Fråga: Fråga om skärmen

Diskussion i 'Google Nexus' startad av edge, 10 aug 2012.

  1. edge

    edge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2009
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Hej,
    Jag håller på med ett projekt där jag tänkte väggmontera min nexus 7 och låta skärmen lysa hela tiden.
    Då är min fråga om skärmen tar skada utav att vara tänd 24/7?

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
     
  2. Teji

    Teji Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2009
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag har läst på twitter att ens notificationbar "brändes" in i skärmen (likt gamla plasmaskärmar) av att ha varit på för länge. Så jag kan inte säga att det är säkert.
     
  3. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    LCD ska normalt sett inte ha problem med inbränning eller degradering (som plasma och OLED har), men det är klart att ha den igång 24/7 förmodligen skulle ge lite såna tendenser efter ett tag. Vet att vanliga LCD-skärmar till datorn kan få spökeffekter om de har stått på några år...

    Sen ska man väl också fundera på effekterna av den extra värmeutvecklingen som kanske blir. Plastdetaljer och gummidetaljer i tableten tenderar att torka ut om den jobbar med förhöjd värme hela tiden. Om skärmen är LED-belyst så blir det dock kanske inte så mycket extra värme.

    Du skulle ju kunna fundera på att bygga en app som tänder skärmen när proximity-sensorn triggas, då skulle du kunna tända skärmen genom att svepa vid kameran ovanför skärmen. Bättre ur energisynpunkt också :)
     
  4. edge

    edge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2009
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Bra idé med proximity sensorn. Men efter att ha googlat lite verkar det dessvärre inte som om att nexus 7 har proximity sensor!

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
     
  5. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Uff, nej fan, den är ju ingen telefon... :/ då blir alternativ två att använda kameran och face recognition :) Det är ännu fetare, att den tänds när den ser att någon är framför kameran!