välja Advanced -> Wifi-policy....där var frågan typ när man ville att WiFi skulle stängas av.....då kunde man välja mellan "när skärmsläckaren aktiveras" "ett annat val som jag inte kommer ihåg" och sista valet "aldrig".

När man då valde "aldrig" så var WiFi fortfarande aktivt fast "skärmsläckaren"/vänteläget hade aktiverats. Vilket var bra.

Nu har jag en HTC Desire. Jag går in på exakt samma ställe i inställningarna. Men nu lyder frågan i WiFi-policy istället -> Ange när du vill växla från WiFi till mobildata....kan välja mellan "efter 15 min" "aldrig när den är inkopplad" och "aldrig".

Alltså verkar inställningen inte finnas kvar längre där man kan göra så att Wifi aldrig avaktiveras när vänteläge aktiveras.

Någon som kanske kan hjälpa mig lite med detta? Vore otroligt tacksam.

Tack på förhand!

Mvh,
    x_link

2. Nth

Nth Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Om du väljer "aldrig" så stängs den ju inte av? Jag har den inställd på 15 min och stängs den av när den legat oanvänd i 15 min. Wi-fi stängs alltså inte av efter 15 min om du använder telefonen.

/Nils

3. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Håller med trådskaparen här, tycker wifi-policyn är diffus och rent skräp eg.
    Jag hoppas de arbetar om denna till bättre alternativ till nästa uppdatering.

Efter 15 minuter: Okej, här stängs alltså wifi av 15 minuter efter att man satt på den?
    Eller är det 15 minuter efter att sista paketet har skickats? Eller är det 15 minuter efter
    att telefonen gått i viloläge? Vad händer om telefonen skickar data över wifi och går
    i viloläge, stänger det av efter 15 minuter ändå? Riktigt diffust och ingen bra förklaring.

Aldrig när aktiverat: Va? Den stänger aldrig av wifi när vad är aktiverat? Är detta att
    den aldrig stänger av wifi när det skickas data över wifi? Hur länge väntar den på
    att nästa paket kommer/skickas då? Hur påverkar viloläge detta? Ingen bra förklaring
    här heller.

Aldrig: Här är den inställningen som verkar vara mest tydlig. Jag tror och hoppas att
    här stänger den aldrig av wifi, what so ever.. spelar ingen roll om du inte har skickar
    eller tagit emot ett paket på 5 timmar, telefonen ligger i viloläge och ingen har rört den
    på evigheter, ändå är sändaren igång och aktiv. Tar säkert mest batteri och så, men
    då vet man att den är igång.
    T.ex. jag spelar Pocket empire och då och då stänger jag av skärmen medan bygget
    av senaste huset blir klart, sedan när man kollar igen så har spelet krashat för att
    det inte fanns någon nätkontakt (wifi har stängts av) så får man vänta i 10 sek medan
    den kopplar upp den igen.

Men det lustiga är att jag hade min på "aldrig när den är igång" och ändå dog den i
    viloläge, men det kan ju bero på att pocket empire inte skickar data hela tiden.
    Har ändrat till Aldrig nu så får vi se hur det går.

Men sammanfattat är policyn dåligt skriven och borde definieras om.

4. malexin

malexin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    "Never when plugged in" heter det alternativet på engelska, vilket jag antar innebär att den aldrig kopplar från Wi-Fi om man har USB-sladden ikopplad. Så det är inte konstigt att det inte fungerade för dig.

5. Fille84

Fille84 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    279

MINA ENHETER

Och då man inte har USB kabeln inkopplad då? Verkar inte stängas av då heller.. Så vad är skillnaden mellan det alternativet och "aldrig"?

6. Wolfy

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Som sagt, de kunde gjort en tydligare policy, eller lagt till en "help" under meny
    som förklarar alternativen bättre. Nåväl :) Try and error

7. malexin

malexin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    För Wolfy ovan verkar det ju stängas av med det alternativet valt i alla fall.
    Men ja, det är en väldigt otydlig meny!

8. Wolfy

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Har haft problem med att Spotify slutat synka låtar och spela låtar som är
    online när jag kör via wifi, trots att den var ansluten med ström.
    Kan dock berätta att nu fungerar det som det skall sedan jag ändrade till aldrig.
    Men bara om man kör utan laddning.
    Satte mobilen i dockan så den laddades och fick tillbaka problemet med wifi, trots "aldrig".
    Tror att policyn buggar, borde ju aldrig stänga av på "aldrig", speciellt inte när man
    ansluter ström och den laddar. Antar att man får aktivera att den inte skall gå i
    viloläge när den laddas med då. Känns synd dock.

Känns som det borde fungera så här eg.

15 min, stänger av efter 15 oavsett laddare eller ej.
    aldrig när inkopplad, stänger aldrig av när den har laddare, men när den inte har det (tidsgräns okänd).
    Aldrig, stänger aldrig av sig oavsett laddare eller ej.

Men uppenbarligen buggar det.

Last edited: 22 maj 2010
  9. x_link

x_link Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Tack för alla snabba svar/inlägg!

Alltså ja jag har valt "Aldrig" i WiFi-policy. Men just "aldrig" är ju att den aldrig ska växla från WiFi till mobildata när mobilen hamnar i viloläge. Typ när man är på jobbet eller ute och inte rört mobilen på ett tag.

När jag hade min Hero så var inställningen/frågan i WiFi-policy typ "när man vill att WiFi ska stängas av". 1) När skärmsläckaren/sleep-mode aktiveras. 2) Tror det var efter en viss stund 3) Aldrig.

Alltså kunde mobilen gå i sleep-mode utan att WiFi skulle avaktiveras. Nu menar jag utan USB-kabel eller något alls (någon som skrev det här)

Men jaja, antar att den inställningen inte går att fixa längre.

Tack!

Mvh,
    x_link

Last edited: 22 maj 2010
  10. x_link

x_link Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Baah råkade göra fel med redigeringen.

Skriver igen...alltså är "Aldrig" i Wifi-policy = att den aldrig ska växla till mobildata. Inte att Wifi aldrig ska avaktiveras efter en viss stund.

11. Viggo

Viggo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Tyvärr tappar den kontakten med wlan efter ett tag, uppskattningsvis efter någon timmes inaktivitet, trots att man valt "aldrig". Troligen en bugg.

12. x_link

x_link Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Viggo: Okej, får väl avvakta och se om det löser sig.

Tack för alla snabba svaren!

13. johand74

johand74 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Fattar inte vad man ska inställt för att det ska dra så lite batteri som möjligt?