Fråga: Frågor kring root

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av Juggen, 15 nov 2011.

1. Juggen

Juggen Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Nu är det så att även jag tänkt ge mig på att roota luren pga diverse anledningar, främst pga batteritiden.

Lite info om min lur ifall det skulle hjälpa er att hjälpa mig!
    Android Version: 2.3.5
    Basbandsversion: I9100XXKI4
    Grundversion: 2.6.35.7-I9100XWKI8-CL616395 root@DELL149#2
    Kompileringsnr: Gingerbread-XWKI8

Gled runt lite på forumet o såg Siyah kerneln, och så som jag förstod det så ska den funka med samsungs original rom?

Räcker det med att jag endast tankar ner Siyah kerneln och sedan följer stegen på Flasha SGSII med Odin - Swedroid Wiki ?

Är det verkligen så simpelt, känns som att det är steg som fattas?

Ser även att det finns fler Siyah kernlar, vilken skulle ni rekommendera?
    Och skulle ni rekommendera att jag bytte rom också, till t.ex CM7 MIUI etc?

Kommer mina appar finnas kvar när jag flashar in denna kernel, finns det något sätt att ta backup på dem innan jag börjar?

Och sen om jag skulle vilja flasha in original rommen/kerneln så vart kan jag finna denna?

Hittade denna tråd [ROM+Guide]Official i9100 Firmwares KG, KH1/2/3/4, KI1/2/3/4/8, KJ1/2/3 Download - xda-developers Men förstår mig inte riktigt på vilken rom det är som passar min!

Gärna lite tips på "root appar" som kan vara användbara när jag väl utfört denna process!

Tackar samt hoppas på att ni inte blir för galna på min "noobighet" på root området! :o (reserverar mig för eventuella stavfel)

2. svettipung

svettipung Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

[07.11.2011][CF-Root 5.0] KE*, KF*, KG*, KH1/3/4, KI2/3/4/8, KJ1/2/3 - su+bb+CWM4/5 - xda-developers

Följ bara denna guiden, inte svårare än så. Efter det så kan du flasha in siyah via recovery. Vet inte om det finns något smidigare sätt men jag gjorde såhär iaf. Rom sen när du rootat så rekommenderar jag Oxygen. Och lite root appar är väl titanium, root explorer, SetCPU och dem där, bara sök efter "root" på market så kommer du hitta fler.

Ska du ha stock igen är det denna du flashar in:
    XWKI8

Firmware info
    PDA:XWKI8
    PHONE: XXKI4
    Date: 28/09/2011
    Android 2.3.5

NEE (Nordic Region): Multiupload.com - upload your files to multiple file hosting sites!

3. Juggen

Juggen Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Tack för ditt svar!

Vad innebär det att flasha in Siyah via recovery?
    Funkar det inte lika bra att flasha in den via Odin t.ex?

4. svettipung

svettipung Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Jo det går lika bra via odin. Men i recovery så gör du det direkt i telefonen, odin är med telefonen inkopplad till datorn. Recovery är där du gör backuper och flashar romar. Du kommer in i recovery med telefon av så trycker du volymupp+homeknappen+påknappen. Använd den recoveryn du fått med CF-root.