[FRÅGA] Förslag på databas-struktur

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av beejizzle, 1 mar 2011.

1. beejizzle

beejizzle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Jag håller på med en app som kommer använda en databas med massa text, det är inte mycket text som i massa noveller men det är inte bara några ord heller.

Jag har då lite funderingar.. Min första tanke var att jag skulle använda en online SQL databas som appen fick hämta data från varje gång men kom att tänka på att de kan bli osmidigt om internet dör. Då funderade jag på om man skulle bli erbjuden att ladda ner databasen i appen lokalt när man startar den eller om man helt enkelt skulle köra den offline i programmet från början och sedan erbjuda små uppdateringar när innehållet ändras? Hur hög skulle eran gräns vara för nedladdning av extern data, 5mb känns som en gräns för mig via 3G med tanke på tiden det kan ta..

Samt så skulle jag behöva lite förslag på strukturen, jag har fastnat och kommer inte på vilken struktur som blir bäst när det gäller innehållet. Här är lite exempel på data (hur många celler bör jag ha, ska varje ha en egen eller ska jag använda avskiljare som t.ex. ; och # ?

Adress, beskrivning, från, till, gata.

Högbergsgatan
    från Katarinavägen, vid början av Nytorgsgatan, till Rosenlundsgatan
    9 6 Nytorgsgatan
    19 26 Östgötagatan
    35 36 Götgatan

Allt det där är en post som ska visas när man kollar efter "högbergsgatan" i databasen. Och de tre raderna med siffror i början kan lika gärna vara 20 rader beroende på hur många portar som finns.

Hoppas någon förstår vad det är för tips jag söker! Fråga annars

2. woody

woody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Det beror på vad det är för applikation. Med databasen lokalt på telefonen blir det inte bara driftsäkrare utan även betydligt snabbare. Så om datan inte ändras speciellt ofta skulle jag gissa att det är bättre med en lokal databas.

Jag förstår inte riktigt datastrukturen men det känns absolut som om du ska ha två tabeller, jag kallar dem "Sak" och "Rad" i följande exempel.

Kolumner tabell Sak: (Alla kolumner VARCHAR(N) där är en lagom längd)
    Id int primary key
    Address varchar (N)
    Description varchar (N)
    From varchar (N) (eller är detta en annan sak??)
    To samma typ som från

Kolumner i tabell Rad:
    id integer primary key
    SakId int foregin key Sak(Id)
    Number1 int
    Number 2 int
    StreetName varchar (N)

3. meatsushi

meatsushi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Svaret på första frågan beror ju helt på hur ofta materialet i databasen uppdateras. I vilket fall så tycker jag inte du ska uppdatera databasen genom uppdateringar av appen via Android Market, det är inte en särskilt snygg lösning. Det är inte heller särskilt snyggt att det första man ber sina sina användare att göra är att ladda ner en fet databas.

Så jag skulle lägga allt i molnet om databasen uppdateras ofta (typ dagligen), och i en SQLite-databas lokalt i applikationen som synkar mot en databas på en server om uppdateringar sker sällan.

4. beejizzle

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

5. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

Oavsett hur du gör så vill du nog se till att det går att lägga ut databasen på sd-kortet istället för telefonens interna minne.

6. beejizzle

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Just det, jag tänkte inte ens på det scenariot. Mycket information att ta in.