Fråga runt wifi-nslutning

Diskussion i 'Allmänt' startad av stickans, 19 feb 2012.

1. stickans

stickans Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har fått mig en Android 2.2, där jag nyss lyckades få till wifi-anslutning till min dator. Klickade på Facebook och fick upp några av mina kompisar där. Visade att jag lyckats i mitt försök att ansluta. Nu vill jag fortsätta leka.

Jag är mycket dåligt insatt i det här med anslutning av en mobil till nätverk, men eftersom jag anslutit mobilen till routern, så antar jag att min mobils uppkoppling mot nätet sker genom min ordinarie bredbandsuppkoppling (ej mobilt)? Rätt så? Vill vara säker, så att jag inte sitter här och leker – för att sedan åker på en riktigt saftig mobilfaktura från Telia.

Är allt som jag tror, eller finns det risk för att min nätanslutning med mobilen sker på annat, betydligt kostsammare sätt?

2. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo....

1. Om man kör en smartphone så måste man ha koll på sitt abbonemang, är man osäker vad man har för tjänster så kontaktar man sin operatör.

2. Om man botaniserar i luren och kollar under Inställningar > Trådlöst och Nätverk så hittar man en massa vad som just nu körs samt är aktivt.
    Sen ändras då även ikoner i systemstatusfältet högst upp.

3. Vissa har sedan ingen aning vad sin egen router heter och inte heller vad kryptering är för något, har man då en "likasinnad" granne så har ingen någon aning om vems router man kör emot.....:P

PTS har något som alla bör studera i lugn och ro
    http://www.pts.se/sv/Internet/Inter...t/Ansluta-tradlost-hemma/Hur-skyddar-jag-mig/

Man måste då läsa bruksanvisningen för sin router...... jag håller INTE med om rådet att slå av SSID..... (överkurs enligt min mening)

4. Åker man sedan utomlands så slår man av det mobila nätverket !! (nu har de flesta operatörer en "maxtaxa" så man slipper en chock)

;)

3. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Enklaste sättet att förhindra data över mobilt nätverk är att stänga av den funktionen i inställningar. Kolla under Mobile Networks.

4. stickans

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Först – ett stort tack för ditt svar plun!

Mitt mobilabonnemang är ett Telia för vänner. Men det är inte med någon större pott och ska jag koppla upp mig mot nätet hemma, så är jag bara intresserad under förutsättning att jag kan göra det via mitt bredbandsabonnemang. Eftersom jag håller på och testar, så skulle en anslutning via mitt Telia mobilabonnemang bli kostsamt. :-(
    Kanske bör jag för säkerhets skull kontakta Telia, men sånt kan vara struligt med deras talsvar.

Har kollat där och där är förbockat dessa tra (utöver en inaktiverad Airplane mode):
    - Wi-fi
    - Bluetooth
    - GPRS transfer pref.

Jag har ett antal dreamboxar och datorer som jag har anslutna till router via LAN, så lite vet jag om router. Alla mina LAN-anslutna enheter har jag tilldelat fast IP i routern. Jag kan dessutom söka kontakt via cmd och sedan pinga de LAN-anslutna enheterna. Borde väl även kunna kolla mobilens WLAN-anslutning till routern där?

Som sagt, jag tror att min mobils nätanslutning via Wi-fi sker via mitt bredband – men jag vill känna mig helt säker här. Skulle jag missa något, kan jag råka illa ut i mitt lekande ...

Finns det något bra sätt för mig att helt säkert kunna se hur min mobil är ansluten till nätet? Via Telia - eller via UVTC-bredbandet ...

Det där har jag läst om. Man kan råka ut för riktigt läskiga teleräkningar. :-(

5. stickans

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack andy!
    Under Mobile Network Settings är förbockat "Data roaming" och det är väl att den ska tillåtas använda andra operatörers nätverk?

Där finns dessutom "Access Point Names" och "Network operators". De är inte förbockade.
    Ska någon av dessa två användas när jag ska installera GPS-funktionen, för att använda mobilen som navigator?

Här fick jag väl svar på det jag fetmarkerat i mitt svar till plun? Eller ska jag in i någon annan meny och kolla att jag inte ska tillåtas surfa via Telia?

Last edited: 19 feb 2012
  6. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    "Data enabled" ska inte vara förbockad. Den slår av datatrafik över mobila nätverk.
    "Data roaming" används framför allt när du reser. Den bör alltid vara urbockad för att slippa dyra räkningar. I Sverige tror jag inte att den har någon funktion.

"Access point names" är inställningen för att koppla upp sig för mobil data.
    "Network operators" är operatören som du använder för att ringa.

Du behöver inget av ovanstående för att GPS ska fungera. För att använda mobilen som navigator så måste du dock ha installerat alla kartor på mobilen eftersom du inte kan ladda hem dem medan du är offline. Hur det fungerar beror på vilken navigator-app du använder.

Ett enkelt test för att se att du inte är uppkopplad är att först kolla att "Data enabled" inte är förbockad. Sedan stänger du av Wifi. Då ska telefonen vara helt nedkopplad. Du ser det genom att det inte står någon bokstav (G, 3G, H etc.) vid symbolen för signalstyrka.

7. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

OK.... ju enklast så ser man ju det när WiFi-ikonen är tänd och sedan via inställningarna då vart man är ansluten.

Sen kan man ju även kolla det via vilken IP-adress man har, en hemrouter delar ju ofast ut adresser i 192.XXX området. Under inställningar och långtryckning på anslutningen.

Sen kan man ju köra Bredbandskollen som finns som app i marknaden så säger den till om man är på WiFi eller ej.

"Telia för vänner" vet jag inte vad det är.....det får du ha koll på själv !!

8. stickans

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu har ni hjälpt mig så mycket att jag både kan kolla och dubbelkolla, så jag ska knappast behöva ställa fler frågor. STORT TACK!

9. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo men det här är viktigt och man måste ha koll på sin anslutning......

Har man mycket pengar så spelar det ju ingen roll men det är ju klart sunkigt att behöva betala någon pengahungrig operatör en massa i onödan. :P

Utomlands är det då sedan mycket viktigt att man håller koll på inställningarna.

Är man osäker så slår man av det "mobila nätverket" och reder ut det med sin operatör. "Busenkelt"... !! ;)

10. stickans

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Trodde bestämt att nu ordnar det sig, men faktiskt osäker än ...
    Under Wi-Fi Networks får jag upp:
    Connected to "Mitt namn" med WPA/WPA2 PSKEnable proxy är inte aktiverad.

Under Mobile Networks får jag upp:

Data roaming: (inaktiverad)
    APN: Telia MMS
    Network operators: Telia

Telia MMS och/eller Telia ovan går inta att inaktivera.
    Hur ska jag då stänga av det mobila nätverket?

En sak till. När mobilen går in i standby läge och blir svart, är jag då säker på att all trafik är avbruten? Eller kan trafiken då fortfarande stå på i bakgrunden, så att jag måste hålla in Power-knappen så länge att jag får upp "Power off" och klicka på den, för att säkert veta att mobilen inte står på och kostar slantar?

Du skrev också om att jag kunde kolla om Wifi-ikonen är tänd. Hur ser den ut? Ser bara en symbol för nätverk, den där med bågarna.

PS:
    Kom på att jag nu, så länge jag inte är helt säker, kan stänga av nätet säkert genom att växla till SIM2. Det facket är tomt, så då kan det ju inte bli någon trafik. Nackdelen är då såklart, att jag missar inkommande samtal, så det blir lite åt en nödlösning.