[Fråga] Rootning, vad och förbjudet?

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av FortuN, 3 jun 2011.

  1. FortuN

    FortuN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    98

    MINA ENHETER

    Tjena tjena! Undrar lite ang detta med rootning av telefon.

    Sitter med en gammal k770i, och har aldrig haft någon modernare. Men tänkte uppdatera mig lite på fronten nu hehe.


    Har ingen riktig aning med detta ang rootning, som jag förstår så "låser man upp" mobilen ungefär, så man kan modifiera den lite mer som man själv vill.

    Men hur är garantin ifrån Samsung och det när man har rootat den?
    Har läst lite på nybörjarguiden här på forumet, efter man gjort den, är det bara att sätta igång och lägga in en annan version av "GUI:n"? T.ex Lightnin, Launcher pro osv? Eller är det olika saker?
     
  2. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    du behöver inte oroa dig om garantin när du rootar, väldigt enkelt att återställa.
     
  3. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    GUI:n du talar om är förmodligen en ROM, en ROM kan man nästan dra som en variant av ett operativsystem, det är alltså skillnad mellan android och android. LauncherPro däremot är en launcher, för att byta denna behöver du ej roota då det ändrar utseendet på din homescreen och appdrawer.

    root= låsa upp systemfilerna, att inte ha rootat är ungefär som att sitta på en dator där du inte kommer åt /system32 mappen. Man blir väldigt begränsad då man inte får byta ut saker eller ha åtkomst till dom.

    Så först rootar man, (man kan stanna där också om man så önskar) sedan kan man flasha en kernal (hjärnan i hela systemet, får med recovery osv, lättare att återställa telefonen om något går snett), sedan flashar man en rom då som jag beskrev ovan.
     
  4. FortuN

    FortuN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    98

    MINA ENHETER

    Ahh tack, väldigt bra förklaring :) Precis som jag behövde. Men är Launcher och ROM ungefär samma då, förutom att man inte behöver roota för launcher, men samtidigt kanske ges mer alternativ med en ROM? Och ifall något går snett, man behöver inte USB jigg och sådant man läst om?
     
  5. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    nej, Launcher och ROM är två helt olika saker.. USB JIG återställer antalet kernel man flashat till 0, har beställt en som jag väntar på få hem

    Sent from my Galaxy S2 using Tapatalk
     
  6. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    JIG är som sagt för att återställa antal flashningar registrerade i kerneln.

    Rom är så mycket mer än bara utseende, det är även prestanda och nya funktioner man får, har du laddat ner en rom så är den baserad på en "launcher" från början, så med cyanogenmod 7 så har du ADWlauncher (då dom har fixat så det passar utseendet med CM7 te.x.) Med HTC telefoner så finns det sensebaserade te.x