Fråga: Fråga om spräckt glas-värdering

Diskussion i 'Allmänt' startad av Arn83, 18 nov 2024.

1. Arn83

Arn83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Hej

Tappade tyvärr min Samsung s23 Ultra och skärmen sprack. Trodde jag hade en displayfilm monterad men tydligen satt där ingen. Hade säkerligen gått sönder ändå om man hade blivit mildare skador.

Nu till min fråga.
    När jag kollar värdering på exempelvis phonehero så får jag dels en fråga om glaset är sprucket och dels en fråga om touch och LCD fungerar. Touch funktionen fungerar men jag undrar om ni kan se på fotona om LCD fungerar eller om det ser ut att finnas döda pixlar som drar ner värderingen ytterligare. Spricka i glaset i sig tycks sänka värderingen med bara en tusenlapp

Jag har en självrisk på 1800 kr via drulleförsäkringen på hemförsäkring. Om det är LCD skada så blir nog värderingen väldigt låg och bättre använda försäkringsbolaget för lagning och sedan sälja

Bifogade filer:

2. lejonel

lejonel Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    713

MINA ENHETER

Gå in på phone diagnostics under inställningar så kan du testa touchen på hela displayen.

Arn83 gillar detta.
  3. Arn83

Arn83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Tack för tipset.
    Fick resultat normal pekskärm

Men jag ser hur som helst gröna prickar på skärmen som också syns på fotot. Dessa fortsätter att vara gröna så väl när skärmen är släkt som när det är annan färg på skärmens innehåll

Tror ni phonehero kommer betrakta detta som att LCD är skadad?

Har beställt ny telefon som jag får hem om två dagar. Har ett skärmskydd av härdat glas till annan mobiltelefon som täcker merparten av skärmen. Kan jag använda den för att minimera risk att något glas lossnar och skadar fingrarna de två dagar jag har kvar eller tycker ni det riskerar att förvärra skadan när jag sedan drar av det?

4. lejonel

lejonel Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    713

MINA ENHETER

Dom lär byta ut både glas och LCD ändå och du lär få avdrag på den kostnaden. Sälj den på Blocket eller annan sida istället så kan du nog få mer än av dessa "blodsugar-bolag"

Arn83 och Helge67 gillar detta.
  5. Arn83

Arn83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Det tror jag sannolikt att det kommer att göra.

Tror inte min telefon har något värde på Blocket med sprickor i skärmen.
    Tänkte försöka nå kundsupporten till företaget och ändå dubbelkolla med dem imorgon och om de börjar prata om att LCD kan behöva bytas ut så får jag nyttja hemförsäkringens självrisk för att därefter kunna sälja telefonen till normalt marknadspris

6. frpl

frpl Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    680

MINA ENHETER

Du kan garanterat få en skaplig slant på Tradera.