Frågor om de olika wipe's i Ra Recovery

Diskussion i 'Nexus One - ROM-filer och utveckling' startad av söder, 1 sept 2010.

1. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Flytta gärna tråden dit den hör hemma. Jag visste inte var det var.

Jag har ju läst massa olika trådar om hur man ska ladda för att få batteriet att vara bra. Typ, ladda fullt på olika sätt, med telefonen först PÅ och sedan AV.

I de trådarna brukar det även sägas att "..gå in i recoveryn och ta wipe på battery stats, när du är fulladdad".

Igår läste jag någon tråd om att man skulle wipe:a battery stats när telefonen hade dött, och stängt av sig vid ca 10%.

Så min fråga är: Hur är det tänkt att wipe på battery stats ska fungera? Och vad är dess funktion? Kan man råka överladda batteriet eller något, om man gör en wipe på felaktist sätt?

Och hur är det tänkt att wipe på Rotation Stats ska göras? Vilken rotation är det?

Jag bytte till CM6 häromdagen, och nu verkar det inte som mitt Locale bytte till ljudlöst på natten när jag lägger telefonen upp och ner, som jag har ställt in.

Har detta i så fall med Rotation Stats att göra, eller detta är något annat?

Tack.

/Söder

2. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Redan här kan man ju fundera på om det finns något alls i den enskilda tråden. Om det är så att tråden är tvärny och det inte har testats av speciellt många får man testa själv och se eller isa och se om andra kan ge lite rapporter. Med det sagt;

I min Tytn II:a satt det en, såvitt jag kan fatta det, hårdvarusensor som övervakade batteriet. Den hade en kalibrering man kunde påverka genom att mecka runt med laddningar och sk wipe:s av batteristatusinformationen den hade. Jag kan ju lugnt säga att jag knappt märkte någon skillnad alls i batteriprestanda med många av de metoder som föreslogs.
    Däremot var det dramatisk skillnad i om man hade en ROM som var inriktad på att spara ström, hur man använde 2G/3G-nät, trådlöst, widgets; "det gamla vanliga", helt enkelt.
    Jag ser mycket såna här diskussioner om batteriprestanda och tycker det är rätt mycket mirakelkurer över allihop.
    Jag skulle blir förvånad om du skulle råka ut för att ditt batteri blir överladdat eller på något annat sätt negativt påverkat av det här. Möjligtvis kan prestandan försämras om batteriet blir onödigt varmt för länge och så vidare, men den interna batteriövervakaren kommer med största sannolikhet att, så länge den fungerar, göra sitt yttersta för att hålla koll på batterinivåer, etc.

En forumtråd att referera till: http://androidcommunity.com/forums/f56/amon-ra-recovery-1-7-0-for-the-mt3g-34986/

Här står det: "Wipe rotate settings : Wipe the sensor settings in /data"
    Det har alltså med G-sensor, Magnet-sensor och Tilt-sensor att göra och det kan mycket väl vara något som pajjat iom CM6-bytet, men det får man undersöka lite närmre.

3. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Tack för ditt inlägg. Jag testade igår kväll att wipe:a när telefonen faktiskt var på noll. Sedan har jag laddat över natten, och sedan laddat lite avstängd också.

Får se nu om telefonen kanske kan gå längre ner än till 10% nu.

Jag gjorde en wipe på dessa stats/settings nu när telefonen låg platt ner (om det nu spelar någon roll. :) ).

Testade sedan lite snabbt, och det såg ut som att mitt locale fungerade nu.

Är väl bara att vänta tills den natt det INTE funktat nu, och någon jävel ringer och väcker en. :)

Tack.

/Söder