[Frågor] Inställningar och apps/widgets tips

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Simonh94, 10 juni 2011.

1. Simonh94

Simonh94 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hejsan!

Jag har nyss beställt en SGS2 och tänkte förbereda mig lite. Jag valde halebop hallå bas och därmed får 500 mb/månad, vad för inställningar bör jag göra för att spara på det?

Går det att göra olika inställningar för tex 3g / wifi?
    Att använda GPS:en tar väl ingen datatrafik?
    Finns det några andra inställningar som man bör göra?
    Vad bör man göra för att spara på batteriet?
    Vad för widgets rekommenderar ni?
    Skulle behöva en MSN app, vilken rekommenderar ni?
    Finns det någon annan app som man bara måste ha?
    Vilken launcher rekommenderar ni? (Gillade inte hemskärmarna på TW, vill helst ha min homescreen i mitten)
    Vilken webbläsare rekommenderar ni?

Det här är dom frågorna jag har nu, kommer säkert på fler sen.

Det här är min första smartphone, dock så har jag testat min fars HTC Desire HD lite. Så kanske inte så konstigt att jag har många frågor :P En del saker listar jag säkert ut, utan några problem när jag väl får telefonen. Men, tänkte att det inte skadar att fråga ändå.

2. GS2

GS2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Det som dra mest batteri är skärmen. Sen kommer bl.a. GPS:en och Wifi. Bluetooth m.m. drar lite också. Så för att spara på batteriet kan du dra ner skärmstyrkan, ha igång skärmen så lite som möjligt, stänga av trådlösa saker som GPS, Wifi, bluetooth, nätverkstrafik.

I telefonen finns Chatt där kan du lägga till ditt msn konto.

Dolphin HD tycker jag är bäst. Opera är bäst när man har dålig mottagning och kan även visa vissa hemsidor bättre än konkurrenterna. Men går inte att kolla på videos. Har även testat den inbyggda och Firefox. Den inbyggda ligger oftast inte så mycket efter Dolphin och är även rätt bra på video. Har dock lite buggar. Men Firefox störde jag mig verkligen på då jag inte ens kunde byta sida på trådar här på swedroid. Tråkigt då jag annars är ett stort FF fan.

Last edited: 10 juni 2011
  3. trozen

trozen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Undrar ungefär detsamma :)

4. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Om inte inbyggda chatten tilltalar så kan jag rekommendera e-buddy. Fungerar med push vilket är ett måste för batterilivslängden.

Den medföljande browsern till sgs2 är sanslöst bra, har dock en brist. Den formaterar inte texten vid pinchzoom. Bortsett från det så har jag aldrig sett en så smooth scrollning som på sgs2 med den browsern!

Annars så kan du kika på Dolphin HD & opera mobile (inte mini). Är ju bara att testa sig fram...

Last edited: 10 juni 2011
  5. hattori hanzo

hattori hanzo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32
    Telefon:
    Oneplus 6t

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6t
    ROM:
    Orginal
    Platta:
    Nexus 7 (2 gen)
    Jag rekomenderar Skyfire som webbläsare, tycker den funkar bra. Har även facebook och twitter inbyggt!

6. Simonh94

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Får tacka så mycket för svaren! :)

Då får jag tänka på att stänga av sånt som jag inte använder. Har ni några fler tips om hur man kan spara på batteriet? Att ha en mörk bakgrund hjälper va?

Får ta och testa den inbyggda chatten först då. Då vet jag några webbläsare jag kan testa :)

Ej besvarade frågor:
    Går det att göra olika inställningar för tex 3g / wifi?
    Att använda GPS:en tar väl ingen datatrafik?
    Finns det några andra inställningar som man bör göra?
    Vad för widgets rekommenderar ni?
    Finns det någon annan app som man bara måste ha?
    Vilken launcher rekommenderar ni? (Gillade inte hemskärmarna på TW, vill helst ha min homescreen i mitten)

Last edited: 12 juni 2011
  7. nixxz

nixxz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173

MINA ENHETER

- Går det att göra olika inställningar för tex 3g / wifi? vad menar du?
    - Köp/ladda hem ett GPS program om du ska ha bilnavigator tycker jag Copilot är bäst.
    - Finns hur mycket inställningar som helst att gör med android det som är bäst :)
    just still SGS2 vet jag inte riktigt än då jag fick min igår.
    - Widgets är ganska personligt, själv kan jag inte vara utan: Facebook, Jorte kalender, SwitchPro och snowstorm. Dom har jag ständigt som standard till Launcher Pro och mina telefoner. resten av widgets byter jag ganska ofta.

- Appar jag måste ha är Astro (filmanager app), 3G watchdog (håller koll på din datatrafik) K-9 Epost (precis som det låter e-post app). Nordea (håller koll på stålarna) finns även swedbank osv för vilken bank du har.
    GOTO lock screen (alternativ till original lock screen) Sedan viktigast av allt är Launcher pro (En launcher som du kör som alternativ till original)
    Hockystats (viktigaste appen under hockey säsongen)
    Swiftkey (kan säga att det är ett annat skrivbord till telefonen) WhoIsCalling (ringer/sms ett okänd nummer söker appen fram nummret genom hitta.se, eniro.se mm)

8. Simonh94

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svaret!

Har sökt lite och det verkar som att google maps tar lite datatrafik. Så får väl fixa ett annat GPS program där kartorna är sparade på minneskortet.

- Går det att göra olika inställningar för tex 3g / wifi? vad menar du?
    Tänkte om det gick att göra så den uppdaterade tex olika widgets enbart om jag använder wifi. Sen kanske en widget som uppdaterar sig hur eller hur.

Jo, jag antar att widgets är ganska personligt. SwitchPro såg väldigt intressant ut!

Hockystats måste jag bara installera sen! :D även 3G Watchdog.

Vad för inställningar bör man göra om man vill att det ska gå åt så lite datatrafik som möjligt?
    Vad för gratis NES, SNES och N64 emulatorer rekommenderar ni?
    Vad är det första man bör göra innan man börjar använda telefonen? Ska man göra en factory reset? Kolla efter SW uppdateringar?

Last edited: 12 juni 2011
  9. Gr1peN

Gr1peN Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Ett tips kan vara att ladda ner Data Counter så du kan se hur mycket data du använder.