frågor om appar

Diskussion i 'Applikationer' startad av victoriaofswe, 25 jul 2010.

1. victoriaofswe

victoriaofswe Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej, är det någon som kan berätta litte om appar mm. jag är inte jätte smart på tekniska grejer. Men t.ex. hur laddar man ner appar och hur funkar det när man har de i mobilen? Läste att man kunde ladda ner någon sms app så att det blev en konveration när man skrev, bytas det vanliga sms systemet då ut när man laddat ner denna appen?

tacksam för svar.:)

2. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Jappjapp..

Gå in på market och välj och vraka bland något du finner intressant.
    De sms-apapr du söker är nog Handcent SMS eller ChompSMS..

Det det nya sms-systemet sätter sig över det inbyggda, vilket gör att när du sen avinstallerar det, så kommer det gamla tillbaka..

Öhm.. Sen... Alltså det finns mycket att säga om appar :S bäst är att testa själv, du kan itne skada din telefon, bara avinstallera om du blir missnöjd..

3. victoriaofswe

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

okej tacktack. :)

4. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Annars bara fråga på forumet och PM ^^
    Vilken telefon har du?

5. victoriaofswe

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

förresten hur vet man vilka appar som är uppkopplade till nätet?

6. victoriaofswe

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

xperia x10 mini pro :)

7. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Uhm.. Alla appar som kan tänka sig behöva internetuppkoppling, typ, Google Maps, Spotify, väder-applikationer, facebook... Alla appar som behöver hämta något från internet kopplar upp sig mot internet när de behöver det.

Men appar som, Miniräknare eller SMS-appar kräver inte internetuppkoppling...

8. Papazian

Papazian Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Kan lika gärna nämna det i förebyggande syfte. Glöm inte stänga av notifieringarna från orginal-sms-appen när du installerar en ny som Handcent eller Chomp. Så slipper du få dubbla notifieringar :)

9. Laj.

Laj. Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Perfekt inlägg! Undrar hur många (inklusive mig själv) som har upplevt ovanstående problem? Känns som det finns en uppsjö av denna fråga lite varstans på forumet.

10. Papazian

Papazian Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Haha, har också märkt det :)

11. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Sms visas väl som en konversation i sms appen som följer med Android? Eller vad menas med "visas som en konversation"?

Det som DreamHawk skrev, att man inte kan skada sin telefon med apps, stämmer. Däremot så finns det appar som kanske inte riktigt gör det du förväntar dig. Man bör alltid läsa igenom listan av rättigheter en app begär och göra en rimlighetsbedömning innan man installerar. Tex, installerar man ett spel som vill kunna skicka sms eller en miniräknare som vill kunna kontakta internet och läsa din kontaktlista så är det något som inte står rätt till.

12. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

När du installerar ett program så begär programmet rättigheten att koppla upp sig mot nätet. Vilket du alltså måste godkänna. Så på det sättet så får man reda på vilka som kommer att koppla upp sig. Däremot framgår det förstås inte hur mycket det använder.

13. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Enklaste sättet att förklara vad apps är är väl just att säga att nästan allt du använder i telefonen är apps (fast de är fast installerade i telefonen).

I botten på telefonen har man Android, det är inget man "ser" utan är själva operativsystemet. Sen har man själva "skrivbordet" med startskärmar osv, det kallas för "launcher" (om jag inte fattat fel). HTC har sitt Sense och många andra tillverkare har egna varianter. Det skrivbord som ingår i Android brukar kallas Vanilla.

I stort sett allt annat är apps och widgets. (En widget är något som ligger på skrivbordet är och "levande", i motsats till vanliga ikoner som är en statisk bild. Både ikoner och widgets brukar gå att trycka på och då startar en app.)

Och Android bryr sig normalt inte om ifall du använder en medföljande app eller en som du har installerat. Enda skillnaden är att de som följer med telefonen inte går att avinstallera, men för det mesta går det att bara strunta i att använda dem.

(Sen finns det ju en del specialsaker som t.ex. skärmtangentbord, de installeras visserligen som en app men körs ju inte som en app. Men de brukar räknas som appar ändå.)