Fråga om e-post i mobilen

Diskussion i 'Hero' startad av Fredrick, 12 jan 2010.

1. Fredrick

Fredrick Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag läser min epost i mobilen vilket fungerar bra.
    Har jag läst det i mobilen så kan jag sedan även hämta hem mailet i ett mailprogram (windows mail) på datorn så jag har det där med eftersom mobilen hämtar en kopia från servern.

Men om jag däremot raderar mailet i mobilen när jag läst det, då raderas det från servern också så jag inte kan hämta hem det på datorn.
    Jag ringde Bredbandsbolaget som jag har mailen hos och de säger att det ska vara någon inställning i mobilen. Vart finns den?

1.) Hur undviker man det så att meddelandet bara tas bort i telefonen och inte på servern?

2.) Hur stänger man ner anslutningen från/mellan mobilen till servern när man hämtat/läst mailet i mobilen? Som det är nu kan det ta ett bra tag innan mailservern bryter kontakten med telefonen även fast jag gått till startskärm i mobilen. Detta gör att jag inte kan logga in och ansluta till servern via mailprogrammet i datorn under tiden.

2. E-Minor

E-Minor Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

3. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

1. Tryck meny > Mer > Inställningar > Skicka & ta emot
    Där har du en kryssruta som du markerar om du vill att den ska radera mailen på servern också.

2. Vet inte men prova att använda tillbakaknappen för att gå ur programmet

Har du möjlighet så använd IMAP som är mycket bättre än POP

4. Fredrick

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej, jag har ingen sådan kryssruta där. De två kryssrutor jag har är: "Svara med orginaltexten" och " Alltid bcc mig". Vad är den sista till för?

Angånede att använda tillbakaknappen för att gå ur programmet gör ingen skillnad. Jag kan fortfarande då inte logga in via datorn om jag har fått/laddat ner ett mail i mobilen. Om jag däremot kikar efter nya meddelanden i mobilen och jag inte har fått något så fungerar det dock.

IMAP använder jag redan.

5. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Det förklarar varför mailen försvinner från servern. Med IMAP så laddas det inte ner en kopia av mailen utan dom direktsyncas mot servern. Alla ändringar du gör i telefonen syns direkt på servern.

6. Kentomen

Kentomen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    73

MINA ENHETER

bcc står för Blind Carbon Copy.
    Använd denna linje när du inte vill att någon i "Till" eller "Kopia" rutan ska få veta vilka som fått meddelandet.
    Om du placerar e-postadresser till alla avsedda mottagarna i fältet "bcc" (hemlig kopia) kommer ingen av dem kommer att veta vilka andra som fått meddelandet.
    Det är ett sätt att i hemlighet dela ett e-postmeddelande med andra eller skicka ett meddelande till en hel grupp människor utan att dela allas e-postadress med alla andra.

7. Fredrick

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

okej, men hur ska jag lösa det då?

8. Nale72

Nale72 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Det borde väl fungera som du vill om du använder pop och har "Radera e-post på server" i läge "Av" under Meny - Mer - Kontoinställningar - Skicka och ta emot.

9. mrphille

mrphille Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Det där är så märkligt! Under "Meny - Mer - Kontoinställningar - Skicka och ta emot" har iaf inte jag något sådant val på min hero. Har uppdaterad orginalrom. Mina val där är:

*Storleksgräns
    *Meddelandeformat (som är grått och inte går att trycka på)
    *Ställ in nedladdningsintervall
    *Ladda ner tidigare e-post
    *Inkludera filbilaga
    *Svara med orginaltexten
    *Alltid bcc mig

10. Nale72

Nale72 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

De alternativen har jag på mitt Exchange-konto. Men på mina pop-konton har jag:

*Storleksgräns för e-post
    *Ställ in nedladdningsintervall
    *Nerladdningsalternativ
    *Svara med orginaltexten
    *Radera e-post på server
    *Alltid bcc mig

11. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Använder du IMAP så syncas mailen mot servern och det kan du inte ändra på, tar du bort mailet så försvinner den från servern. Med POP så laddas det ner en kopia av mailet och om du tar bort det kan du välja att det skickas en signal till servern om att originalet också ska tas bort.

Gmail har en bra funktion med arkivering av mailen. Då kan man ta bort dom ur inkorgen men dom kommer att finnas kvar på servern. Du skulle kunna göra nått liknande själv och bara flytta mailen till en ny mapp istället för att ta bort dom.

Kollar man mail på flera olika ställen så är det bra med IMAP för om du läser ett mail så markeras det som läst och kommer inte synas som oläst när du kollar på nått annat ställe. Flyttar du mailet till en ny mapp eller tar bort det så blir det samma ändring på alla ställen du kollar mail på.

Pop är bra för att alla mail alltid finns kvar på server men på alla ställen du laddar ner dom så kommer dom vara märkta som olästa. Man får helt enkelt välja det som passar ens behov.

12. mrphille

mrphille Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Det förklarar saken! Kör ju även jag på exchange.

En helt annan fråga, någon som vet om det finns en app så att man kan fjärransluta till en dator?

13. Fredrick

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag använder IMAP och har jag laddat ner och läst ett mail i mobilen och sedan loggar in och ska läsa det i Widows Mail efter så är inte det markerat som oläst utan det kommer som ett nytt mail.

Och det här problemet med att har jag tagit emot ett mail och läst i mobilen så kan jag inte logga in på Windows Mail efteråt. Jag ombeds att mata in lösenordet som jag aldrig annars gör men det fungerar iaf inte, lösenordsförfrågan dyker upp igen direkt. Detta släpper efter någon timme, men jag vet inte vad det beror på. Någon som vet?

Om jag söker efter nya mail i mobilen samtidigt som jag försöker gå in i Windows mail och göra samma sak så dyker loginrutan upp,men jag kommer in så fort mobilen sökt klart. Skulle mobilen hitta ett mail och jag öppnar det i mobilen så kommer jag inte in på windows mail, det håller i sig även fast jag tryckt bort mailet i mobilen. Är det någon anslutning mot servern som mobilen ligger och trycker på som stör eller vad är problemet?

Är POP bättre än IMAP? Vart hittar jag inställningarna för Bredbandsbolagets POP???

Last edited: 13 jan 2010
  14. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Det låter nästan som du använder POP på Windows mail eftersom lästa mail laddas ner som olästa.

Att du inte kan logga in på båda ställena direkt efter varandra verkar mer som en spärr från bredbandsbolaget.

POP eller IMAP beror helt på hur du vill använda mailen. Inget är väl bättre än det andra