Frågor kring 3G

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av shmutt, 16 maj 2011.

1. shmutt

shmutt Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej,

Jag har precis införskaffat mig en SGS med mobilsurf. Jag undrar hur jag vet vilka appar som kan ta data utan att jag själv gör något. Jag vet att facebook appen automatiskt pushar saker till mig.

Hur tar jag bort så appar inte kan göra det? (utan att stänga av 3G)
    Hur kollar jag vilka appar som kan göra det?

Många widgets har jag fått för mig tar data automatiskt...

MVH

2. nickezlol

nickezlol Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Med mobilsurf? alltså ingår de gratis surf? då förstår jag inte riktigt varför du ska ta bort så dem inte syncar data, de är ju liksom de en smartphone är till för, att kunna va lite smartare o ha mer koll typ:)

annars så är de bara att stänga ner Datapaket i inställningar(men då behöver du aktivera den när du väl ska ut på nätet 3g nätet) eller stänga av automatiskt hämtning i dem appar du inte vill ska streama, dem brukar ladda ner varanan timme typ annars.

3. shmutt

shmutt Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har fri surf men begränsas vid 1gb... fattig man har inte alltid råd med det han vill ha ;)

Jo jag kan ju stänga av 3G (vilket jag också ska göra) men då kommer väl alla appar synca så fort jag sätter på det? = förlorad data...

Vill hellre att samtliga appar på min telefon bara ska hämta data från internet om jag själv trycker refresh eller motsvarande.

4. nickezlol

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

oj 1GB kommer du långt på, lovar, dem saker som streamas automatiskt drar så pass lite, Jag har bara några hundra MB att ladda ner, har ALDRIG passerat den gränsen och då har jag ju ändå väldigt mycket på mobilen:)

5. shmutt

shmutt Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jo, förstår att det inte drar så mkt men det handlar mer om principen att skit som jag inte ens vill ha kostar pengar :P stör mig bara på det..

6. nickezlol

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

men förstår inte riktigt, hur kommer de att kosta pengar när du har gratis surf?:P

7. huheeje

huheeje Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

1 gb är mycket på en månad. Inga appar håller på och syncar så mycket att du kommer över det. Enda sättet är i princip att streama ljud eller film till telefonen. Jag rekommenderar data counter widget, med den kan du hålla koll.

Dessutom: alla appar som inte är helt värdelösa försöker undvika att synca data i onödan (framför allt för att spara batteri). Ofta kan man dessutom göra inställningar i appen där man bestämmer hur ofta man vill ha sync. Och vad som syncas är oftast inga stora datamängder. Text och info av olika slag (typ väder eller kontaktuppgifter eller facbookuppdateringar) är väldigt lite jämfört mot maxgränsen.

Oroa dig inte, 1 gb räcker långt! Jag har kört med 1gb-paket i ett år utan att någonsin fundera över datan. En gång har jag nått gränsen efter långa kvällar med youtube i mobilen. Vid stora nedladdningar använd WIFI (ljud, film, tunga spel).

8. shmutt

shmutt Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Asså efter 1gb med 6Mbit/s så begränsas jag till 64Kbit/s vilket jag inte vill ska hända.

Sen var inte hela meningen med tråden att diskutera varför utan jag undra om det fanns någon smidigt sätt att begränsa applikationer så att dom uppför sig som jag vill?

9. wuqqs

wuqqs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

1gb är riktigt mycket (iaf för mig) jag ligger på mellan 50-100mb i månaden. Sitter på wifi hemma och på universitetet.
    Det var i julas då jag inte hade tillgång till wifi som jag kom upp i 800mb. Men det var för att jag lyssnade på mycket spotify och streamade lite film. Jag pressade typ telefonen.
    Den enda möjligheten jag ser att man når upp i 1gb är om jag helt skulle sluta använda wifi och lyssna på ännu mer musik /se film.

Men om du är osäker på din dataförbrukning; ha förvana att stänga av 3g då du inte använder det. Jag har aldrig 3g på såvida jag inte måste. Samma gäller GPS och BT.

10. huheeje

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

men det kostar ju inget om du inte drar mer än 1gb eller hur? Så då är det gratis, bara tacka och ta emot. Och om du skulle gå över taket på 1 gb så borde det inte heller kosta nåt utan det enda som händer hos de flesta leverantörer är att hastigheten går ner under resten av månaden. Vad har du för leverantör/abonnemang?

Last edited: 16 maj 2011
  11. shmutt

shmutt Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Haha okej, verkar inte som att jag får svaret jag vill ha ;)

Men tack ändå

12. nickezlol

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Svaret du vill ha är att du får ställa in inställningar på dem appar du inte vill ska dra data.

13. huheeje

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

alla appar har egna inställningar. det är en djungel. finns inget sätt att vara helt säker utom att detaljgranska varje app vid installation och i inställningarna sedan. Jag råder dig att släppa problemet eftersom det inte är något problem! Jag har alltid 3g på och kommer aldrig upp i 1gb. Och 64Kbit/s är inte en dödlig sjukdom, bara en lägre hastighet.

14. shmutt

shmutt Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Okej, finns alltså inget smidigare sätt?

15. huheeje

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Hela frågeställningen påminner om en man som ringer systembolaget och frågar hur mycket filmjölk man måste dricka för att bli på lyset. Well, svaret är: massor, massor, massor. Men varje klartänkt människa som får en sedan fråga klargör samtidigt vänligt att det finns betydligt enklare sätt. Tequila.

Lycka till med datamängderna i alla fall! Och pröva data counter widget, den hjälper dig att hålla koll!

16. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    meh... vaddå principen... du har ju 1gb gratis.... jag lovar du kommer aldrig, aldrig över 1gb i månaden med ganska mycket surf... (om du inte drar ner stora filmer eller andra STORA filer vill säga)... varför köpa en "smart" mobil när du hugger av det man ska göra med den... då kan du ju köpa en beg. Nokia 3110 eller något istället.... :P

17. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

Fucking word up. Sälj den om du är rädd för syncen. Jag har mycket trafik på min och kommer upp i typ 300 mb som max. Oftast runt 150-200,.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

18. shmutt

shmutt Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Fattar inte varför folk hackar på mig, jag ville veta om det fanns någonting jag kunde göra för att stänga av all bakgrundsdata.
    Jag är inte helt skadad jag vet exakt hur mycket 1GB surf är. Förstår inte varför alla förutsätter att man är ett retard om man ställer en fråga. Om ni märker erat svar inte är det jag letar efter kan ni antingen säga att ni inte vet eller be mig formulera mig på ett annat sätt...

Helt klart fel ställe att fråga på, men tack ändå till folk som har försökt hjälpa mig.

Xantor gillar detta.
  19. Dem00niX

Dem00niX Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Du säger ju svaret själv (stänga av bakgrundsdata)
    meny -inställningar - konton & synk klicka ur auto synk och bakgrundsdata

Där har du det. Stäng sen av gps så slipper du den trafiken med.
    i Meny -inställningar- trådlös och nätverk - mobila nätverk så kan du sätta nätläge till endast gsm så ska det väl göra sitt med.

Men även jag säger Varför en smartphone utan data trafik? Lycka till.

Last edited: 16 maj 2011
  20. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

Its da interweb. Its all hate. Men seriöst stäng av data bara så är det löst. 2g med så har du fin batteritid.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

masze gillar detta.