[Fråga]"Digital zoom" på full HD?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Galaxy S, 29 maj 2011.

1. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Märkte att bildutsnittet ändrades när jag valde 1080p istället för 720p i videoinspelning, det såg ut som digital zoom kan man säga. Nån annan som märkt av samma sak eller kanske vet varför i hela friden man skulle vilja beskära bilden på sensorn i samma veva som man vill filma i full HD? Färre sensorpixlar på fler videopixlar = oskarpt. What the ****

Jag begriper ingenting..

Eller är min SGSII defekt?

2. Norrby89

Norrby89 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

är exakt samma sak för mig också... extremt irriterande!

3. fizz

fizz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Samma här...märks när man går från foto till video med...tror inte det är en defekt dock, snarare nån teknisk grej..det har varit så på fler telefoner jag haft..

Sent from my dualicious SGS2 using Tapatalk!

4. fizz

fizz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

För övrigt så blir knappast fullHD-inspelningen oskarp när man tar upp den på en full hd-skärm...

5. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

6. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Teknisk grej? Förstår inte riktigt varför en mindre del av sensorn används till videoklipp med högre upplösning. Det är ju i praktiken digital zoom..

Detta har jag inte testat, men i datorn kändes det mer oskarpt i 1080 än när jag hade filmat i 720..

7. fizz

fizz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Sensorn är ju på 3264*2448 px .. Då måste ju man använda en mindre del av sensorn, då det räcker med ~2 mpix för att få fullHD..

8. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Obegripligt. Detaljrikedomen vore ju bättre om kameran använde hela sensorn nerskalad. Eller tycker du att mobilen borde beskära bort nästan hela sensorn om man filmar i 320x240 också? Nä just det.. Känns mest som att mobilen inte hinner med att hantera information i den mängden varpå man beskär. Inte för att det är bättre..

9. fizz

fizz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

fast alternativet vore ju att ha en sensor på 1920*1080 px, men då skulle du gnälla på att den tog dåliga kort... Faktum är ju att telefonen MÅSTE plocka bort någon bildinformation då sensorn är större än fullhd...

Edit: jag tror att det är hugget som stucket om kameran använder hela sensorn, eller bara 1920*1080 px i "mitten" .. Ska telefonen skala ner hela sensorn kommer man få en extra felkälla, då mjukvaran ska bestämma vilka pixlar som ska vara kvar...

Last edited: 5 jun 2011
  10. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Optiken i en mobilkamera skapar mer problem än en eventuell nerskalning då den är begränsad, om än skaplig i SGS 2. Fördelarna med större sensor i förhållande till pixlar är många. Lägre brusnivå och bättre skärpa förutsatt att signalen hinner behandlas. Jämför med exempelvis Nikons DX och FX-format. Jag är förespråkare för stora sensorer istället för det något onödiga megapixelrejset. Nu pratar jag förvisso om DSLR, men samma principer går ju att applicera på nästan all fotografi.

Att jag skulle gnälla hur det än vore tror jag inte, men visst, ibland är jag kräsen.. ;)