Fråga: Frågor ang LTE:ns funktioner och buggar. Väljer mellan den och den vanliga noten.

Diskussion i 'Galaxy Note 2 LTE' startad av thehero, 20 apr 2013.

  1. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Hej på er.

    Jag har (nästan) bestämt mig för att köpa en Note II, men står och velar mellan en vanlig och LTE:n.
    Det skiljer bara 300:- mellan vanliga Note II och Note II 4g LTE, men ett par underliga saker jag hört fick mig att tveka inför ett köp av LTEn...

    Så jag har ett par frågor till er som vet. Jag har läst igenom alla trådar här men inte hittat svar. Jag vore väldigt tacksam om någon kunde svara på mina funderingar. :innocent:

    1.
    Kan man stänga av 4g och välja att mobilen enbart ska växla automatiskt mellan 3g OCH 2g?
    Funktionen som de flesta andra mobiler har alltså.
    Eller finns bara lägena:
    -Automatiskt gsm/3g/4g
    och
    - enbart 3g ?
    Där jag bor så finns 3g och ibland en svag 4g bara i stadskärnan, så fort man rör man sig lite utanför så växlar det direkt över till gsm. Det vore sorgligt om jag måste in i inställningarna för att manuellt växla till bara GSM varje gång lämnar stadskärnan för att behålla någon som helst mottagning, då skulle jag bryta ihop efter en dag.

    2.
    Att 4g drar ström har jag läst mig till, men om jag stänger av 4g, tar den då fortfarande mer batteri än den "vanliga" Note II utan 4g?
    Eller blir då batteriförbrukningen likvärdig mellan de två?

    3.
    Är problemet med tappad mottagning och missade samtal vid låg 4g-mottagning åtgärdade? Jag läste här att mobilen vägrade växla över till 3g/gsm när 4g-mottagningen var dålig, med resultat att man missade samtalen.

    4.
    Är det fortfarande problem med att mobilen började sörpla batteri som besatt efter sista uppdateringen? Batteritiden är ju ett av köpargumenten...

    5.

    Några andra råd och tips från er som redan har erfarenhet av Noten?
    Vad skulle ni gjort om ni kunnat göra om ert val? Den vanliga Noten eller Note LTE 4g?
     
  2. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    I android 4.1.2 har jag följande alternativ:

    - LTE/GSM/WCDMA
    - GSM Only
    - WCDMA only

    Så jag antar att det du vill ha saknas per default, men jag har svårt att se att det inte går att lösa.

    Jag har 4G-versionen, men bor i Bangkok där det inte finns något 4G-nät. Jag har fortfarande LTE/GSM/WCDMA aktiverat och batteriförbrukningen antar jag är likvärdig. Om jag tog den ur laddaren klockan sju på morgonen, var online på skype hela dagen, surfade flitigt, hade en del synktjänster igång och ringde några samtal så brukade jag ha någonstans mellan 50-60 % kvar klockan åtta på kvällen. Jag skriver i imperfekt eftersom att detta var fallet med 4.1.1. Efter en vända över på CM10.1 är jag på 4.1.2 nu och jag har inte hunnit utvärdera batteriet än men lite sämre är det allt.

    Det kan jag inte svara på, eftersom att jag aldrig har varit uppkopplad på 4G.

    Du har ju fortfarande samma hårdvara i telefonen, och mjukvara är ju ersättninsgbar. Jag tycker att 4.1.1 är den mest stabila versionen hittills (jag har den tele2-modifierade mjukvaran, även om telefonen i sig är olåst). Jag funderar på att byta till den. Sen finns ju en del romar som i princip bara fokuserar på stabilitet och bra batteritid.

    För mig är det viktigaste att telefonen klarar en dag med marginal, eftersom att jag ändå kommer att ladda den under nattetid. Den här telefonen slår allt jag haft tidigare med råge (SGS1, SGS2, SGS3, Note 1, One x, Galaxy Nexus).

    Jag hade valt 4G alla dagar i veckan. Om man kan få stöd för 4G ser jag ingen anledning till varför man INTE skulle välja det, om man kan leva utan FM-radio dvs :)
     
    thehero gillar detta.
  3. Kurt45

    Kurt45 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2009
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S24 Ultra
    Det finns möjlighet att stänga av 4G och använda GSM/WCDMA auto läge.
    Finns ingen anledning att köpa Note 2 utan LTE. Jag har min på GSM/WCDMA sätter på 4G när jag behöver bättra fart.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 21 apr 2013
    thehero gillar detta.
  4. Ja, det är möjligt att stänga av 4G och enbart köra WCDMA/GSM och jag skulle nog säga att den då blir likvärdig med den vanliga Note 2. Frågan är ju mer hur ofta du byter mobiler, men ska du ha mobilen mer än ett år rekommenderar jag att du väljer en med LTE. Det är ju trots allt under utbyggnad och att välja en med LTE gör bara att du är "säkrad" för framtiden och kan ta del av de snabba överföringshastigheterna när det väl blir utbyggt där du bor.
     
    thehero gillar detta.
  5. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Tack alla!

    Jag antar då att ingen av er med LTEn har haft problemet med tappad mottagning och missade samtal vid låg 4g-mottagning? Det där med att mobilen i autoläge var mycket motvillig att växla över till 3g/gsm när 4g-mottagningen var dålig, med resultat att man missade samtalen....

    Kom dessa valmöjligheter som ni nämnde först med 4.1.2, eller fanns de redan på 4.1.1?
    - LTE/GSM/WCDMA
    - GSM Only
    - WCDMA only

    Om det fanns redan på 4.1.1, så ska jag nog inte uppdatera till 4.1.2 på grund av att batteritiden och lurens snabbhet hörs bli försämrad med 4.1.2.
    Ifall nu luren inte har 4.1.2 redan i kartong...

    Jag bor i norrbottens inland, och en lur som inte fungerar klockrent med att växla mellan vanlig GSM och ibland 3g är här nästan helt obrukbar. Anledningen till att jag sneglar på LTEn är en avlägsen förhoppning att det blir bra 4g-täckning här också någon gång under min livstid...

    (Edit: Dagens nybörjarfråga. "Nedgradera" till 4.1.1? Är det ens möjligt med en icke rootad telefon?)
     
    Last edited: 21 apr 2013
  6. chucken

    chucken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    1 166
    Mottagna gillanden:
    317

    MINA ENHETER

    Ja det är bara att flasha in med odin. Räknaren ökar inte heller. Firmware finns på http://www.sammobile.com/
     
    thehero gillar detta.
  7. Adde.k

    Adde.k Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2012
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Min note II blev som innan uppgraderingen när jag gjorde en återställning så det är inga större problem. Jag laddar varannan dag när jag är ledig och varje natt när jag jobbar. Jag har märkt att om jag stänger av wifi när jag går hemifrån så räcker batteriet lite längre.


    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2