Fråga om Apps2SD och Ext2, 3 etc

Diskussion i 'Hero' startad av Slemhelge, 17 okt 2010.

1. Slemhelge

Slemhelge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Vad gör allt detta? förklara gärna.. Boostar den prestandan på nåt sätt? :D

2. nkewk

nkewk Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

vet inte undrar oxå? :P

3. Dendu

Dendu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Den lägger över alla appar till sd-kortet istället för telefonens internminne, vilket gör så att du kan ha många fler apps ifall telefonens minne är litet (som herons är).

4. twonkey

twonkey Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9
    Platta:
    Nexus 10, Ipad Air
    Övrigt:
    Sony Smartwatch 3, Mi Band 2, Galaxy Gear S3
    apps2SD= applikations to sdcard= flytta aplikationer till minneskortet

Ex2, 3 en standard för formatering av hårdiskar och andra minnen i bland annat linux, vet inte riktigt vad det gör men man måste ha det för apps2sd

påverkar inte telefonensprestan utan ger i princip mer minne till apps som nämnt ovan

5. Slemhelge

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

kk.. Jo.. har sett en "Flytta till SD"-knapp när man hanterar program.. dock blir det mesta muppigt när man flyttar över.. hälften av mina widgets försvann.. och ett par grejer försvann från app-rutan :D

6. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det är lite skillnad på Froyo's hantering av apps på SD och det som kallas apps2sd.

Apps2sd bygger på att du skapar en linux-partition (ext2 eller ext3) på SD-kortet (den vanliga partitionen på ett SD-kort är en FAT32, d.v.s. en Windows-partition) och sen lägger den partitionen som en mapp i telefonens filsystem. Det innebär att alla filer som läggs i den mappen hamnar på SD-kortets linux-partition istället för i telefonens minne.

7. Slemhelge

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Skillnaden på FAT32 och Ext2/3 ? Förutom att det är Win och Linux?

8. Dendu

Dendu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tekniskt sätt så är det ju självklart en massa skillnader, men som vi (användarna) ser det så är det ingen större skillnad förutom att (som du sa) Ext2/3 används av linux.

9. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Precis. Till Linux finns det en massa olika filsystem som har olika för- och nackdelar. Och på en och samma disk kan man ha flera olika partitioner med olika filsystem och montera dem på olika platser i filsystemet.

Några exempel är ext2, ext3, ReiserFS, xfs och jfs.

Har man t.ex. en massa filmer :)stora filer) så kan man lägga dem på en partition med ett filsystem som är anpassad för stora filer etc.

Bör väl noteras också att det även om man "bara" kör t.ex. ext2 så finns det en massa olika parametrar man kan anpassa för skräddarsy partitionens egenskaper.

Windows kan (såvitt jag vet) inte läsa annat än FAT32 och NTFS. Linux brukar kunna läsa de flesta filsystem.

Linux system med mountpoints är väldigt smidigt. I Windows (och DOS) så använder man ju enhetsbeteckningar, men i linux så monterar man istället en enheter som ett underbibliotek.

En CDROM-läsare kan t.ex. identifieras med /dev/sda1 (det är dess device-identitet) och genom att köra kommandot "mount /dev/sda1 /mnt/cdrom" så kommer man åt CDns innehåll i mappen /mnt/cdrom.

(Observera att man kan inte accessa /dev/sda1 som vanliga filer, det man kommer åt där är det "råa" data som ligger på skivan. Man KAN (har jag för mig) kopiera en enhet genom att kopiera mellan två devices, men det rekommenderas normalt inte eftersom man inte får med felkontroll och sånt lika bra.)

Man kan montera en enhet i princip var som helst om man har rätt rättigheter. Jag kan montera en CDROM som /var/tmp/slask/lekfiler/disken eller rakt av som /cdrom.

Om jag har en andra hårddisk (/dev/hdb) med två partitioner (/dev/hdb1 och /dev/hdb2) så kan jag t.ex. växla mellan dem genom att omväxlande montera dem som /mnt/disk2. Eller så kan jag montera dem bägge två som t.ex. /mnt/ena-disken och /mnt/andra-disken.

10. inact_0003

inact_0003 Youth Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Har kört med både ext2 och fat32 på minneskorten, och ingen skillnad att tala om.

Kanske beror det på vilken rom man har? Jag kommer ihåg att apps2sd var man väl tvungen att partionera om, medans froyo klarar av fat32. Rätt/fel?

11. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det är såvitt jag minns ingen direkt prestandaskillnad mellan ext2 och ext3, men ext3 är ett journalfilsystem (vilket möjligen ger lite SÄMRE prestanda).

På en dator innebär det att om du inte stänger ner "snyggt" så måste det köras en fsck (motsvarar chkdisk i Windows-världen) när datorn startar, d.v.s. en kontroll av diskens integritet (det kanske finns "halvskrivna" filer t.ex.). Med ext3 slipper man det. På en mobil får man väl bara problem om man rycker batteriet utan att stänga av. Och fsck av en partition på ett par hundra MB på ett SD-kort tar inte så lång tid att köra. Värre om det är en 500 GB hårddisk.

12. LaZe

LaZe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

erasmux skriver:

"Limitations and known bugs:
    - This kernel does NOT support ext4. Previous versions did not support ext3 either, this one does but it is highly recommend you use only ext2.
    Ext3/4 are journaling file systems which are NOT suited for flash devices. They also have much more CPU overhead then ext2. I recommend using ext2 for your SD partition regardless of the kernel you use.
    You can convert a ext3 partition back to ext2 from a "adb shell" in the recovery using the command "sdparted -dfs ext2" (first open the adb shell and then type the command so you can confirm the action) - thanks for the tip Bo$s!"

så använda bara ext2.

Personligen är jag sugen på att börja använda a2sd då jag är trött på det lilla utrymmet på telefonen.
    Märker man någon prestandaskillnad från att ha appsen på det interna minnet?

13. Slemhelge

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

"lilla utrymmet"... Det räcker gott och väl för mig.. jag tar bort det mesta onödiga skiten med hjälp av TB sen installerar jag dom spel jag vill ha.. sen.. inge mer i stort sett ;)

14. LaZe

LaZe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

tro mig. jag rensar konstant och använder dalvik2cache så nu e jag nere på apps jag använder frekvent o fortfarande lite väl tight. men skit samma, det är inte en del av diskussionen.

märker ni prestandaskilland mellan att ha appsen på sdkortet alt. i interna minnet?

15. Slemhelge

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag gör det inte iallafall.. rullar på oavsett vart dom ligger :D

16. Dendu

Dendu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Nope, inte alls, värken att starta programmet eller när det kör.

17. LaZe

LaZe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Sweet :) tack

18. paladeus

paladeus Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hittar inte programmet på market? :/