Frågor angående 3 /Tele 2 och diverse.

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av dt33, 29 mar 2012.

1. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    593

MINA ENHETER

Har lite frågor som skulle vilja ha besvarad innan jag bestämmer, om skall hoppa på tåget eller inte.

1. 3/Tele 2 10 GB datamängd. Sänks hastigheten direkt, när 10GB uppnåds och både är stenhård på att hastigheten begränsas till 64kbits? Nån som fått hastigheten begränsad till 64kbits nån gång vid uppnåd 10Gb förbrukad datamängd?
    2. Kommer att vidarekoppla mitt gamla Telenors Surfa abb. till 3/tele 2 och kommer det kosta nåt extra för alla som ringer till mitt gamla Telenors abb då?
    3. 3 och Telenor delas 3G tillsammans och Tele 2/Telia delar på samma 3G nät?
    4. Samma som ovan, fast om 4G/LTE och vilka använder gemensam nät?

2 års bindningstid är lång tid och gäller välja rätt. Om nu bestämmer sig för hoppa på tåget.

2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 324
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    1. Den sänks inte direkt, det tar vanligtvis upp till 24h innan den sänks och spärren ligger nog inte på exakt 10GB utan lite högre. Själv har jag aldrig blivit sänkt, men jag har själv sätt när jag närmat mig och därför tagit det lite lugnare med surfandet via 3G.

2. Nej, men det kommer att kosta för dig som det kostar att ringa från ditt Telenor Surfa till 3 - du står alltså själv för extrakostnaden. De som ringer till dig betalar endast vanlig samtalstaxa till Telenor.

3. 3 och Telenor delar 3G-nät i Sverige förutom i Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona - de använder dock egna backbone nät varför hastigheten kan skilja sig på samma ställe. Stora delar av nätet klarar hastigheter upp till 32mbit/s. 3 bygger dock nu även ut sitt 3G-nät i 900-bandet vilket ger större täckning samt bättre täckning inomhus - detta nät får Telenorkunder inte ta del av - det är samma frekvens som används vid utbyggnad av GSM-nätet det klarar hastigheter upp till 16mbit/s. Det byggs ut främst i större städer och nu närmast i kusten samt stora delar av mälardalen - för att det sedan ska byggas ut över hela Sverige.
    Telia och Tele2 delar hela sitt 3G-nät - det är inte alls lika vältäckande som 3s och Telenors 3G-nät och klarar hastigheter på vissa ställen upp till 16mbit/s. Det är ofta man hoppar mellan 3G och GSM-nätet även i större städer (egen erfarenhet).

4. Telia och 3 bygger egna. 3 planerar att öppna sitt 4G-nät innan sommaren. Telenor och Tele2 delar 4G-nät med egna backbone nät - varför hastigheten kan skilja sig på samma plats.

För att tillägga så har tidningen mobil korat 3 som vinnare för mobilt bredband 5 år i rad och nu senaste testen även som ensamt bästa nät för röstsamtal i Östra Svealand, Stockholm och på Tåg. 3 är även ensamt bäst på mobilt bredband i hela Sverige minus Södra och Norra Norrland. Se vart respektive operatör vunnit och kan klassas som "bäst" här: http://www.mobil.se/nyheter/tre-och-telia-vinnare-i-tackningstestet-1.491367.html

-Hoppas detta var svar på dina frågor, och lite annan onödig info :)

dt33 gillar detta.
  3. dt33

Mottagna gillanden:
    593

MINA ENHETER

Detta var inte bra, får nog ta en extra fundering om tåget nu. :ehm:

4. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 324
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Varför ska du ha kvar ditt Telenor abonnemang? Har du bindningstid kvar? Hur lång isf?

5. dt33

Mottagna gillanden:
    593

MINA ENHETER

jup..19 mån.

6. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 324
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jaha, om du vill ha kvar numret kan du göra som följer
    Hos telenor be om ett nummerbyte på ditt abonnemang och samtidigt flytta över ditt gamla abonnemangsnummer till ett kontantkort hos Telenor - för att du sedan ska kunna flytta över det gamla abonnemangsnumret till 3. Gjorde så hos Tele2 - dom krånglade en del innan dom fattade vad jag ville. Men det löste sig tillslut!

7. dt33

Mottagna gillanden:
    593

MINA ENHETER

Lite för krångligt, nåja inte hela världen och nytt nr har jag vant mig vid. Bytt mellan 3 olika abb/operatörer och nr senaste året. Telenor är jag faktiskt mest nöjd med, den enda operatören som 3G alltid fungerat sen första dan och tyvärr är erbjudandet alldeles för lockande. Får ta mig en riktigt fundering.

8. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 324
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Beroende på vart i Sverige du bor så har ju 3 och Telenor delat 3G-nät men egna backbone-nät. Så om du har 3G täckning med Telenor, har du det nog med 3 också!

9. Niklase

Niklase Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Har tele2 maxi och min hastighet sänks alltid när jag överskrider 10gb o de kostar 99 kr för 5 gb extra

dt33 gillar detta.
  10. dt33

Mottagna gillanden:
    593

MINA ENHETER

Hade 3 innan, då "spontan dog" 3G väldigt ofta och medan 2 andra arbetskamrater som har Telenor fungerade vid samma tidpunkt. Därför bytte jag Telenor, var väldigt trött på 3 under den tiden och rädd det skall bli samma sak, om går tillbaka till 3 nu. Anledningen till det, kan man läsa på Desire forumet, då 3 representant var aktiv här på forumet den tiden och orkar inte dra det här.
    Kortfattat berodde det på gammalt utrustning som byttes ut och tyvärr fungerade bättre bara en kort period.

Tack för det infot och då vet jag vad som gäller.

11. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 324
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tele2 har stora problem med spontan-döende 3G uppkoppling. Det finns några trådar om det här på forumet!

Med 3 har jag aldri haft det problemet, utan det har aldrig varit något problem med det för mig eller några bekanta med 3. Du kan ju alltid testa 3 med ett kontantkort eller använda 14-dagars ångerrätten som finns.

Skaffar du Tele2 kommer du troligtvis uppleva försämrad 3G-täckning jämfört med 3 och Telenor.

12. Niklase

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Lutar mera åt tre de känns som deras 3G nät har mera kapacitet. De bygger också ut 4g som man får på samma abb när de blir tillfälligt. Gäller tele2 med.

13. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 324
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    3 har även betydligt fler master än Tele2 då 3 endast har ett 3G-nät.Vilket gör att de har högre krav på sig än vad Tele2 har då dom har ett GSM nät att tillförlita sig på. 3 måste ju bygga ut motsvarande täckning - vilket de snart lyckats med men hela deras nät är ett 3G nät :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Last edited: 2 apr 2012
  14. Niklase

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Nja kanske inte riktigt samma utsträckning som gsm nätet? Visserligen har de börjat bygga i900 bandet men tele2 borde ha bättre totaltäckning men tre bättre 3g

15. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 324
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ändrade lite i mitt föregående inlägg nu. Tele2 har nog bättre yttäcknigng totalt sätt, men 3 har bättre yttäckning när det gäller 3G nätet samt att 3s har bättre kapacitet.

I och med att de börjat bygga ut i 900-bandet så tror jag att 3 snart har bättre yttäckning än Tele2 då jag inte tror att Tele2 bygger ut lika mycket och i samma takt som 3 - men det är något som återstår att se! :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

16. Niklase

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Haha man kan nästan tro att du jobbar för 3 ;)

Jo på kundtjänst sa tele2 att de alltid bygger ut vilket jag tvivlar på. Dock ska 4g ge bättre allmän täckning samt delar de numera gsm med telenor.

Men kollade med båda o du får tillgång till 4g genom båda abbonemangen!

17. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 324
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hahah, du är inte den första som säger det..men det handlar väl mest om att jag fått så extremt obeskrivligt dålig service av Tele2 samt att de bara kopplade runt mig på kundtjänsten när jag ville reklamera mitt abonnemang då jag inte ens hade 3G-täckning hemma, inomhus eller utomhus - och då bor jag i centrala Uppsala!

I samma takt de bygger ut 4G-nätet så bygger Tele2 ut EDGE och slår ihop sitt GSM-nät med Telenor. Jag tycker hur som helst att GSM-nätet är inget jag skulle välja operatör efter med en smartphone. Man förlorar så extremt mycket funktion när man inte har tillgång till snabbare internet.

Det är ju bra att veta! Känns bra till när man kanske vill köpa en ny mobil kontant och 3 har 4G-aktiverat..ska komma till sommaren, hoppades Erik H på :)

18. Niklase

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Haha ok.

Hoppas 3s 4g är bra när de väl kommer isåfall. Kollade trustpilot.se och där har 3 jättesåliga omdömen men tele2 bra...

Får väl ta o testa på öppet köp kanske...

19. blysprutan

blysprutan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Har varit tele2 trogen sen 1996. När jag nu gjorde såg isaken och böt till 3 så blev jag mäkta besviken.. I 2 av de större butikerna i Södertälje saknas täckning från det man kliver in i butiken. Nån mer som har liknande erfarenheter???
    För övrigt anser jag att Håkan Florå ska vinna Nobelpris!

20. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 324
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hur är din täckning annars? Får du full täckning så fort du går ut? Ligger butikerna centralt i Södertälje eller lite utanför?

Och med Tele2, hade du 3G täckning eller bara GSM täckning där inne? :)

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2