Fråga: Wordpress till app

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Amedi21, 26 november 2012.

1. Amedi21

Amedi21 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    146
    Telefon:
    Oneplus 7t

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 7t
    Hej,

Har sökt lite, både här och på google, utan att riktigt hitta vad jag söker. Jag är i flera avseenden teknisk analfabet, så jag vill helst inte befatta mig med någon kod :)

Såhär ligger det till. Jag är redaktör på en nättidning som kör wordpress som bas (med wpzoom som köpt tema). Vi är ekonomiskt barskrapade varför vi inte anlitar någon som får i uppdrag att utveckla en app. Istället har jag till uppgift att försöka komma på en lösning att konvertera vår hemsida till en androidapp, helst ett program/en hemsida som gör det kostnadsfritt, åtminstone till en början. Det känns som att det är något man har periferläst om tidigare, och med tanke på det öppna format wordpress bygger på borde det inte vara någon omöjlighet?

Jag är ytterst tacksam för era förslag :)

2. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1.003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    En bättre (och helt kostnadsfri) lösning vore att använda ett tema anpassat för små skärmar: http://crowdfavorite.com/wordpress/themes/favemobile/

Då behöver du inte bekymra dig om att underhålla appar till varken iOS eller Android. Ett utvecklarkonto för iOS kostar väl också typ 900 kr om året om jag inte minns helt fel?

3. Amedi21

Mottagna gillanden:
    146
    Telefon:
    Oneplus 7t

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 7t
    Tack för förslaget. Om iOS kostar så får vi ta det i ett senare skede. Vi är förhållandevis små, har en läsarskara på omkring ett par tusen i månaden och har funnits i fem år. Vi har legat nere i sex månader men hade en relansering av sidan för en månad sedan. Därför är det nog ingen idé att byta tema såhär i efterhand.

Om det finns någon hemsida som genererar en app av en wordpress-sida så vore det att föredra. Har hittat en som visar sidan på samma sätt som i webbläsaren, men jag söker någon som är lite mer intuitiv än så. Hittade även feed.nu men jag lyckas inte generera själva appen med denna plugin. Jakten fortsätter... :)

4. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Att gå vägen över en app är i det här fallet meningslöst och rent slöseri. Appar ska inte bara visa webbsidor utan ska tillföra något. Om appen inte tillför något så ska ni istället välja en mobilanpassad webbsida. Att wpzoom inte erbjuder en responsive design out-of-the-box låter helt sjukt dåligt när ni betalar för det.

Om man inte vill gå in och ändra i befintligt tema så skulle jag nog välja att lägga till en mobile theme switcher-plugin (det finns en hel hög tillgängliga) som väljer ett tema utifrån vilken device besökaren har. Det mobila temat skulle då vara ett väldigt rent tema, t.ex. det som Hund länkar till.
    Om man känner sig inspirerad och tillräckligt kunnig så lägger man in några komponenter från det "stora" temat så att användaren känner igen sig. Det borde inte ta mer än några timmar att klippa ihop även om man inte kan någon kod.

Om ni ska lägga upp appen i Play Store så kostar det också en liten slant. För Android så går det dock att distribuera appen vid sidan om helt gratis.

5. shieldfire

shieldfire Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Vem har bestämt detta och när? Detta är väl ett praktexempel på när man inte ska ha appar. Och varför HTML 5 togs fram. Gör webben mobilanpassad.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

6. Amedi21

Mottagna gillanden:
    146
    Telefon:
    Oneplus 7t

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 7t
    Jag delar er uppfattning om att det inte finns någon mening med att omprogrammera webbsidor till appar, och det är inte heller min ambition. Isåfall har jag redan appen klar och saken är löst. Jag vill naturligtvis kunna tillföra ett mervärde med appen, t.ex. notifieringar om att en ny artikel lags upp. Vi uppdaterar sällan och vår läsarkrets är väldigt avgränsad varför jag tror att det finns ett intresse för en app såväl bland våra läsare som för vår egen del. Vi har i dagsläget inga funderingar på att distribuera appen via Play (om inte annat pga principskäl om att play inte ska svämma över med webbsidor i appformat), utan gör den isåfall tillgänglig via tredjepartsinstallation, men detta beror förstås på vilka funktioner en sådan app skulle få.

Jag ska titta närmare på switchers som anpassar sidan till ett mobiltema. Har hittat ett par alternativ. Tack för er hjälp.

7. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    För notifieringar från en blogg så är RSS-flöden att rekommendera. De flesta bloggar har färdiga RSS-flöden som användarna kan börja prenumerera på.
    Google Reader och Google Currents använder jag för att läsa bloggar.