Frågetråden (inför köp)

Discussion in 'X10 Mini/Mini Pro' started by teddyjohan, Jul 10, 2010.

1. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Tänkte att vi kan försöka samla alla frågor före köp här så undviker vi att skräpa ner forumet...

Jag själv kör en HTC Legend i dagsläget men har tidigare haft en HTC Tattoo samt iPhone 3G. Är på jakt efter något mindre, men X10 Mini var inte ute när jag köpte Legenden. Funderar därför på att byta "ner mig", är inte så rädd för QVGA, om än att Android 1.6 är lite skrämmande...

Har bara haft möjlighet att pilla på en X10M vid ett tillfälle, vid releasen, och mitt helhetsintryck var ganska bra. Men jag hade inte möjlighet att testa funktionerna då, den var precis unboxed och inget var inställt, och i butik är de som alltid här i stan ovilliga att hjälpa till om man inte i princip lovar att köpa mobilen...här är därför ett gäng frågor jag inte hittat svar på som ni X10M ägare kan svara på! :)

1) Det blåa interfacet som är genomgående i telefonen (och som gör att den ser ut som en SonyEricsson istället för Android), det går inte stänga av antar jag, inte ens med en annan launcher? För menyerna och allt är ombyggt?

2) Timescape-widgeten verkar inte kunna röra på sig, det ser mer ut som en glorifierad genväg. Kan man scrolla i den utan att öppna appen?

3) Kan man ha flera timescape-widgets samtidigt på olika "skärmar";t.ex. en för SMS och en för Facebook, eller är man begränsad till bara en?

4) Timescape visar varje kommunikation (meddelande, samtal, tweet) och inte per person eller hur? Med andra ord kan jag inte på något snabbt sätt komma åt all min kommunikation med en specifik person utan att bläddra igenom en massa andra personers kommunikation?

5) Många HTC Tattoo användare har bytt till X10 Mini. Är du en av dom? I så fall, kan du jämföra - för och nackdelar? HTC Sense har ju en del innovationer som saknas i X10s interface.

6) Någon som hört något om datum för eller innehåll i 2.1 uppdateringen, förutom att det är i Q3, alltså nu?

7) Jag mailar inte med telefonen men ringer några samtal om dagen och skickar ett 50-tal SMS. Fungerar (om möjligt, jämför med HTC Tattoo eller Legend) inmatningen felfritt och snabbt på T9? Inte alltför många missade inslag? Enkelt att redigera?

Jag vet förstås hur det ovanst. (7) går till, men jag vet inte hur det upplevs. HTC har ju ett finfint tangentbord, även med T9.

2. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    1) installera annan launcher och den ser precis ut som den ska, inget SE grafiskt finns kvar.

2-4) använder inte timescape.

5) Fick den av jobbet, privat kör jag en Magic så jag kan inte jämföra.

6) Här kan vi bara gissa.

7) har aldrig haft några problem med T9 på mini'n.

3. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Japp, de har byggt om rubb och stubb. Om du verkligen hatar färgschemat kan du ju delvis komma undan genom att köra andra klienter för sms/dialer etc, men du blir aldrig helt av med det. Man vänjer sig.
    Nepp, den byter bara bild när widgeten uppdateras.
    Njae det tror jag inte, setupen där du väljer vad som ska vara med i timescapeströmmen är ju inne i appen, så det blir nog samma överallt.
    Jepp, allt i en lång rad.
    Q3 är väl det enda som sagts officiellt.
    "Nja". T9-inmatningen i sig går ganska snabbt med stocktangentbordet, men personligen tycker jag knappen med nedåtpilen som man använder för att visa alternativa ord är alldeles för liten och lätt att missa. Och då blir det till att hamra på backspace och börja om. Men även detta är såklart en vanesak, jag upplever att det blir lättare efterhand.

4. teddyjohan

MINA ENHETER

Tack för bra svar. Jag har tänkt över vad jag använder mest i telefonen (Legend) som jag har idag och allt det klarar ju X10 Mini också. Det jag tror jag kommer sakna mest är nog HTC Sense, och då menar jag inte deras widgets eller bakgrundsbilder etc. utan de dolda förbättringarna. Som att alla kontakter synkas automatiskt, att man kan få fram all kommunikation (status updates, tweets, mail, sms, samtal, bilder) på en person direkt i kontaktlistan osv. osv.

Och sådant kan jag nog inte lösa med appar heller. Det blir förstås en avvägningsfråga. Men en del av det förbättras ju också när 2.1 kommer eftersom Android då kan synka kontakterna i vart fall, även om det i värsta fall bara innebär att Minin laddar ner kontaktbilder.

Om någon har fler svar eller kommentarer, skriv gärna en rad. Eller fler frågor! Desto fler frågor desto mer vet vi alla :)

5. micjoh

micjoh Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

jag missförstår dig nog. (har aldrig provat sense) men mina kontakter, mail och kalender synkas automatiskt (om jag inte stänger av det). i kontaktlistan kommer du, precis som du skriver, åt alla samtal, sms, osv osv genom infinity knappen. som jag förstår det är det väl ungefär samma funktionalitet som hos sense, dock lite annorlunda förpackat.

vad gäller den blå färgen blir du tyvärr aldrig av med den överallt. i de fall apparna väljer att använda android default färg så blir det blått istället för svart/grått som det brukar på android. det kan ge ruskigt fula appar ibland. hoppas SE ändrar på det så att det går att stänga av...

6. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag fyller på med frågor om x10 mini:

1.)
    Hur är ljudkvalitén? Den är helkass/låg på min x10 idag, någon som jämfört med mini/mini pro? Ni nöjda?

2.)
    Fungerar appar som tex, swedbank, google maps, prisjakt, hemnet (beta) osv?

3.)
    Surfa på webben, omöjligt eller ok?

Tack på förhand!

Mvh
    elpapo

7. elpapo

MINA ENHETER

Behöver ni ladda luren varje dag vid "normal" användning? Om inte? Hur ofta?

8. Fredriks

Fredriks Android Medlem

MINA ENHETER

Jag gick faktiskt från en Legend till en Mini Pro och jag saknar ingenting, kanske den större skärmen i vissa lägen ;). Skärmen i mini är faktiskt bättre och större än vad man tror. Var orolig för hur den skulle vara att surfa på men det är faktiskt inga problem, Legenden är ju bättre att surfa på helt enkelt men det är nog det enda.

Jag upplevde min Legend som ganska buggig faktsikt.

Ljudet både vid samtal och ringsignalljud osv är bättre på mini:n anser jag.
    På min Legend hackade ljudet innan det kom igång ordentligt när det ringde tex. Jag upplever att batteritiden är bättre på mini Pro:n än på Legenden.
    Pratar riktigt mycket i min Pro med BT-headset om dagarna,använder gmail och surfar lite grann men har ändå ca 40-50% kvar vid 16:00. Så bra var inte min Legend,fick stödladda den varje dag vid lunch eller eftermiddagen för att
    klara en hel arbetsdag

9. elpapo

MINA ENHETER

Tack för snabbt och bra svar Fredrik!

Ljudstyrka och kvalite är numera prio 1. Vill inte behöva ha headset.

/elpapo

10. teddyjohan

MINA ENHETER

I Sense öppnar man en kontakt och får fram all kommunikation med den kontakten samlad, alltså allt i kontaktlist-appen. Sida ett är sms, samtal, mail men sen kan man svepa åt höger för att få fram personens alla statusuppdateringar på facebook, twitter, alla dennes bilder på facebook, all mail man fått från den personen, med mera. För mig är det en otroligt smidig funktion när jag jobbar (få fram all kontakt med chefen på ett enda ställe, eller en klient eller kollega) utan att behöva öppna en massa appar.

Jag upplever inte Legend som buggig alls generellt, tvärtom. Däremot funkar inte HTCs widgets så bra. Har kört återställningar etc men det verkar inte vara lösbart. Tror att det har att göra med att Androids framework inte riktigt stödjer så interaktiva widgets som de i Sense (därav att det inte funkar med scrollbara aftermarket widgets). Hur som helst är Sense ett stort skäl till att jag väljer HTC; men när de viktigaste sakerna inte funkar kan det ju kvitta.

Legenden känns ju dessutom extremt robust i kvaliteten och skärmen är i en klass för sig; men det innebär ju också att den är tung och drar enormt mycket batteri. Ser gärna fram emot fler jämförelse-åsikter från HTC ägare :)

Och gärna lite mer info om vad som listas med infinity-knappen?

11. teddyjohan

MINA ENHETER

För övrigt, jag skriver en hel del SMS som sagt. Kör redan nu med "dialpad" (HTC Sense) med någon slags T9 funktion aktiverad. Någon som har kört HTC dialpad och kan jämföra med X10 Mini? Eller över huvud taget, jämföra med QWERTY på en HTC?

Jag är inte insnöad på HTC överlag bara för att förtydliga, men deras tangentbord och inmatning anses ju allmänt vara "bäst" såvitt jag förstått.

12. Fredriks

Fredriks Android Medlem

MINA ENHETER

För egen del slår ett fysiskt tangentbord allt. Jag hade jättesvårt med tangentbord på skärmen
    Visst är mini pro:s Tangentbord litet men det funkar helt otroligt bra att skriva på.
    Personligen anser jag att det slår ett skärmtangentbord med råge.

13. KingLouie

KingLouie Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    iPhone 5s
    Platta:
    iPad mini
    Övrigt:
    Chromecast
    Jag hade tidigare en X10:a och var mycket missnöjd med samtalskvaliteten trots uppdateringar blev den aldrig riktigt bra. Köpte senare en X10 mini och det var som natt och dag. Klart och tydligt ljud både för dig själv och personen du pratar med. Yttre högtalare är också mycket bättre än på storebror...nu kan jag höra när det ringer och vaknar av alarmet, vilket var stört omöjligt på x10:an.

De appar du nämner funkar...men har inte testat hemnet. Jag har stött på appar som inte finns på marketplace...men det är inte hela världen...man hittar lätt andra alternativ. Man kan också försöka ladda ner appar som filtrerats bort på utvecklarnas hemsidor och liknande. Det är ju skärmupplösningen som sätter gränsen för vad du kan ladda ner men många apps funkar fast de blivit bortfiltrerade...man får testa helt enkelt.

Surfning funkar hyffsat. Visst saknar man X10:ans stora skärm men jag värderar portabilitet högre.

14. teddyjohan

MINA ENHETER

Jag är nyfiken på hur meddelandehanteringen fungerar; är det trådade konversationer med bild eller namn t.ex. och hur ser det ut i övrigt? Finns inga screens uppe här någonstans va?

15. Coldsnap

MINA ENHETER

Last edited: Jul 11, 2010
  16. teddyjohan

MINA ENHETER

Tackar! Sitter också på Youtube och kikar runt. Jag är medveten om att upplevelsen blir klart mindre "wow" än på min Legend; men å andra sidan känns det pointless att bära runt på en 4K telefon om man aldrig använder de avancerade funktionerna direkt.

Några appfrågor...

1) Funkar Locale , och i så fall, bra? Funkade inte optimalt på Tattoo...
    2) Funkar Greed?
    3) Funkar Snowstorm?
    4) Funkar Spotify? Funkade inte så bra på QVGA förut...
    5) Funkar SMS Popup och/eller Handcent?
    X) Några poppis appar som ni vet inte funkar?

Jag kan nog inte leva utan Locale, funkar Greed kan jag ändå få ut något av all dötid på bussen (nu när surfen blir mindre sexig mot Legendens stora skärm)!

17. Coldsnap

MINA ENHETER

Handcent och Snowstorm funkar fint iaf.

18. teddyjohan

MINA ENHETER

Vilken dialer kör ni på? Kollade i Market; finns ju en hel del bra men inget ser ju särskilt snyggt ut. HTCs dialer är ju klockren, en av de bästa funktionerna i telefonen i min mening.

19. Fredriks

Fredriks Android Medlem

MINA ENHETER

Snowstorm och Spotify fungerar.

Använder Spotify dagligen och det fungerar precis lika bra i Pro
    som på Legenden

20. Fredriks

Fredriks Android Medlem

MINA ENHETER

Jag använder standard dialern men är på jakt efter en bättre.

Någon som kan tipsa ?

Söker oxå efter någon bättre/roligare låsning/öppning av skärmlåset.
    Testade något som heter Lock någonting men med den gick det inte ens låsa upp skärmen
    Tur att menyknappen fungerade så man kunde avaktivera funktionen och sen avinstalera
    den.