Fråga(or) ang roota android.

Discussion in 'ASUS' started by Roybbl, Jul 31, 2012.

1. Roybbl

Roybbl Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej! Helt ny på forumet som medlem, men läst tidigare inlägg där man försökt förklara vad en root gör. Men svarar inte på mina frågor. De som upprepas när man googlar runt angåend root är att man får full behörighet att installera och ta bort ALLT.. Men det intresserar mig inte, utan jag hoppas de finns någon som har lust att svara på mina punkfrågor??

1. Förbättrar en rootning batteritid och prestanda, eller är det mer komplicerat än då?
    2. Vad gäller efter man rootat: Ingen garanti/inga uppdateringar?
    3. Är det som en jailbreak, o då menar jag ifall appar/spel på Googleplay är gratis?

Tack på förhand! :)

2. Turritops

Turritops Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

1. Nej, inte med automatik. Men vill du göra något som kan förbättra batteritid eller prestanda så har du alla möjligheter.
    2. Garanti: Du lär aldrig få någon garanti på mjukvara, går hårdvaran sönder gäller alltid konsumentköplagen även om säljaren drar tillbaka frivilliga åtaganden. Uppdateringar: beror på leverantör.
    3. Stöld är i allmänhet gratis, vill du betala är det bättre att köpa på hederligt sätt. Rootning påverkar inte Google Play men jag har hört om bankappar som vägrar starta på rootade lurar. Gäller inte Handelsbanken och iZettle, mer vet jag inte.

Roybbl likes this.
  3. chucken

chucken Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Men du kan slippa reklam i gratis appar om du rootar och installerar adfree ;)

4. Roybbl

MINA ENHETER

Jo jag såg den fördelen med innan haha :P Men finns de inga nackdelar med att roota så? Dvs, missa viktiga uppdateringar osv :)

5. Chelsea

Chelsea Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Vet man inte varför man skall roota, anse jag att man bör låta bli.

Skickat från min ASUS Transformer Pad TF300TG via Tapatalk 2

Snusdus likes this.
  6. Roybbl

MINA ENHETER

Ända anledningen för mig är för att kunna ta bort massa förinstallerade appar. Tar plats och drar batteri när vissa körs i bakgrunden vid start.

Skickat från min ASUS Transformer Pad TF300T via Tapatalk 2

7. Chelsea

MINA ENHETER

En anledning god som någon annan. Vilka appar skulle du plocka bort. (Jag kanske vill göra samma J).
    Jag använde denna metod.
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1689193

Roybbl likes this.
  8. Roybbl

MINA ENHETER

Appar som kindel o några andra appar som har med böcker o göra. Samt google talk, väderappen (använder en egen app), samma med kalkylator, zinio, latitud osv. Ska läsa mig in i den länken flera gånger innan ja försöker mig på att roota. Vet du om du kan unroota/låsa bootloader om man skulle vilja de? ( står att ota fortsätter funger som de ska. Betyder de att uppdateringar från asus kommer installeras som vanligt med denna root?)

Skickat från min ASUS Transformer Pad TF300T via Tapatalk 2

Last edited: Aug 5, 2012
  9. Chelsea

MINA ENHETER

Kommer också att ta bort en del appar som ligger med i rom. Speciellt de som man ändå uppdaterar.
    Jag har inte testat att unroota, men det står att det skall gå. Likaså att få nya uppdateringar, det har inte kommit någon efter att jag rootade. Borde inte vara några problem om man inte lägger in clockwork