Frågor från troligen blivande Nexus-ägare

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av annesan, 2 feb 2010.

1. annesan

annesan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Jag har i princip bestämt mig för att en Nexus kommer bli min nästa mobil men jag är helt ny när det gäller Android och har därför några frågor. Skulle vara himla snällt om någon ville svara på dessa :)

1. Hur är den att skriva på? Är det svårt/ tar tid att vänja sig för mig som inte har haft en touch-mobil innan?

2. Kan man använda Google Voice och ringa även här? Gäller transkriberingen av röstmeddelanden, alltså textade röstmeddelanden bara ditt Google Voice-nr?

3. Kan man använda keyboard i landscape mode i alla apps på mobilen? Vilka kan man inte använda de i ?

4. Läste någonstans att den bara växlar till landscape mode om man vrider den 90 grader åt vänster, stämmer det?

5. Finns vidarebefodring av sms?

6. Är skärmen lätt att torka av ? Hur känslig är skärmen för väta som t.ex regn eller snö? typ om man skulle prata i mobilen eller skriva sms, tål den det?

7. Om någon ringer när man skriver sms, sparas det man skrivit någonstans då? typ som i utkast på andra mobiler

8. Vilka spel medföljer mobilen?

9. Hu ominstallerar man den?

10. Har den flygplansläge?

11. Kan man arrangera om ikonerna i menyn?

12. Kan man bara söka i både gmailappen och emailappen?

Det var alla frågor för nu. Ledsen om det blev lite många frågor men är som sagt verkligen nybörjare till Android. Har för närvarande en Sony Ericsson W890 som fungerar halvdant.

2. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

1. Är nog olika. Jag tycker inte det är så svårt. Visst, det går inte att köra bil och skicka ett sms samtidigt. :)

2. Nej. Inte ännu iaf.

3. Ja, skulle jag säga.

4. Stämmer.

5. Ja, det är nog dock upp till vilken app du har för sms.

6. Svårt att svara på. Men den är lätt att torka av iaf.

7. Ja, det sparas i Handcent SMS iaf.

8. Inga spel tror jag.

9. Vad menar du? Du kan reseta mobilen iaf.

10. Ja.

11. Ja de 5 huvudskärmarna har ju som vanliga ikoner på en windowsdator. Dock kan du inte ändra om i den meny som har ALLA program.

12. Förstår inte riktigt var du menar? Menar du något med någon sort multisök som söker på hela telefonen eller? I så fall vet jag inte.

/Söder

3. doktorn

doktorn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Du kan ju köra röstuppringning med tex "call Anna Smith" och den förstår.
    Vilka spel och program som följer med är ju inte intressant. Det som är intressant är hur mycket du kan få tag på via Market/SlideMe/osv... Det finns en del programvarukällor där du kan få tag på det du kanske kan tänkas vilja ha.

Du köper ju inte en telefon med ett statiskt innehåll.. Du ändrar ju efter tycke och smak. Trivs du inte med standard-GUI:t finns det ju varianter på det också.

Som sammanfattning - Du kommer inte att bli besviken. Garanterat!

Touch är ju störande iof när man är van vid knappar. Fördelen är att du kan hålla ett litet format men stor skärm. Annars är det ju trevligare med knappar...

4. annesan

annesan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack så mycket för era snabba svar! :)

Det jag menar med sökning i gmailappen men inte i mailappen är att man tydligen kan söka i den förstnämnda efter meddelanden som innehåller vissa ord i deras adresser, ämnen, taggar och såvidare men tydligen går detta inte att göra i Mailappen. Kan du testa detta på något vis så jag får veta om det är så eller inte?

Så vidarebefodring för sms finns inte som standard i meddelandeappen som följer med mobilen?

Ja det var nog reseta jag menade. Är inte sådär jättetekniskt skillad hehe ;)

Jag vill helst inte roota mobilen för jag vill inte förlora garantin och då betalapps ännu inte finns i Sverige vill jag helst att mobilen ska ha bra apps redan från början.

Tycker touch verkar himla smidigt, har pillat en hel del på mina kompisars touch-mobiler och jag gillar det men ingen av dem har en Nexus tyvärr :(

5. annesan

annesan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kom på en annan sak:

Kan man köra landscape mode i Maps, Market, kameran, kontakter, Gmail, Email, inställningar, musikspelaren och kalendern?

6. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja,
    nu var jag artig och svarade annars kan du bara surfa runt lite och läsa överalt på internet om nexus one , google.com/phone visar många saker i videon
    denna test talar på svenska om massa detaljer https://swedroid.se/test-av-google-nexus-one

7. FredZake

FredZake Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Angådende spel och ikoner/menyer, allt detta går det att ladda ner tusentals applikationer för, både för att sortera ikoner under egna menyer och spel. Ofta går det att komma åt även betalapps genom att ladda ner demo och sedan köpa spelet genom tillverkaren istället för genom market.

Vad gäller multitouch så har du säkert inte missat att det släpps en uppdatering för de inbyggda applikationerna. Dock finns redan multitouch i en del applikationer som ligger ute på market. T ex Dolphinbrowser m.m.

Jag kan säga att jag är otroligt nöjd med min Nexus, och även min flickvän fick en, hon är också helt tagen, hon hade lite problem med t-bordet första dagen pga av sina långa naglar men hon säger att hon börjat vänja sig nu (haft den i 5 dgr) och att det är den bästa mobil hon någonsin haft.

Mvh
    Fredde

8. SwedBear

SwedBear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    Jo, det fungerar direkt i meddelandeappen. Däremot är Handcent gratis och ett program som jag rekommenderar.

Det finns dock många bra gratisprogram också så även om du inte vill roota/köpa så kan du hämta ner det du behöver. Skulle du ändå vilja ha något betalprogram så finns det sätt att köpa via emulatorn i SDK'n. Finns info om detta i andra trådar. Men som sagt, det finns många bra gratisspel/program.

N1 är by far den bästa mobil jag haft (och jag har haft många inklusive iPhone 3G). Jag tror inte du blir missnöjd.

9. annesan

annesan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Anledningen till att jag frågade om man kan köra dessa apps i landscape är för jag tycker inte man har sett det någonstans för vad jag har sett när jag letat så kör de bara dessa apps i portrait mode. Och då jag inte tidigare haft en Android kan jag heller inte jämföra med tidigare mobiler tyvärr :(

Men jag får väl leta vidare.

10. annesan

annesan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack. Jag visste faktiskt inte att man kunde komma åt apps på det viset också men låter ju kanon :D
    Låter bra att även din flickvän kan skriva på N1 med sina långa naglar, positivt för mig som oxå har det :D

Jag tror jag kommer bli nöjd med N1 då jag äntligen känner att jag hittat en bra Androidmobil som är snygg, snabb, bra kamera och i allmänhet en bra mobil. Har inte riktigt känts att det funnits någon tidigare som jag har kunnat byta ut min nuvarande mobil mot.

11. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Nu kör jag en custom Android 2.1 ROM på min Hero, men i den går det iaf att vidarebefodra sms appen. Tvivlar på att Google skulle ta bort en sån funktion i Nexusen, så det borde fungera fint även på Nexus One.

12. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Jo. Är bara att lång-trycka på ett sms/mms i konversationshistoriken så kan du välja att vidarebefordra det. Du kan även enkelt kopiera hela meddelandetexten om du vill använda den i något annat program. :)