Frågor inför Androidköp

Discussion in 'Defy/Defy+' started by Nummerskivan, Jun 20, 2011.

1. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Motorola Defy verkar vara ett alternativ för mig som kanske ska köpa en Android till maken.

Vad jag förstår av måtten på Prisjakt, så är den t.o.m. lite mindre än LG O1 trots sin större skärm.

Jag undrar några saker som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med:

- Hur ofta behöver ni ladda, vid ganska lätt användning (typ googla 5 minuter per dag, kolla enstaka youtubefilm ibland, synk med google, radioanvändning ibland, alltid wifi påslaget, autoinställning för skärmens ljus)? Han kommer inte att vilja hålla på som jag och ställa in allt på strömsnålt och jobba sig med att slå på och av wifi o.s.v.

- Fungerar kontakten till headset bra? Frågar eftersom min lur, SGS har ett fel där många har något slags glapp i kontakten vilket enligt google är vanligt, och det är ju dumt att ha om man använder radio en del.

- Finns några kända fel som dåligt ljud under samtal (både att höra själv, och ljudet mottagaren får), många exemplar som får damm under skärmen, eller andra fel som är mycket vanliga och orsakar många inlämningar?

- När släpptes modellen? (Har inte sett månad för släpp på prisjakt och har inte googlat på det.)

- Vilket är den senaste OS-versionen som man får från Motorola (och alltså inte lägger in egen ROM)? Om det är 2.2, kommer man få 2.3?

- Är menyerna på svenska?

- Har fabriks-OS:et en massa vansinnigheter till otaliga program eller svinjobbig launcher?

- Upplever ni den så stryktålig som det sägs? Ser att en del har den i vatten, men tål den stryk lika bra också?

- Stämmer måtten 59 × 107 × 13,4 mm? Bra mått, eftersom skärmen i så fall är större än LG O1, men telefonen något mindre.

2. goateye01

goateye01 Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact
    Många frågor :)

Batteriet är väl som på de flesta andra smartphones - typ ett dygn. Ladda varje natt är en bra rutin!

Inga konstigheter med ljud eller kontakter på något vis. Inga glapp i alla fall - dessutom så kan det ju alltid uppstå slitage som orsakar glapp.

Modellen släpptes i höstas och här i sverige för ett par månader sedan. I sverige släpps den med "Nordisk" version och har svenska menyer överallt.
    Versionen är 2.2.2 Det finns inga tillgängliga officiella uppgifter på att 2.3 kommer.
    Den Nordiska versionen är rejält bantad från Motorolas Blur-skräp, en klar fördel!!

Jag har ingen anledning till att ifrågasätta tåligheten. Den är rejält byggd med Gorillaglas.

3. Nummerskivan

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Ja, många frågor :) Vill ju helst inte göra några missar nu när jag vet att vad som helst kan fela, sådant man trodde var nästan omöjligt att det kunde komma ut som ett systematiskt fel. Men det går för fort tror jag, med takten man släpper nya modeller hela tiden.

Jag har ju en SGS, och om jag har allt på, så räcker batteriet inte till kvällen, om jag inte bara låter den ligga. Sonens LG O1 däremot räcker lätt två dygn, och då kan han spela en del.

Det är ju inte länge med två dygn heller, men en klar fördel från värstinglurar som inte räcker till kvällen.

Så det är lite därför jag undrar om batteritiden, så att den inte är katastrofal. Helst hade jag ju sett typ LG O1-batteritid, men den har ju mindre skärm och mindre processor o.s.v.

Så alla Defy som säljs i normala svenska butiker är den nordiska typen? Typ från Elgiganten, CDON, Mediamarkt o.s.v. Det låter ju väldigt bra om det är en nedbantad version dessutom.

4. Nummerskivan

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Glömde fråga om GPS:en. Fungerar den ok? Inga särskilda problem? SGS har ju haft en del problem, vilket jag också har i min. Andra sonens Galaxy 5 har en GPS som är bra mycket bättre än den i min SGS, och som fungerar nästan felfritt vid snabb bilkörning, medan min släpar efter enormt. Eftersom maken funderar lite på en GPS så vore det ju trevligt om en eventuell telefon med GPS, har en sådan som fungerar tillräckligt bra.

5. Fredriks

Fredriks Android Medlem

MINA ENHETER

Jag har för vana att ladda varje natt,kanske inte behöver det men varför chansa. Använder min i Jobbet o pratar i snitt 1,5 tim/dag,surfar lite grann,lyssnar på spotify 30-40 min/dag,syncar exchange mail med 15 min intervall,syncar mitt privata gmail och har ca 50-605 batteri kvar när jag kommer hem sent på eftermiddagen. Har inte uppgraderat till 2.2 ännu då jag är så jäkla nöjd med telefonen just nu

Har inte upplevt några problem med den

Är grymt nöjd med samtalsljudet/kvalitèn. Har mitt ljud på min och hör ändå riktigt bra. Den ska ju vara dammtät,har inte sett minsta tecken på min och inte heller läst om att det skulle vara ett problem

Om man köper en med Nordisk programvara,typ elgiganten

Själv kör jag med launcher Pro då jag inte gillar Motorolas launcher

Jag upplever den som stryktålig/rubust men har inte testat ;-)

Måtten var en av anledningarna till att jag skaffade den,inte för stor men en stor o bra skärm.

Inga som helst problem i min allafall,hittar snabbt även om jag sitter i källaren här hemma.

6. Nummerskivan

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Tack för ditt svar också Fredriks. Det låter onekligen som en bra telefon för min mans behov om han ska ha en Android.

Ska ta mig till Mediamarkt och kolla lite. Hoppas verkligen de har den inne - det går ju inte att nå dem via telefon, och nu fungerar inte formmail på deras sida heller X(

7. mrOtto

mrOtto Kid Droid Medlem

Telefon:
    Sony XZ1 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ1 Compact
    På mediamarkt och på netonnet har inte jag sett den med svenska menyer.
    //mrOtto

8. Nummerskivan

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Gäller att man kollar noga då innan köp, eller är det lätt uppgraderad eller "omgraderat" till senaste version med svenska menyer?

9. goateye01

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact
    Det är relativt enkelt - även om man måste roota och greja :)
    Men det är långt mycket mer än att bara trycka på en knapp typ "uppdatera"...

10. Fredriks

Fredriks Android Medlem

MINA ENHETER

Jag har knappat på en på Mediamarkt med Nordisk programvara. Kanske ska man vara noga med att kolla vad man får då det verkar som MM har båda alternativen

Sent from tapatalk

11. goateye01

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact
    Du skall också ha röd kameralins!

12. Nummerskivan

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Innebär det att det är den nordiska? Eller finns det annan färg på linsen med svenska menyer? Man lär ju se om det är på svenska i den annars ändå.

EDIT: Fast det är klart, om man inte får testa så är det ju ändå enkelt att se så då kanske.

13. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Vill man inte kunna nedgradera så är det enklare. Då räcker det att installera drivrutinerna, och köra rdslite.

14. goateye01

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact
    Jag vet inte hur vanlig den med grön lins är. Jag har bara läst att några har köpt alldeles nyligen och har fått den gröna linsen.
    Det bästa är väl att öppna lådan och kolla direkt i butiken!

Nu är det ingen jätteskarp färg, vare sig den röda eller gröna. Kolla på ett exemplar så får du se! Kika in i mitten på kameralinsen så ser du åt vilken färg det skimrar :)

Egentligen är det inget problem med den gröna linsen. Den fungerar alldeles utmärkt med den programvaran som den levereras med!
    Däremot så fungerar den inte alls om man installer de nu tillgängliga inofficiella uppdateringarna till 2.3
    Och frågan är då om Motorola överhuvudtaget tänker uppgradera modellen...

Jag postade i och för sig en länk med uppgradering för den gröna linsen, men det är ett hopkok av Android 2.2 och 2.3. En kompromiss med andra ord.

15. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Jag ser det inte som speciellt troligt att MB525 Defy får officiell Android 2.3. Motorola har lovat 2.2 under första halvåret, vilken de levererat.

16. Datoristen

Datoristen Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har en relativt nyinköpt Defy med grön lins. Bilderna blir väldigt kraftigt komprimerade (ca 500 kB) och har inte speciellt bra bildkvalitet. Fotor man av ett papper med text med blixten syns inte ens texten för allt blir bara vitt.

Defy med röd lins sägs ha lägre kompressionsgrad på bilderna. Blir även bildkvaliteten bättre av detta eller är det endast sämre bildkomprimering i modellerna med röd lins?

17. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Att hela pappret blir vitt beror nog på exponeringen. Du skulle kunna prova något kameraprogram från Market som har fler inställningar för exponering.

18. Fredriks

Fredriks Android Medlem

MINA ENHETER

Undrar vad jag har för kamera i min, tycker den är gulaktig? Den är varken grön eller röd i mina ögon allafall. Köpte min på netonnet för kanske 2-3 månader sen. Upplever faktiskt min kamera som riktigt bra faktiskt, använder den en del i jobbet framförallt o ingen har än så länge klagat på bilderna dom fått

Sent from tapatalk

19. hawah

hawah Teen Droid Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Stryktålig

"- Upplever ni den så stryktålig som det sägs? Ser att en del har den i vatten, men tål den stryk lika bra också?"

Har inte vågat testa tidigare men igår gjorde jag det av misstag -
    körde ut från car-porten och gasade på och det klonkade till bak i bilen.
    Tänkte inte mer på det förrän cirka 500 meter längre fram då jag med fasa
    kom ihåg att jag la telefonen på taket på bilen...
    180-graders sväng tillbaka som ett skott - och ser mobilen ligga på parkeringens
    asfalt. Precis då kommer en V70 och kör över den :cry:
    Rusade fram och plockade upp den och den såg helt OK ut. Lite skrapmärken på kanten i vänstra övre hörnet annars inget :)
    Fungerar perfekt - har inte märkt något problem ännu...
    Tackar min lyckliga stjärna att jag inhandlade en stryktålig telefon...

20. enorlin

enorlin Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

ahahaha, dagens

Vetinte riktigt vad det är som gör det, men jag har lyckats tappa/klanta mig mer med den här telefonen än nån annan jag ägt... "Gorillaglaset" är repat sen länge efter närkontakt med en grusplan, lite sköna jack här och där i övrigt. Doppad (med vilje) i lite olika vätskor. Funkar än så länge felfritt!