[Fråga] Root + nya mjukvaruuppdateringar från Samsung.

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av RURAL, 22 maj 2011.

  1. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 304
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Nu har jag rootat luren. Kan jag då ta del av officiella mjukvaruuppdaterigar via Kies eller hur ser min framtid ut?
     
    Last edited: 25 maj 2011
  2. tele2skit

    tele2skit Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ja det kan du. Du måste dock roota den igen om du uppdaterar firmwaren.
     
  3. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 304
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Ok. Vad händer med mina rootexklusiva appar?
    Kommer det alltid at vara lika enkelt att tiotal eller sätter Samsung troligen stopp för det?
     
  4. Gonjer

    Gonjer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    När du väl har uppdaterat firmwaren så kommer du appar att ligga kvar, startar du dock en app efter att du har uppdaterat(utan att roota igen) så kommer appen säga ifrån att root åtkomst inte finns.

    Och du behöver inte vara orolig för att roota.
     
  5. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 304
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Tack för era enkla och förståbara svar! Jag känner mig inte riktigt helt hemma på området ännu. Jag ser fördelar med att ha rootat min telefon, men är ständigt orolig för att utföra ditten och datten då jag absolut inte vill stå där med en obrukbar mobil.

    Metoden jag rootade med var sjukt enkel. Det var Odin och en .tar och sladden till datorn och download mode och 30 sekunder och sen var det klart. Hoppas att den metoden alltid kommer att fungera.

    Eftersom jag är såpass grön här, och eftersom ni verkar ha koll samt en retorik som i ämnet passar mig, så tänkte jag fråga lite om vad root innebär.
    Allt jag vet är att jag har rootat och att det öppnar upp telefonen på ett annat sätt.
    Vad innehöll den där .tar-filen? Behöver jag leta upp nya, uppdaterade .tar-filer för nya mjukvaror, eller kan jag använda mig av samma som jag har liggande på datorn?
     
  6. Gonjer

    Gonjer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Kortfattat så är Root administatör.
    På Windows heter det Admin(Administrator) och på Linux som Android är byggt på heter Root.
    .tar filen du flashade är kernel'n, kärnan i Linux. Mycket likt(dock inte samma sak) BIOS som datorer har. Alltså grundkärnan i Android, det som startas före sjävla Android startas. Och det som är skillnad från original och den modifierade .tar filen var att du nu hade möjligheten att "logga in" på administratörskontot.

    Så med andra ord, du är inloggad på administratörskontot, precis som du skulle vara det på en Windows dator. Självklart är det mer säkerhetsrisker att vara inloggad på ett adminkonto. Det du får ha i åtanke är att Android är byggt på Linux och det finns väldigt få elakheter mot Linux. Dom elakheter som finns är redan inbyggda i Market, så om du bara laddar ner applikationer från Market så kommer du att klara det fint. Självklart finns det applikationer som gör att den skickar ett sms, men som alla andra säger; Ladda bara ner saker du tror/vet att är säkra.

    Så för att sammanfatta, Root = Admin. Root gör ingen skada mot din telefon så länge du inte ändrar några systemfiler utan använder dig av guider som är skriva av användare och andra användare kan verifiera att det fungerar.
    Översättning av root(Eng-Swe):
    ROT
    GRUND
    FÄSTE
    UPPHOV
    URSPRUNG
    PLANTA
     
    Dr.Byte, zulle och RURAL gillar detta.
  7. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

  8. teknocide

    teknocide Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    För att förenkla, förklara och förvirra dig ytterligare vill jag tillägga att begreppet 'root' i Androidsammanhang innebär att ett ynka systemkommando läggs till. Detta systemkommando heter su och har sin rot (haha) i UNIX-världen. Kommandot finns med som standard i alla linux-distributioner men tas bort på Android för att "skydda användaren mot sig själv". Metaforiskt låser de systemet och slänger bort nyckeln.

    I sin allra enklaste form går en "rotning" ut på att man lägger tillbaka kommandot, vilket kan vara lite krångligt eftersom systemet är låst. Det är därför man vanligtvis flashar in en ny kernel som i uppstartsskedet har fulla läs- och skrivrättigheter, och kan lägga till systemkommandon.

    Du behöver med stor sannolikhet skaffa en uppdaterad .tar-fil om du uppgraderar telefonen. Detta pga. att kerneln oftast uppdateras tillsammans med resten av mjukvaran, och då behövs en anpassad root-kernel av samma version för att försäkra sig om att systemet ska fungera.
     
    RURAL gillar detta.
  9. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 304
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Tack alla för era svar!
    Så .tar-filen innehåller inte en helt ny mjukvara som ersätter den gamla... Det trodde jag ett tag, men sen när jag insåg att den bara var 6MB stor så började jag fundera på vad den egentligen består av. :)

    Och Goa200, jag ska försöka ändra titeln, men tycker ändå att min fråga är lite för generell för att komma på något passande... Sorry.
     
  10. Gonjer

    Gonjer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Använd [Fråga] eftersom det var en fråga ;)
     
  11. Merlininsider

    Merlininsider Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2011
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    (Degraderad till väckarklocka.)
    Vilken guide använde du? Själv har jag inte vågat roota än, eftersom jag antagligen är ännu mer grön än du..

    Men jag måste har root. Sambon har hootat med att sova i ett annat rum om jag laddar telefonen över natten, eftersom hon (och även jag nå'ra gånger) vaknar av det förbannade pipet när den är färdiladdad. Extremt störande, och såvitt jag vet går det bara (?) att lösa med root...



    Om jag fortfarande skulle känna mig osäker (kommer jag göra det?), finns det någon vänlig själ i Stockholmsområdet som skulle vilja träffas och göra det hela åt mig (så att jag kanske vågar mig på det nästa gång). Vill absolut inte få problem med telefonen, i synnerhet eftersom den är köpt från UK..
     
  12. tele2skit

    tele2skit Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Det är inget svårt. Det tar 5-10 minuter (beroende på hur rädd du är) att göra.

    Alternativt om du är för feg, men fortfarande vill ha kvar telefonen eller din sambo, så kan du sänka volymen till 0. Lär väl inte låta nu. Men då är du bra feg.
     
  13. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 304
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Merlininsider:
    Jag följde denna guide:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1060673
    Absolut inga krångel och nu i efterhand kan jag inte tänka mig vad som ens skulle kunna krångla.
    Ladda hem den senaste .tar-filen där, den i fetad text. Och sen programmet Odin. Det får du antagligen leta upp själv men det är inte så svårt.
    Allt är självklart. Det enda jag missade var att starta telefonen i download mode innan jag kopplade den till datorn. Då gick det inte att genomföra processen utan jag fick ett felmeddelande.
    För att sätta luren i donwload mode stänger du av den och startar den genom att hålla in volym ner-knappen, home-knappen samt power-knappen. Telefonen varnar då för något oviktigt som du kan strunta i genom att trycka volym upp.

    Här är en video som beskriver processen ännu utförligare:
    http://www.youtube.com/watch?v=iiou9GXKvfU
    Hör vilken lugn och trygg röst! :)

    Kör! Att ta bort det där pipet var det första jag gjorde när jag hade rootat. En kvalificerad gissning är dock att Samsung slänger med möjligheten att stänga av det i nån framtida mjukvaruuppdatering. Men varför vänta?
    Rootar du kan du köra coolare spel dessutom.

    Mitt sista tips är att inte gå in för djupt på Xda-developers.com. De flesta där moddar och flashar på en extremt hög nivå och alla konstiga ord och termer överallt får även de enklaste ingrepp att se skitinvecklade ut.
     
    Last edited: 25 maj 2011
  14. matokt

    matokt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2009
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Alltså.. för att bara vara säker. Har redan root och en tar fil som heter XWKDD_insecure.tar

    Uppdatera via KIES sen installera tar filen i downloadläge i odin?
     
  15. Akillles

    Akillles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    1 738
    Mottagna gillanden:
    413

    MINA ENHETER

    Använd supercurios kernel istället.
    En väldigt kort instruktion finns här: https://swedroid.se/wiki/index.php?title=Roota_Galaxy_SII
     
  16. matokt

    matokt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2009
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Okej :) Orkar inte vänta på att KIES ska få uppdateringen här så jag laddar ner senaste versionen från Samfirmware. Då flashar jag in först senaste firmwaren från samfirmware sen kerneln från supercurios för jag antar att root försvinner vid uppdateringen
     
  17. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 304
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Jag väntar på Kies. Det kan ju vara så att vi får en förfinad uppdatering. Hörde att britterna klagade på den de fick förra veckan. Kanske dröjer den så med att dyka upp här för att Samsung fixar till den extra åt oss.
     
  18. Akillles

    Akillles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    1 738
    Mottagna gillanden:
    413

    MINA ENHETER

    Jo, jag tror inte vi kommer att få ke7 till norden utan "nästa" uppdatering
     
  19. matokt

    matokt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2009
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Vad klaga dom på?
     
  20. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 304
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Att den i princip inte gjorde någon skillnad alls på något plan. :cool: