Fråga angående Wifi

Diskussion i 'Desire HD' startad av Droid_276, 18 mar 2011.

1. Droid_276

Droid_276 Guest

Har nyligen införskaffat en Desire HD och har även hunnit beställt en surftjänst. Man kommer dock inte långt med en en 0,5 gig så jag kommer behöva använda wifi för att surfa.

På skolan finns ett öppet nätverk som jag använder till datorn. Det är öppet att logga in på själva nätverket men man måste även använda en liten ruta för att få tillgång till internet. Är det någon tjänst som kan aktiveras i mobilen för att kunna utnyttja sådana nätverk?

//Andreas

2. Azfor

Azfor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

du menar alltså att du lär logga in efter du anslutit? i sånna fall så öppnar du bara webbläsaren i telefonen så kommer du till den sidan!

3. Droid_276

Droid_276 Guest

4. Cojones

Cojones Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det konfigurerar du helt enkelt när du ansluter till nätverket i mobilen.

5. Droid_276

Droid_276 Guest

Okej. Problemet är bara att jag inte hittar några sådana konfigureringsalternativ.

Vet du lite mer exakt hur man gör är lite hjälp välkommet.

//Andreas

6. osmium

osmium Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Det ser ut som ni använder någon sorts VPN-anslutning.
    I android hittar du det under Inställningar -> Trådlöst & nätverk -> VPN-inställningar.
    Troligtvis är det nog en PPTP-anslutning men kolla under egenskaper för anslutningen på din dator eller fråga skolans it-avdelning.

Droid_276 gillar detta.
  7. Droid_276

Droid_276 Guest

Misstänkte att det var något sådant.

Tack så mycket för hjälpen!

8. Droid_276

Droid_276 Guest

Ännu fungerar det inte. Har pratat med IT-supporten på skolan. Fick serveradress etc. Jag har skrivit in alla inställningar under VPN-konfigurering. Den försöker ansluta men sedan står det "VPN frånkopplad". Den enda ruta jag inte fyllt i är DNS-sökdomäner. IT-killen sade att att nätverket ger den en DNS-sökdomän automatiskt.

Det kan kanske vara så att mobilen får fel DNS-sökdomän. Någon som stött på detta problem och lyckats löst det? Om det är som jag tror tycker jag det är rätt dåligt. Man vill kunna ha en fungerande VPN-anslutning...

9. osmium

osmium Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Jag använder en VPN-tunnel med min DHD för att ansluta till nätverket på jobbet och det funkar utan problem. Vi använder en PPTP-tunnel och jag har inte heller angivit någon sökdomän.
    Svårt att veta vad det kan bero på när du inte får ut något riktigt felmeddelande.