Fråga: Frågor inför köp. Arc S, Incredible S eller Desire S?

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av samuel99, 27 nov 2011.

1. samuel99

samuel99 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hej hej!

Försöker ge min fru lite tips på vilken telefon hon ska köpa. Vi har tittat på telefoner i 3500-3700kr-klassen och tittat lite extra på tre olika modeller:
    • Xperia Arc S
    • HTC Desire S
    • HTC Incredible S

När man jämför dessa telefoner på Prisjakt så är det främst tre saker som verkar skilja dem åt:
    • Xperia Arc S verkar ha bättre kamera
    • Desire S och Incredible S kan köra HSDPA i 14Mb/sec, Arc S "bara" 7,2Mb/sec
    • Desire S och Incredible S har 1GB internminne och Arc S bara 320MB.

Det är främst sista punkten som gör mig lite konfunderad. Är det verkligen så att Arc S, som är en helt nysläppt telefon, har så mycket mindre minne än den gamla Arcen (1Gb) samt HTC-modellerna? Eller är det bara en fråga om vad man anger (tillgängligt minne för appar kontra totala mängden).

Och fråga två, vad skulle Du köpa i motsvarande prisklass? Kan ju hända att vi missat någon modell...

Mvh Samuel

2. tobias84

tobias84 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    149
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro
    Platta:
    Samsung galaxy tab s7
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 5 pro
    Arc S har visst 14mb/sec och har 1gb ram men bara 320 tillgänligt, resten är upptagen av systemet.

3. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 284

MINA ENHETER

När det gäller minnet är det tyvärr så att SE har sämre än HTC.

Jag hade fram till för en månad sen en Desires S och bytte sen till en SE Arc S.
    Personligen fyller jag inte telefonen med så många appar att det sämre minnet är ett problem,dessutom kan man ju flytta minneskrävande appar till minneskortet. Jag upplever Arc S:en som en bättre telefon än Desire S, jag hade stora mottagningsproblem med Desire S:en,missade ofta samtal pga dålig täckning. Dom problemen är bortblåsta nu med Arc S:en. Inte ett enda missat samtal efter bytet. Fördelen med Desire S är formatet på telefonen,den ligger bättre i byxfickan då storleken på den är optimal men gillar man en större skärm är ju Arc:en bättre.

-Ljudkvaliten vid samtal är fantastisk bra på Arc:en,inte för att den var dålig på Desire S men Arc:en är bättre.
    -Batteritiden upplever jag också att den är något bättre på Arc:en
    -Mottagningen är mycket bättre på Arc:en

4. Cim-Inc

Cim-Inc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

I dagsläget hade jag rått dig att vänta ett tag! Juletid är en tid då det kan komma både den ena och den andra nyheten som man inte haft någon aning om. Så mitt råd är att vänta ett par veckor - även för att de nämnda modellerna har stor chans att sjunka i pris till diverse reor.

5. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

När det handlar om att jämföra olika mobilers spec är www.gsmarena.com en mycket bättre källa än prisjakt.

Sent from my AWESOME Xperia Arc using Tapatalk

6. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 727
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag har en Arc. Fördelarna är bra skärm, bra kamera, bra ljud vid samtal, samt att gränssnittet är rappt och att den är snygg. Dock tycker jag inte den ligger så bra i handen. Stör mig och mer på det. Hade tidigare en Nexus One som jag upplevde som skönare att hålla i, speciellt vid samtal. Om jag hade köpt en telefon idag i mellanprisklassen hade jag nog slagit till på en Nexus S som kommer få ICS relativt snart. Xperia Ray och Neo kan också vara bra alternativ då både dessa ligger bättre i handen än Arc och dessutom har en lika bra kamera.

7. samuel99

samuel99 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tack för alla tips, mycket bra!

8. chompiz

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Skulle absolut inte vilja påstå att ray har en likabra kamera som arc. Jämför jag bilderna från frugans ray och min arc så är allt arc ett strå vassare.

9. chompiz

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

10. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 727
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Märkligt. Som jag har förstått det ska det väl vara exakt samma kamera i Arc, Neo och Ray? Precis som de har samma CPU.

11. chompiz

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Vet inte om allt är exakt samma med det är 9mp och Exmor R sensor på båda i alla fall. Men jag ser i alla fall en skill, inte så stor men dock en skillnad.

Edit: Fast det kan oxå ha att göra med att det är fotolampa i ray.

Last edited: 28 nov 2011