[Fråga] Total backup av mobilen

Diskussion i 'Allmänt' startad av MrMult, 6 apr 2011.

1. MrMult

MrMult Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hej!

Jag vill göra en så total backup som möjligt av min mobiltelefon då jag skall skicka in den på service och förhoppningsvis få en ny mobiltelefon på garantin.
    (för intresserade har jag problem med eko/fördröjning under telefonsamtal i min HTC Desire HD)

Vilket sätt är smidigast för att göra en så komplett backup som möjligt?

2. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Roota och kör titanium back up på alla appar + systemdata. Då bör du ha titanium back up pro för att göra återställningen mycket smidigare (slippa acceptera installation av varje app). Eller gör en nandroid backup i en open recovery.

3. MrMult

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Kan du berätta om skillnaderna mellan de båda sätten och lite mer ingående hur man går tillväga? Vore jätteschysst. Jag vill inte roota då jag förmodligen totalsumpar min chans att få en ny mobil på garantin då. Och open recovery har jag inte jobbat i än.

4. Ekofasc

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Titanium back up är en app. Jag tror att appen mybackup inte kräver root så då skulle du kunna använda den för att kopiera apparna & sedan spara dina sms med https://market.android.com/details?id=com.riteshsahu.SMSBackupRestore. Och se till att synka kontakter och kalender med Google (sätt på autosynk) innan du skickar i väg telefonen. Då har du sparat det mesta utom systeminställningar.

Hur man gör med - och för att skaffa - det andra alternativet open recovery beror på vilken telefonmodell du har och då får du bäst hjälp om du ställer den frågan i din telefonmodells underforum :)

5. osmium

osmium Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Jag kör med MyBackup Pro som tar SMS, bokmärken, appar, inställningar, spellistor, m.m.
    https://market.android.com/details?id=com.rerware.android.MyBackupPro&feature=search_result

Den kan ta backup även om man inte rootat men det fungerar bättre med root.
    Utan root kan man t.ex. inte ta backup på data som appar sparat eller market links. Du måste alltså börja om från början i Angry Birds och du måste uppdatera alla appar manuellt via market första gången. ;)

Finns i en trial version också
    https://market.android.com/details?id=com.rerware.android.MyBackup

6. MrMult

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Känner mig otroligt handlingsförlamad, i vanliga fall brukar jag själv leta runt lite och hitta lösningar innan jag frågar men skyller på febern. Orkar inte göra särskilt mycket alls nu och vill skicka iväg mobilen så fort jag är på benen igen.
    Hur synkar jag kontakterna till google?

7. Ekofasc

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Från hemskärmen: tryck meny, inställningar, konton. Kontrollera att du har ett google-konto tillagt (det måste man ha för att komma åt market t.ex.) och att autosynk-rutan är ibockad.

Gör det, spara smsen med sms back up and restore, och eventuellt spara apparna utan data (om du inte vill roota) för att slippa söka upp varje enskild app på market. Då har du i alla fall det viktigaste sparat. Glöm inte anteckningar osv också. Och ta ut minneskortet.

8. MrMult

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Har satt på autosynk och kryssat i kontakter nu. Men när jag går in på min gmail och kollar kontakterna där så har inte en enda kommit in :S

9. Ekofasc

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Har du sparat kontakterna som googlekontakter?

10. MrMult

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Nej, de är sparade som vanliga telefonkontakter antar jag. Ska se om jag kan kopiera över dem till google-kontakter.

EDIT: Hittade inget sätt att kopiera över telefonkontakterna till google-kontakter "/...
    Tack för all hjälp hittills, nu behöver jag bara hjälp med det här med sedan skall det vara klart.

Last edited: 9 apr 2011
  11. PeterD

PeterD Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Det man kan göra är att spara alla kontakter till SD kortet och sedan läsa in den filen till Google. Så gjorde jag och efter det så ändrade jag så alla nya kontakter sparades som googlekontakter istället.

EDIT: Man ska alltså exportera kontakter till SD kortet och sen importera den filen till Google.

Inte helt 100 eftersom det inte syncar med de gamla kontakterna om man ändrar nått nummer eller så, men man har kvar alla nummer när man ska synca tillbaka dem sen. Då borde de även bli googlekontakter förresten, har inte provat det än :)

Sen en annan fråga om någon kan svara på det. Räcker det med att "bara" köra root för att kunna använda sig av Titanium backup fullt ut, eller måste man även ha S-OFF också?

Funderar på att försöka göra en backup på typ Angry Birds utifall det skulle hända nått med telefonen, vore så trist att få börja om igen med alla banor :scared:

Som jag läst och fattat det av alla guider så är det inte förrän man ska flasha ny room som man måste köra återställning så det borde betyda att man kan roota och ev. köra S-OFF utan att bli av med alla inställningar?