[Fråga] Vad är ett goldcard? (root)

Diskussion i 'Allmänt' startad av MrMult, 12 maj 2011.

1. MrMult

MrMult Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tjenare, jag tänkte roota min telefon imorgon. Har Telia-abonnemang.
    Följer guiden på XDA (http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=905003)

Där står följande
    "How to downgrade:

Section 1

IF you have a branded device, you have to make a Goldcard. Use "mmc2" instead of "mmc1"!!
    Download the attached file and extract it
    Get stock 1.32 PD98IMG.zip ROM, mirror
    Put the PD98IMG.zip into your SD card. Do not put it into a folder, and do not extract it."

Nu till frågorna, vad är ett goldcard? Vad har jag för nytta av det? Måste jag göra ett goldcard?

2. Skumrask

Skumrask Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Du har det för att få tillåtelse att flasha med en RUU som din telefonleverantör inte tänkt sig. Har du en brandad telefon behöver man ett har jag förstått.

Testa utan, funkar det inte, gör ett goldcard.

Alternativt spendera ett par minuter på att göra ett och kör med det oavsett, det gör ingen skada heller. :)

Lycka till.

3. MrMult

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Vad är en RUU?

Hur använder jag goldcardet då?

4. Skumrask

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag tror RUU betyder "Rom Update Utility" eller något liknande. Goldcardet är, som jag förstått det, ett SD-kort som tillåter dig att flasha din telefon med en RUU som inte är "godkänd", alltså det går förbi de spärrar som kontrollerar exempelvis om det är en "TeliaROM" du flashar eller ej. Du använder det genom att ha det i telefonen när du kör upp/nedgraderings- och rootprocessen. Djupare kunskaper än så har jag inte i ämnet faktiskt.

Kolla gärna runt på fler guider ang. din specifika telefon som komplement till XDA-guiden, samla på dig kunskap! (Kika exempelvis på www.theunlockr.com)

edit: Desire HD? Finns kanske inte på unlockr...

Last edited: 12 maj 2011
  5. MrMult

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Man kan alltså testa att roota, fungerar det inte så gör man ett goldcard och testar på nytt utan att man förlorar något på det (..förutom tid)?

6. Skumrask

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Om telefonen är olåst så ska det allt funka utan men häng inte upp dig på att göra ett goldcard, det är inte något svårt!

7. MrMult

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Nej, kanske inte. Men behöver veta om jag ska köpa ett nytt SD-kort som jag gör till goldcard. Har någon testat Samsung-kortet som följer med mobilen?