[FRÅGA] batterianvändning för "mobilens viloläge" extremt högt på kinamobil. Lösninga

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av pacmeyer, 26 sept 2014.

1. pacmeyer

pacmeyer Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    626

MINA ENHETER

Har en importerad Mlais mx65 (dual sim) från Kina. Har en enormt överdriven batterianvändning (minst på 45%) av mobilens viloläge, dvs "cell standby". Spelar ingen roll om skärmen får stå på oavbrutet så är ändå denna högst. Har i princip 100-procentig mottagning på dagarna så det är inte det som spökar. Har provat ha på bara GSM. Enda som verkar slå av batteriförbrukningen är flight mode (såklart), bara att slå av datatrafik gör inget.

Nån som haft detta problem? Finns mycket trådar spritt över internet men inte i närheten av nån fix...

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Cell standby är radio delen i telefonen, en hög % satts av den, innebär oftas att det är dålig/extremt dålig täckning. Är det så att du har dålig täckning?

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

3. pacmeyer

Mottagna gillanden:
    626

MINA ENHETER

Nä det är ju det som är grejen. Har bra täckning och har aldrig haft bekymret med nån annan telefon. Befinner mig på samma platser också, så har inte flyttat eller nått heller på länge...

4. pacmeyer

Mottagna gillanden:
    626

MINA ENHETER

Står också "tid utan mottagning: 0%" och stapeln är mer eller mindre helt grön.

Edit: har kört BBS också, inga (!) wakelocks.. Fattar ingenting
    Är som att radion kör på maximal kräm hela tiden, fast det är så gott som full mottagning.

Last edited: 27 sept 2014