Fråga: Frågor från en n00b

Diskussion i 'Galaxy S3 LTE' startad av seca, 14 februari 2013.

1. seca

seca Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena!
    Jag har just skaffat mig en s3 4g efter nåt år med iphone och är än så länge ganska nöjd. Men jag har lite frågor om funktioner och så och här verkar folk ha stenkoll på allt!

1. Spotify. När jag lyssnat färdigt och vill stänga av appen så den inte ligger och drar ström i bakgrunden, hur går jag tillväga då? Just nu så pausar jag musiken och stänger av med menyn man kommer till vid långtryck på homeknappen. Också även i programhanteraren bara för att vara säker. men de känns som lite overkill. Finns de en snabbare väg?

2. Novalauncher. Jag installerade ganska fort denna och den funkar bra förutom en sak, att när jag exempelvis har ett missat samtal eller mottaget sms så visas inte detta på ikonen medans jag har mobilen igång. Och sen så ligger ju TW och kör i "bakgrunden" när jag använder nova, kan man stänga av TW utan att allt skiter sig? Hur?

3. Jobbiga satans hjälptexten. Den som dyker upp bland annat när mobilen ansluter till ett nätverk. Hur stänger man av den?

Jag hade fler frågor men jag kommer inte på dem just nu så återkommer!
    Tack på förhand för alla svar:)

2. Hänglås

Hänglås Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    1. Appar drar inte ström så att det påverkar ditt batteri i bakgrunden, såvida den inte väcker telefonen. Vilket inte spotify gör.

2. Teslaunread är ett tillägg till nova, vet inte om du behöver Nova Launcher Prime för att det ska fungera. TW drar inte batteri i bakgrunden.

3. seca

seca Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar!
    Hade ju faktiskt installerat teslaunread redan men den funkade inte...

...pga jag inte hade satt på den i inställningar:D

4. seca

seca Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu kom jag på en till fråga!
    Jag har valt att visa väder på låsskärmen, men vädret där uppdateras inte och jag hittar ej heller väderappen som finns till TW på nova. Måste jag ladda ner en ny? Vill ha en som sitter ihop med klockan och är hyffsat snygg, vilken rekommenderas?

Tack igen för svar!

5. DavidW

DavidW Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Tyvärr så fungerar inte Samsung widgets på andra launchers. Ladda ned en annan. Det finns många. Transparet weather använder jag - för tillfälligt.
    När det gäller Spotify så stänga du av genom att pausa musiken och sedan "backa ur" tills du komma till start skärmen.
    Wifi meddelandet kan man inte stänga av - så vitt jag vet.

6. seca

seca Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag fortsätter på min gamla tråd.

Jag har tänkt roota luren nu och undrar vad det är för skillnad på att roota i9300 och i9305? Vilken guide ska jag följa och vad bör jag tänka på? Rootade min sgs2 när jag hade den, men de va ett tag sen. Fast jag är ju inte helt färsk!
    Tack på förhand kära vänner

7. Cundis

Cundis Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

seca gillar detta.
  8. seca

seca Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej igen!
    I den tråden som cundis länkade till så förstår jag inte steg nr 13. Hur lägger man in den?

9. Cundis

Cundis Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Om du har pc med Windows Vista kan du bare koble til telefonen og legge inn filen på internal eller external sd-card.
    Lag gjerne en mappe med et navn du kjenner igjen så det blir enklere når du skal lete den fram i recovery mode.

Windows 7 / 8 er ikke like enkelt tror jeg, der tror jeg man må ha en minnekort-leser kobla til PC'n ettersom Windows 7 / 8 bare kjenner igjen telofonen i kamera modus (PTP mode).

For Mac så er det Android File Transfer som gjelder, men om man har Samsung Kies på Mac'en kan det blokkere for ATF.

10. seca

seca Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack, det gick bra nu har jag rootat. Så nu kommer fler frågor!:D
    Kan jag bara lägga in den .tar filen med uppdatering på samma sätt som cwm recovery för att få uppdateringen? Eller ska jag lägga in zip filen på sdkorten och flasha?

Hur fryser jag appar som jag inte vill ha nu, typ google s voice?

11. Cundis

Cundis Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Forstår ikke helt hvilken oppdatering du tenker på? 4.1.2? Den kunne du i såfall ha flasha med Odin uten å roote først. Om det er stock 4.1.2 du tenker på vil du miste root om du flasher den. Vær forsiktig så du ikke flasher noe som ikke er til din telefon.

tar filer skal iallefall flashes med Odin og zip filer flashes i recovery mode.

I play store finnes også Mobile Odin, en app som er veldig bra og gjør at man bare behøver pc når man rooter stock firmware. Den er også sikrere å anvende fordi den plasserer selv filene der de skal være. Man slipper å tenke på PDA og andre opsjoner.

seca gillar detta.