Fragmentering inom Custom-ROM världen

Diskussion i 'Allmänt' startad av Adam2, 23 jun 2011.

1. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Den eventuella fragmentering som finns mellan Android 2.x och 3.x respektive mellan enskilda tillverkares mjukvaror debatteras både här och där. Denna tråd tänkte jag dock att vi skulle ägna åt något som iallafall jag ser som ett litet problem, nämligen fragmentering inom Custom-ROM världen.

Custom-ROMs ses av många som en stor fördel med Android jämför med exempelvis iOS - något jag håller med om. Det finns dock, i min värld, ett problem. Varje person som vill utveckla sin egna ROM verkar basera denna på en utav ett fåtal "grund-ROMar" t.ex. stock, CM eller MIUI. Därefter plockas modifikationer och fixar från andra ROMs och på detta vis skapas en ny ROM som passar skaparen och, förhoppningsvis, några till.

Problemet som jag ser det är då att antalet ROMs bara ökar och ökar, och valet blir därmed svårare och svårare. Dessutom tvingas man nästan alltid kompromissa bland funktioner när man väljer ROM. T.ex. om jag vill ha togglefunktion i notificationbar utesluter det en rad ROMar. Om jag sedan vill ha Vodooljud utesluter det andra ROMar osv osv...
    När jag väl hittat en som uppfyller alla mina krav eller som inte kräver allt för stor uppoffringar kan man ge sig fan på att den inte är uppdaterad eller inte anses stabil.

Någon mer som ser denna fragmentering som ett problem?

Om man istället leker med tanken att det fanns mer avskalade ROMar att välja bland så kunde användare premiera och välja den som är bäst uppdaterad eller stabil och att det sedan fanns modifikationer som kan appliceras på alla dessa ROMs. Detta skulle, om det i praktiken fungerar, innebära att stabilitet och säkerhet inte skulle behöva ställas mot funktioner (såsom Vodooljud).

Hade detta varit möjligt? Varför har utvecklingen gått åt (i mitt sätt att se det) andra hållet?

Jag vet att det finns vissa modifikationer som man kan flasha in på valfri(?) ROM men detta verkar vara väldigt sällsynt. Vanligare verkar vara att modifikationen läggs direkt in i en eller flera ROMs.

2. worldwide

worldwide Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Personligen tror jag inte att fragmentering inom ROM världen har någon betydelse för konsumenter som bara vill ha en telefon som funkar och skiter i version numret.

Endast vi teknik-geeks som bryr oss om detta med version nummer och custom ROMs.

Last edited: 23 jun 2011
  3. PatricF

PatricF Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Jag förstår inte riktigt vad problemet är!? Skulle det vara ett "problem" att det finns ROMs att välja mellan om man vill ha en custom-ROM?

Jag ser verkligen inte det som något negativt, ser det mer som positivt då utvecklingen bara går framåt och inte åt andra hållet som du nämnde.
    Om det är någon funktion en ROM har som fler folk vill ha i andra ROMs så är det stort sett bara implementera det.

Det är nästan som att säga att utvecklingen går bakåt för att t.ex Microsoft, Apple, Google, Adobe, Blizzard etc. etc. utvecklar sin egen mjukvara när dom tekniskt sett kunde jobbat ihop och utvecklat i större skala.

Utbudet av seriösa ROMs är inte Jätte stort tycker jag. Det finns en hel del ROMs som du sa baserar sig på någon större och bara ändrar något litet och kallar det sitt eget, men det är oftast bara för personlig användning och kanske några fler. Alla ROMs supportar inte samma telefoner heller.
    Vill man ha en seriös ROM som uppdateras så väljer man helt enkelt någon som utvecklas av någon/några seriösa utvecklare.

4. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

worldwide: Du har nog rätt i att gemene man inte ser detta som ett problem.

PatricF: Problemet blir ju som i många open source projekt att nya funktioner läggs till snabbt men att stabilitet och säkerhet ibland inte prioriteras lika högt. Jag säger inte att det är ett problem att det utvecklas många olika ROMs (på samma sätt som jag inte anser det vara ett problem att MS och Apple inte samarbetar).

Problemet är att det i grunden handlar om samma kod som gång på gång på gång branchas (i princip, ta mig inte på orden). Detta leder till att vi har 100 olika branches som bygger på samma mjukvara och är tänkt att göra samma sak fast med lite olika finesser på ytan.

Tänk dig desktopcenariot: Du är mån om säkerheten och därför måste du hålla dig till en viss version av Windows. Denna har dock inte Office eller Notepad. En annan, som visserligen har hög säkerhet och Office har dock inte någon webbläsare...

Vad jag eftersöker är bättre uppdelning där en mindre andel saker finns i ROMen och mer ligger som separata uppdateringar, då skulle man som användare själv kunna plocka ihop vilka features man vill ha...

5. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Det ser jag inte som ett problem. Det jag däremot, som du verkar vara inne på, är för är modulära byggen. En strippad ASOP i grunden med en ren telefon-funktion och tex stock-launcher, där man kan lägga in egna features, tex switches i notification bar. Du får nog dock jaga en dev som förklarar hur det egentligen ligger till med modularitet (nytt ord? :)), varför det inte används. Finns säkert någon begränsande faktor i hur Android är uppbyggt.

En ROM som lyckats riktigt bra med att vara "modulär" är MIUI. Tom jag, som inte är dev, kan plocka ihop de delar (boot-skärm, lås-skärm, ikonpack, tema på ui osv) tämligen obehindrat och "modulärt", även om det mesta säkerligen ligger i en "style-fil" som bara flyttar runt och ändrar hex-värden för olika färgkodningar. Det vore underbart om detta gick att göra på en djupare skala, ja.

Ser dock inte "fragmenteringen" av romar som något problem. Tills modulära byggen fungerar är ju valfrihet bara bra.

6. worldwide

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

"Finns säkert någon begränsande faktor i hur Android är uppbyggt. "

Hur menar du :)

7. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Att en förändring i notification bar innebär förändringar på femton andra ställen, som i sin tur kräver förändringar på femton andra ställen osv. Någonting man kan "hårdkoda" in om man har förutsättningarna klara för sig (om man vill lägga in en feature kollar man upp vad som påverkas i alla led och kodar därefter).
    Om en modul skulle läggas till skulle den behöva ta hänsyn till alla varianter alla olika människor skulle kunna installera. Exponentiell tillväxt av möjligheter, exponentiell utveckling av problem :)

Om Android var fullt modulärt skulle ju tex alla olika features vara lösa från varandra för att sammanfogas i någon sorts kärna, och då antar jag att man skulle sett precis det du efterfrågar - moduler.

Men jag vet som sagt inte hur det fungerar... :sealed:

8. worldwide

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Är det möjligt för utvecklare som t.ex. MIUI utvecklarna eller CM7 utvecklarna att ge android ett HELT annat UI? Byta notifications, launcher osv? Är android så flexibelt? Är det möjligt att ändra så mycket i koden och framework att göra om android till t.ex. webos eller WP7?

9. Goldstar

Goldstar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

I princip är ju det vad som gjorts med cm7, cm7 har tex adw launcher som standard och det är inte omöjligt för dem att byta ut det mot tex Launcher pro om de känner för det, däremot kanske det för med sig mer än bara ett byte av launcher, är inte så insatt.

Men visst finns det beroenden mellan appar, tex har jag svårt att tänka mig att man byter standardapp för facebook om man fortfarande vill ha kvar kopplingen till tex olika kontaktappar, likadant om man helt byter gmailapp så skulle det kunna ställa till problem för dialers, kontaktappar och kalendrar.

10. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

otto: Om det är som du säger, att det finns en begränsande faktor som gör det mycket lättare att baka in en modifikation i ROMen snarare än att släppa den separat, är ju det en fullgod anledning till varför verkligheten ser ut som den gör.

Dock tror jag inte att denna begränsning finns. Jag tror att antalet skräddarsydda ROMar snarare beror på att varje utvecklare vill släppa sin "kompletta ROM med allt som behövs för att få all den funktionalitet som jag själv en gång letade efter". Detta är ju i grunden bra (många ROMs = bra) men eftersom det låser användare hade jag hellre sett ett modulbaserat system precis som otto nämner.

Nå, finns det någon teknisk begränsning? Eller förpackas allt som kompletta ROMar bara för att det anses vara smidigare?

11. Goldstar

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Jag tror det skulle vara svårt att få spridning på en ickekomplett rom, själv skulle jag inte ha orken att sitta och plocka ihop något. Att man sen väljer andra appar för olika saker är nått helt annat. Tex skulle de inte kunna ha moduler med programvara som kostar pengar och var skulle då vinsten ligga menar du?
    Vet inte heller hur du menar att du blir låst? Jag kör cm7 och känner inte att det finns några låsningar, jag kör visserligen inte så mycket av de program som skickas med, men efter vad som hände i tisdags så skulle jag verkligen inte vilja vara utan de program som var inbakade i romen från början. Då krashade gocontacts som jag brukar använda och eftersom att jag var bortrest och upptagen så kunde jag inte fixa det direkt, hade jag varit utan kontakter från cm7 så hade jag haft en obrukbar telefon en hel dag.

12. nonajme

nonajme Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Det ni egentligen efterfrågar verkar ju vara lite av det man hittar i "rom kitchen" romar. Eller är jag ute och cyklar?

13. Goldstar

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Tror du har rätt, där kan man ju bygga upp romar som man vill ha dem

14. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Utveckla!

15. exore

exore Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

otto gillar detta.
  16. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

17. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Detta är något som jag helt missat samtidigt som det i princip är det jag efterfrågar. Jag känner att denna topic inte riktigt blev som jag hade tänkt även om något gott kom ur den ^^

Vad jag menar är bara att jag tror att Android och Custom-ROM svängen hade haft glädje att ett mer pluginbaserat system (många stora opensource-projekt kör ju detta för att tillåta så många personer som möjligt att bidra med features utan att hela tiden skapa stabilitetsproblem).

Som det är nu tycker jag man mycket sällan läser om ROMar som inte någon har stabilitetsproblem med. Detta gör att iaf jag drar öronen åt mig då min telefon bara måste fungera (med tanke på jobb osv). Med mjukvara uppdelat på ett bättre sätt tror jag att kärnan och grundfunktionaliteten kan hållas ganska konstant (dvs förhoppningsvis stabil) medans "plugins" gör det möjligt att testa nya funktioner hela tiden. Då kan användare själva välja om dom vill ha dom senaste funktionerna/pluginsen eller köra mer stabilt...